An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14Keywords:
Active method, physical education, curriculum, learning strategy, problem solvingAbstract
This article aimed to describe a microcurricular learning model of Physical Education; the description was based on a bibliographic review of 33 academic texts resulting from the process of inclusion and exclusion criteria. This process was framed in a publication period corresponding to 1994 until 2020, from the Dialnet, Google Scholar databases, and the platform of the Ministry of Education of Ecuador. Four dimensions were analyzed: Ecuadorian Physical Education Curriculum, curricular approaches, active methodologies, and contextualization of content. This analysis contributed to the construction of a curricular proposal that directs students to the development of their motor, social, cognitive, and affective skills, under the mainstreaming of the inclusive, playful, and corporality curricular approaches; it also serves as a planning guide that ensures the autonomy of the students so that they can replicate various physical exercises throughout their lives.
References
Cargua García, A. X., Posso-Pacheco, R. J., Cargua García, N. I. y Rodríguez Torres, Á. F. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 16(54), 140-152. http://www.ub.edu/obipd/la-formacion-del-profesorado-en-el-proceso-de-innovacion-y-cambio-educativo/
Congreso Nacional del Ecuador. (15 de septiembre, 1994). Ley de servicio militar obligatorio en fuerzas armadas nacionales. Ley 68. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/04/feb15_LEY-DE-SERVICIO-MILITAR-OBLIGATORIO-EN-FUERZAS-ARMADAS-NACIONALES.pdf
Delgado Cedeño, J. J., Vera Vera, M. G., Cruz Mendoza, J. C. y Pico Mieles, J. G. (2018). El currículo de la educación básica ecuatoriana: Una mirada desde la actualidad. Revista Cognosis, 3(4), 47-66. https://186.46.160.238/index.php/Cognosis/article/view/1462/1718
Del Jesús Arrocha, L. (2018). Programa para el desarrollo de habilidades socio-emocionales en alumnos de educación infantil con altas capacidades intelectuales [Tesis de maestría]. Universidad Internacional de la Rioja, Logroño. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/7003/DEL%20JESUS%20ARROCHA%2c%20LAURA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dirección Nacional de Currículo, Ministerio de Educación. (2017). Informe del proceso de socialización mesocurricular y microcurricular de educación física. Autor.
Dirección Nacional de Currículo, Ministerio de Educación. (2018). Plan Esmeraldas “Fortalecimiento del currículo de Educación Física. Autor.
Erkilic, M. y Durak, S. (2013). Tolerable and inclusive learning spaces: An evaluation of policies and specifications for physical environments that promote inclusion in Turkish Primary Schools. International Journal of Inclusive Education, 17(5), 462-479. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.685333
Fernández-Río, J. y Velázquez Collado, C. (2005). Desafíos físicos cooperativos: Retos sin competición para las clases de educación física. Wanceullen.
Hernández, Y. (2008). Nuevo rol del docente del siglo XXI. https://www.gestiopolis.com/nuevo-rol-del-docente-del-siglo-xxi/
Hernández Fernández, L. y Madero Valencia, O. M. (2008). El aprendizaje cooperativo como metodología de trabajo en educación física. Talleres gráficos SNTE. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2019/01/cooperativo-en-Educaci%C3%B3n-F%C3%ADsica.pdf
Hurtado Herrera, D. R. (2008). Corporeidad y motricidad. Una forma de mirar los saberes del cuerpo. Educação & Sociedade, 29(102), 119-136. https://www.scielo.br/pdf/es/v29n102/a0729102.pdf
Kirk, D. (2008, Octubre). Los futuros de la educación física: La importancia de la cultura física y de la “idea de la idea” de educación física. En Libro de Actas V Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. https://docplayer.es/34858954-Los-futuros-de-la-educacion-fisica-la-importancia-de-la-cultura-fisica-y-de-la-idea-de-la-idea-de-educacion-fisica.html
León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A. y Manangón Pesantez, R. M. (2020). Currículo de los niveles de educación obligatoria: Una mirada reflexiva desde el hacer docente. Revista educare, 24(1), 270-280. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1246
Lleixà, T., Ríos, M., Gómez-Zepeda, G., Petreñas, C. y Puigdellívol, I. (2017). Actitudes inclusivas en la formación del profesorado de educación física. Aportaciones desde los Talleres de Acción Directa. Ágora para la educación física y el deporte, 19(2-3), 277-297. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.277-297
López Noguero, F. (2005). Metodologías participativas en la enseñanza universitaria. Narcera.
López Pastor, V. M., Pérez Brunicardi, D., Manrique Arribas, J. C. y Monjas Aguado, R. (2016). Los retos de la educación física en el siglo XXI. Retos, 29, 182-187. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552/25499
Ministerio de Educación Ecuador. (2012).Currículo de educación física para la educación general básica y bachillerato. Autor.
Ministerio de Educación Ecuador. (2014). Aprendiendo en movimiento. Programa escolar de actividad física. Medios Públicos EP.
Ministerio de Educación Ecuador. (17 de febrero de 2016). Acuerdo Ministerial 020A. Autor.
Ministerio de Educación Ecuador. (2017). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Medios Públicos EP.
Murillo Estepa, P. (2007). Nuevas formas de trabajar en clase: Metodologías activas y colaborativas en el desarrollo de competencias docentes en la formación del profesorado. Instituto Superior de Formación del Profesorado. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/61247
Nielsen Rodríguez, A., Romance García, Á. R., y Chinchilla Minguet, J. L. (2020). Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en educación infantil. Un estudio de caso. Retos, 37, 498-504. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/71026
Pereira Valdez, M. J., Velastegui, C. F. y Paz Viteri, B. S. (2020). Prácticas deportivas y enfoques curriculares: Una perspectiva desde la educación física ecuatoriana. Revista EDUCARE, 24(1), 180-197. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1233
Pinto Ladino, J. E., Castro Bello, V. A.y Siachoque Castillo, O. M. (2019). Constructivismo social en la pedagogía. Educación y Ciencia, 22, 117-133. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10042
Posso Pacheco, R. J. (2018a). Guía de estrategias metodológicas para educación física en EGB y BGU. Ministerio de Educación Ecuador. https://www.academia.edu/38540331/Gu%C3%ADa_de_estrategias_Metodol%C3%B3gicas_de_Educaci%C3%B3n_F%C3%ADsica.pdf
Posso Pacheco, R. J. (2018b). Propuesta de estrategias metodológicas activas aplicadas a la educación física [Tesis de maestría]. Universidad Internacional de la Rioja, Logroño. https://reunir.unir.net/handle/123456789/7439
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M. y Marcillo Ñacato, J. C. (2020a). Educación física significativa: Propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C., Acuña Zapata, M. C. y Hernández Hernández, F. R. (2020b). Enfoques curriculares como contribución para la autonomía de la actividad física. EmásF:Rrevista Digital de Educación Física, 11(63), 132-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7279815
Puigdellívol Aguadé, I. (2014). La inclusión: Aproximación conceptual. En M. Ríos Hernández, P. Ruiz Sánchez y N. C. Gres (Coords.), La inclusión en la actividad física y deportiva: La práctica de la educación física y deportiva en entornos inclusivos (pp. 5-17). Paidotribo.
Rodríguez-Torres, Á. F., Posso-Pacheco, R. J., De la Cueva-Constante, R. R. y Barba-Miranda, L. C. (2018). Herramientas metodológicas para el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes. Una praxis necesaria. Olimpia: Publicación científica de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 15(50), 119-132. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/93/118
Secretaría de Educación Pública. (1994). Programa de educación física. Autor. https://es.slideshare.net/fairygaviotita/programa-educfsica1994
Skinner, B. F. (1987). Sobre el conductismo. Planeta de Agostini.
Solé i Gallart, I. (1997). Reforma y trabajo en grupo. Cuadernos de Pedagogía, 255, 50-53.
Velázquez Collado, C. (2004). Las actividades físicas cooperativas. Una propuesta para la formación en valores a través de la educación física en las escuelas de educación básica. Secretaría de Educación Pública.
Velázquez Collado, C. (2013). Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de educación física [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid, Espñaña. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/2823/1/TESIS312-130521.pdf.pdf
Velázquez Collado, C. (2015). Aprendizaje cooperativo en educación física: Estado de la cuestión y propuesta de intervención. Retos, 28, 234-239. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/issue/view/2040
Velázquez Collado, C. (2016). Desafíos físicos cooperativos: Relato de una experiencia. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 53, 54-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: