Barriers to the Institutionalization of University Extension: Experience of the Universidad Nacional, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.21

Keywords:

Latin American university extension, academic management, public university, higher education

Abstract

The current challenges demand that the statutory social mission of public universities be strengthened, where the university extension stands out as key. The incoherence of academic management in many universities restricts this integration due to conceptual, methodological and operational gaps present in the extension process. The present article shows the results of a qualitative research, Rica, through the study of case, carried out in Escuela de Planificación y Promoción Social of the Universidad Nacional de Costa Rica, with the objective of exploring the university barriers that disturb the contribution of higher education to the fourth United Nations Sustainable Development Goal: to achieve quality, inclusive, and equitable education with expanded opportunities for more people.

Author Biographies

Carmen Monge-Hernández, Universidad Nacional

Docente y extensionista de la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Asesora de proyectos de extensión universitaria de la Vicerrectoría de Extensión (UNA). Máster en Cooperación al Desarrollo de la U. Politécnica de Valencia y estudiante del programa doctoral en desarrollo local y cooperación internacional en el Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento del Consejo Superior de Investigaciones Científicas- Ingenio (CSIC – UPV).  Temáticas de interés: desarrollo humano, universidad, extensión universitaria y desarrollo local participativo.

Nuria Isabel Méndez-Garita, Universidad Nacional

Académica jubilada. Máster en Literatura Latinoamericana. Participante de diversos seminarios, cursos y capacitaciones referidos a educación, literatura costarricense y latinoamericana y extensión universitaria costarricense. En coautoría, ha publicado: Literatura para niños y niñas: de la didáctica a la fantasía (2009, CECC/SICA) y Formación docente para la educación básica: énfasis en ruralidad en Centroamérica y República Dominicana (2008, URUK EDICIONES). Ponencia en congresos más reciente: “La voz de la memoria: la oralidad en la ilustración de Juan Manuel Sánchez”, CEPLI, Universidad Castilla la Mancha-Cuenca (2018).

Maritza González-Moreno, Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría

Doctora en Ciencias de la Educación del CUJAE, Cuba (2006). Máster en Pedagógica del Instituto Pedagógico E. J. Varona. Habana (1996); Licenciada en Psicología y pedagogía de la educación prescolar en Instituto Pedagógico Superior de Moscú. Estrella Roja V.I. Lenin (1981). Profesora titular y metodóloga para la gestión de proyectos y cátedras extensionistas. Tiene varias publicaciones, las más recientes sobre el proceso de extensión universitaria. Ha cooperado con equipos académicos de la UABC de Baja California y la UNA en Costa Rica.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Barriers to the Institutionalization of University Extension: Experience of the Universidad Nacional, Costa Rica (C. Monge-Hernández, N. I. Méndez-Garita, & M. González-Moreno , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.21

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Barriers to the Institutionalization of University Extension: Experience of the Universidad Nacional, Costa Rica (C. Monge-Hernández, N. I. Méndez-Garita, & M. González-Moreno , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.21

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