Teachers’ Knowledge on the Competence Evaluation of Students with Mathematical Talent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.5

Keywords:

Mathematical talent, mathematical competence, assessment of the mathematical competence, inclusive education, teacher professional development

Abstract

Students with mathematical talents generally receive little support to effectively guide their teaching-learning process, including assessment. This exploratory study analyzes the teachers’ knowledge about assessing these students’ mathematical competence to begin to transform this situation. A questionnaire previously validated by an expert judgment was administered to 32 in-service teachers to obtain the information; the teachers were selected through a non-probabilistic convenience sampling. The results show that there are conceptual conflicts in the use of assessment terminology by teachers and ignorance about assessing mathematical competence. Based on the information collected, some first recommendations on the evaluation of mathematical competence in general and of students with mathematical talent, in particular, are presented to contribute to the professional development of teachers.

Author Biographies

Ximena Toalongo-Guamba, Universidad de Girona

Personal Docente Investigador de la Universidad de Girona-España. Máster en Atención a la Diversidad en una Educación Inclusiva por la Universidad de Girona. Licenciada en Ciencias de la Educación en la especialización de Matemáticas y Física por la Universidad de Cuenca, Ecuador. Ingeniera en Producción y Operaciones por la Universidad del Azuay, Ecuador.  Miembro del Grupo de investigación en Educación Científica y Ambiental de la UdG. Sus líneas de investigación se centran en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas y formación del profesorado.

Ángel Alsina, Universidad de Girona

Profesor de Didáctica de las Matemáticas en la Universidad de Girona. Sus líneas de investigación están centradas en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en las primeras edades y en la formación del profesorado. Ha publicado numerosos artículos y libros sobre cuestiones de educación matemática, y ha llevado a cabo múltiples actividades de formación permanente del profesorado de matemáticas en España y América Latina.

César Trelles-Zambrano, Universidad de Cuenca

Magíster en Docencia de las Matemáticas por la Universidad de Cuenca-Ecuador. Profesor de la Carrera de Matemáticas y Física de la Universidad de Cuenca. Miembro del Grupo de investigación en Educación Científica y Ambiental de la UdG. Sus líneas de investigación están centradas en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas y en la formación del profesorado, ha publicado varios artículos en revistas indexadas.

Yeni Acosta, Universidad de Girona

Profesora asociada de la Universidad de Girona. Máster en Atención a la Diversidad en una Educación Inclusiva. Miembro del Grupo de investigación en Educación Científica y Ambiental de la UdG, cuyas líneas de investigación se centran en los procesos de enseñanza-aprendizaje en las primeras edades, la innovación y la transformación educativa. Graduada en Maestra de Educación Infantil con mención de “Expresiones y ambientes en la Escuela Infantil”.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Teachers’ Knowledge on the Competence Evaluation of Students with Mathematical Talent (X. Toalongo-Guamba, Ángel Alsina, C. Trelles-Zambrano, & Y. Acosta , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teachers’ Knowledge on the Competence Evaluation of Students with Mathematical Talent (X. Toalongo-Guamba, Ángel Alsina, C. Trelles-Zambrano, & Y. Acosta , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.5

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