Barriers to the Institutionalization of University Extension: Experience of the Universidad Nacional, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-1.21Keywords:
Latin American university extension, academic management, public university, higher educationAbstract
The current challenges demand that the statutory social mission of public universities be strengthened, where the university extension stands out as key. The incoherence of academic management in many universities restricts this integration due to conceptual, methodological and operational gaps present in the extension process. The present article shows the results of a qualitative research, Rica, through the study of case, carried out in Escuela de Planificación y Promoción Social of the Universidad Nacional de Costa Rica, with the objective of exploring the university barriers that disturb the contribution of higher education to the fourth United Nations Sustainable Development Goal: to achieve quality, inclusive, and equitable education with expanded opportunities for more people.
References
Asamblea Nacional Constituyente. (08 de noviembre, 1949). Constitución Política de la República de Costa Rica.
Asamblea Universitaria de la Universidad Nacional, Costa Rica. (2016). Estatuto Orgánico de la Universidad Nacional. Gaceta Extraordinaria Nº 3-2016. http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/3964
Boni Aristizábal, A. y Gasper, D. (2011). La universidad como debiera ser. Propuestas desde el desarrollo humano para repensar la calidad de la Universidad. Sistema. Revista de Ciencias Sociales, 220, 99-115.
Consejo Nacional de Rectores. Oficina de Planificación de la Educación Superior. (2016). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2016-2020. Autor. https://www.conare.ac.cr/images/articulos/planes_2016_2020.pdf
Consejo Universitario de la Universidad Nacional, Costa Rica (27 de julio de 2015). Reglamento del régimen de carrera académica. Alcance Nº3 a la Gaceta Nº 14-2015. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi74LS4uIziAhVQOhoKHYW4ATYQFjAAegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fwww.documentos.una.ac.cr%2Fbitstream%2Fhandle%2Funadocs%2F2877.6%2FREGLAMENTO%2520DEL%2520REGIMEN%2520DE%2520CARRERA%2520ACAD%25C3%2589MICA.%2520NUEVO%2520EO.doc%3Fsequence%3D17&usg=AOvVaw1l1nPrp38AA7kKbIK-MZMF
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill.
Escuela de Planificación y Promoción Social. (2016). Compendio de información: Plan estudios vigente, informes anuales 2010-2016, plan estratégico 2011-2016 y programas de asignaturas (Práctica de Formulación y Evaluación de Proyectos I y II y Práctica organizativa I y II). Universidad Nacional.
Freire, P. (1993). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Siglo XXI.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
González, G. R. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte [Tesis Doctoral]. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
González, G. R. (Febrero, 2016). La extensión universitaria: Promotora del cambio, la innovación y la transformación sociocultural. Conferencia Inaugural. En J. R. Saborido (Presidencia), XIII Taller Internacional de Extensión Universitaria. Taller llevado acabado en el 10mo Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2016”. Ministro de Educación Superior de Cuba. La Habana, Cuba.
González Fernández Larrea, M. (2002). El modelo de gestión de la extensión universitaria para la Universidad de Pinar del Río (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”, Pinar del Río, Cuba.
González Moreno, M. (2006). Formulación teórico-metodológica de la promoción cultural de la investigación para la integración de los procesos universitarios de extensión e investigación en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría [Tesis doctoral]. Centro de Referencia para la Educación de Avanzada, Habana, Cuba
Menéndez, G. (2016). Desafíos presente y futuro de la Extensión camino a los 100 años de la Reforma Universitaria de 1918. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam. 2(2), 13-42. http://www.unlpam.edu.ar/images/extension/Cuadernos%20de%20Extensi%C3%B3n%20Universitaria%20de%20la%20UNLPam%20-%20N%C2%BA%202.pdf
Monge Hernández, C., Mena García, P. y Gamboa Conejo, R. (2018). Resultados de la interacción con la comunidad en la formación universitaria desde el enfoque de las capacidades. Un estudio de caso en la Universidad Nacional de Costa Rica. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(8), 110-125. https://doi.org/10.14409/extension.v8i8.Ene-Jun.7722
Monge Hernández, C., Zlateva Peneva, P. y Boni Aristizábal, A. (2019). Extensión universitaria y aprendizaje-servicio. Análisis de dos casos en Sudáfrica y Costa Rica desde el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 41(1), 111-137. https://www.crefal.org/rieda/index.php?option=com_content&view=article&id=294&Itemid=242
Núñez Paula, I. A. (2002, octubre). Aproximación metodológica para introducir la gestión del aprendizaje en las organizaciones y comunidades. Amiga Versión 2.0. En Gerencia en Ciencia e Innovación (pp. 177-207), GECYT.
Santos, B. de Souza. (2005). La universidad en el siglo XXI para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México. https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/44179/1/La%20Universidad%20en%20el%20Siglo%20XXI%20-%20Para%20una%20Reforma%20Democratica%20y%20Emancipadora%20de%20la%20Universidad.pdf
Serna Alcántara, G. A. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: Del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, 43(3), 3-25. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1662Aquiles.pdf
Sutz, J. (2010). La integralidad de las funciones universitarias como espacio de preguntas recíprocas. Cuadernos de Extensión, 1, 43-60. http://pim.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/sites/14/2016/11/Cuaderno_integralidad.pdf#page=44
Tommasino, H. (1994). Grupos y metodología grupal en la lechería uruguaya: La asistencia técnica en grupos de producción remitentes a Conaprole del departamento de San José (1º informe de investigación, No. 338.1 TOMg). Unidad de Extensión, Facultad de Veterinaria, UDELAR.
Tommasino, H., González, M. N., Grabino, V., Luengo, L. y Santos, C. (2006). Extensión, interdisciplinariedad y desarrollo en el medio rural: El caso de la Colonia Fernández Crespo. En H. Tommasino y P. de Hegedüs. Extensión: Reflexiones para la intervención en el medio urbano y rural (p.p. 257-295). Departamento de Publicaciones de la Facultad de Agronomía, Universidad de la República Oriental del Uruguay. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/234
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24. https://www.researchgate.net/publication/293952059_Modelos_de_extension_universitaria_en_las_universidades_latinoamericanas_en_el_siglo_XXI_tendencias_y_controversias
Tünnermann Bernheim, C. (1978). El nuevo concepto de extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural en América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, 4, 93-126. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/3305
Tünnermann Bernheim, C. (1998). La reforma universitaria de Córdoba. Educación superior y sociedad, 9(1), 103-127. http://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/22
Universidad de la República. Extensión. (2010). Extensión en obra. Experiencias, reflexiones, metodologías y abordajes en extensión universitaria. Autor. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/201/Extensi%c3%b3n%20en%20obra%20Experiencias%2c%20reflexiones%2c%20metodolog%c3%adas%20y%20%20abordajes%20en%20extensi%c3%b3n%20universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Universidad Nacional, Consejo Académico. (15 de Noviembre de 2009). Lineamientos para la gestión de programas, proyectos y actividades. Gaceta Nº 17-2009: Autor. http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1793
Walker, M. (2012). A capital or capabilities education narrative in a world of staggering inequalities? International Journal of Educational Development, 32(3), 384-393. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2011.09.003
Walker, M. y McLean, M. (2013). Professional education, capabilities and the public good. The role of universities in promoting human development. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203083895
Zlateva Peneva, P. (2017). La contribución de la extensión universitaria al desarrollo humano y a la expansión de las capacidades. Análisis de proyectos de la Universidad Nacional de Costa Rica. Universidad en Diálogo, 7(2), 33-71. http://dx.doi.org/10.15359/udre.7-2.3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: