Content validity of an analytical rubric of the design of didactic sequences as an improvement of the pedagogical practice of the teaching team from the socioformation approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.20

Keywords:

Reliability, rubric, didactic sequences, socioformation, content validity

Abstract

The educational context traditionally determines an administrative practice of planning and evaluation processes, in this sense, there is a lack of instruments to evaluate the design of didactic sequences with the challenge of granting knowledge that confront contextual problems; and make a teaching intervention with methodological bases for solving problems. The purpose of this study is to describe the design of a didactic sequence rubric for the improvement of pedagogical practice. The methodology was carried out through an instrumental study of content validity based on the socioformative approach with the following steps: 1) analysis of instruments at ends; 2) construction of a rubric with the focus of socioformation, 3) revision and improvement of the instrument by experts; 4) application of the instrument to a pilot group; and 5) validation of content by a group of judges in the educational area. The results with respect to the V of Aiken with a significance of p <0.05, show a value above 8.0. Some items whose level of significance was 0.71 were eliminated. The reliability analysis shows a value of Cronbach's alpha of 0.891, the Aiken and Cronbach coefficient methodologies applied, determined the content validity of the rubric. In conclusion, a pertinent instrument to evaluate the design of didactic sequences is presented, and the need to extend this study with an exploratory factor analysis that determines its construct validity is presented.

 

Author Biographies

Guillermina Guevara-Rodríguez, Universidad Cuautitlán Izcalli

Estudiante de Doctorado en Socioformación y Sociedad del Conocimiento, Maestra en pedagogía Sistémica, Maestra en Educación, Licenciada en Educación Fisica, profesora en Universidad Cuautitlán Izcalli en coordinación de posgrados, jefa de oficina de planeación y evaluación del Departamento de Educación Física en el Valle de México de los Servicio Educativos Integrados al Estado de México.

María Guadalupe Veytia-Bucheli, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Tiene un Posdoctorado en Currículum, Innovación Pedagógica y Formación, Doctorante en Sistemas y Ambientes Educativos, Doctora en Gestión Educativa, Maestra en Educación, Especialista en Entornos Virtuales de Aprendizaje, Licenciada en Educación. Profesor Investigador de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Líneas de Investigación: Uso de TIC, Formación en Investigación, Prácticas de Innovación Educativa.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Content validity of an analytical rubric of the design of didactic sequences as an improvement of the pedagogical practice of the teaching team from the socioformation approach (G. Guevara-Rodríguez & M. G. Veytia-Bucheli , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.20

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Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Content validity of an analytical rubric of the design of didactic sequences as an improvement of the pedagogical practice of the teaching team from the socioformation approach (G. Guevara-Rodríguez & M. G. Veytia-Bucheli , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.20

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