Academic Writing Difficulties of Master’s Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-2.4Keywords:
academic writing, academic literacy, writing skills, written communicative competence, graduate educationAbstract
Academic literacy is the process that allows the development of necessary skills for the comprehension and production of texts in the field of higher education. This literacy is built across undergraduate studies and continues even in postgraduate education, so there will always be areas of opportunity and improvement according to academic and scientific communication needs. This work aimed to identify difficulties in the academic writing of students from two online master’s programs from a university in northeastern Mexico. Through the qualitative analysis of twelve students’ texts and interviews with five teachers, it was possible to identify aspects that can be improved, such as documentation, the articulation of one’s own voice with the sources, the citation, and some drafting elements.
References
Aguilar González, L. E. y Fregoso Peralta, G. (2016). El reto de la escritura académica en posgrado. Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades. http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/handle/123456789/605
Argudín, Y. y Luna, M. (2005). Aprender a pensar escribiendo bien. Desarrollo de habilidades para escribir. Trillas.
Arnoux, E., Borsinger, A., Carlino, P., Di Stefano, M., Pereira, C. y Silvestre, A. (2004). La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de La Maestría en Salud Pública, 2(3), 1-16. https://www.aacademica.org/paula.carlino/169
Bandenhorst, C. y Guerin, C. (2016). Post/graduate research literacies and writing pedagogies. En C. Bandenhorst & C. Guerin (Eds.), Research Literacies and Writing Pedagogies for Masters and Doctoral Writers (pp. 3-28). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304338
Bosio, I. V. (2018). ¿Podemos mejorar la calidad de la escritura en el posgrado? Algunas respuestas a partir de un proceso de investigación-acción. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 18(4), 737-769. https://doi.org/10.1590/1984-6398201812959
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Revista Educere: Investigación Arbitrada, 6(20), 409-420. https://www.aacademica.org/paula.carlino/23
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: Cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, Revista Venezolana de Educación, 8(26), 321-327. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602605
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica Diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000200003
Cassany, D. (2004). Construir la escritura. Paidos.
Cassany, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Paidos.
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research (pp. 1-19). SAGE.
Flores Aguilar, M. D. (2014). La competencia comunicativa escrita de los estudiantes de ingeniería y la responsabilidad institucional. Innovación Educativa, 14(65), 43–60. http://biblat.unam.mx/es/revista/innovacion-educativa/articulo/la-competencia-comunicativa-escrita-de-los-estudiantes-de-ingenieria-y-la-responsabilidad-institucional
García Gutiérrez, A. (2002). Tratamiento y análisis de la documentación. En D. Vizcaya Alonso (Ed.), Selección de lecturas: Fundamentos de la organización de la información (pp. 72-94). Empresa Editorial Pligráfica Félix Varela.
Hayes, J. R. (1996). A new framework for understanding cognition and affect in writing. En C. M. Levy y S. Ransdell (Eds.), The science of writing: Theories, methods, individual differences, and applications (pp. 1-27). Lawrence Erlbaum.
Martín Torres, G. G. (2012). La escritura de tesis de posgrado en el área de investigación educativa. El acompañamiento, una pieza clave. Revista de Investigación Educativa, 15, 69-86. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i15.21
Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design. An interactive approach (3.ed.). SAGE.
Padilla, C. (2016). Desafíos epistémicos y argumentativos en la escritura de postgrado: Géneros científico-académicos y trayectorias de maestrandos y doctorandos. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 3(6), 165-196. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/813
Pereira, C. y di Stefano, M. (2007). El taller de escritura en posgrado: Representaciones sociales e interacción entre pares. Revista Signos, 40(64), 405-430. https://doi.org/10.4067/s0718-09342007000200007
Radloff, A. y de la Harpe, B. (2000). Helping students develop their writing skills - A resource for lecturers. En L. Richardson y J. Lidstone (Eds.), Flexible Learning for a Flexible learning for a flexible society (pp. 566-573). Actas de la Conferencia Higher education research and development in south Asia Conference. Curtin University of Technology. https://www.ascilite.org/conferences/aset-archives/confs/aset-herdsa2000/procs/radloff-a.html
Rodríguez Hernández, B. A. y García Valero, L. B. (2015). Escritura de textos académicos: Dificultades experimentadas por escritores noveles y sugerencias de apoyo. Revista de Investigación Educativa, 20, 249-265. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i20.1332
Ruiz Pérez, R. (1992). El análisis documental: Bases terminológicas, conceptualización y estructura operativa. Editorial Universidad de Granada.
Sacks, H., Schegloff, E. A. y Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Linguistic Society of America, 50(4), 696-735. https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010
Salinas Padilla, H. A., Irizar Past, G. D. y López Jiménez, A. G. (2009). Impacto de los cursos de taller de lectura y redacción en los estudiantes de la DES-DAEH. En X Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-17). Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_05/ponencias/0732-F.pdf
Stillman-Webb, N. (2016). Writing beliefs and mentoring practices: Advisor perspectives on post/graduate writing instruction in the sciences. En C. Bandenhorst y C. Guerin (Eds.), Research Literacies and Writing Pedagogies for Masters and Doctoral Writers (pp. 257-276). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304338_015
Valenzuela González, J. R. y Flores Fahara, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa (Vol. 2). Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Vela, F. (2001). Un acto metodológico básico de la investigación social: La entrevista cualitativa. En M. L. Tarrés (Coord.), Observar, escuchar y comprender: Sobre la tradición cualitativa en la investigación social (2. a ed., pp. 63-95). FLACSO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: