"Critical balance of baccalaureate national tests in high school as a students' knowledge certificaton tool" Core Findings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.13

Keywords:

Secondary education, standardized tests, inclusive education, high consequences evaluation

Abstract

This article is the product of the investigative activity of the Program Profiles, Dynamics and Challenges of Costa Rican Education, from the Center of Research and Teaching in Education (CIDE) from the National University of Costa Rica (UNA). This is a diagnostic work, with different levels of analysis: exploratory, descriptive and correlational, which utilized a mixed methods strategy of concurrent triangulation, incorporating quantitative and qualitative methods. There were participation of diverse informants such as former ministries of education, regional directors of the Ministry of Education (MEP), directors from public, private, subsidized, urban and rural secondary education centers, evaluation specialists, union representatives, professors and students. There were made semistructured interviews and structured questionnaires, it analyzed student´s performance in bachelor tests data bases from MEP, sociodemographic and socioeducative data, as well as social indexes associated to the examined population. The analysis of data reflects some transcendental aspects in matters of educative equity, inclusion and conditions of social development, to be taken into consideration for the interpretation of the results of the national bachelor test in the country.

 

Author Biographies

Francisco González-Alvarado, Universidad Nacional

Profesor en el área de Estudios Sociales y Cívica, postgrado en Docencia Universitaria, investigador y profesor universitario en temas relacionados a la educación, historia, e investigador en procesos de enseñanza-aprendizaje.

Ignacio Acosta-Ballestero, Universidad Nacional

Profesional en el área de Estudios Sociales y Cívica, postgrado en Estudios Sociales, investigador y profesor en temas relacionados a la Educación, e investigación en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Cindy Vanessa Artavia-Aguilar, Universidad Nacional

Profesional en Orientación, postgrado en Pedagogía con énfasis en Diversidad, investigadora y profesora universitaria en temas relacionados a la Educación, la orientación e investigación en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Guillermo Calderón-Ramírez, Universidad Nacional

Bachiller en Ciencias Geográficas con Énfasis en Ordenamiento Territorial por la Universidad Nacional de Costa Rica y Master en Geografía Política por la Universidad Federal de Rio Grande, Brasil. Académico de la Universidad Nacional de Costa Rica trabajando en el área del Ordenamiento Territorial, Geografía Política y Política Pública.

Pablo Chaverri-Chaves, Universidad Nacional

Profesional en Trabajo Social, postgrado en Ciencias Cognoscitivas, investigador y profesor universitario en temas relacionados a la Educación, ciencias cognoscitivas e investigación en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Eddy Cruz-Arroyo, Universidad Nacional

Profesional en informática, postgrado en Telemática y Telecomunicaciones, investigador y profesor universitario en temas relacionados a la Educación y Tecnología, dispositivos móviles en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Andrea Ramírez-González, Universidad Nacional

Profesional en Enseñanza de la Matemática, postgrado en Evaluación Educativa, investigadora y profesora universitaria en temas relacionados a la Educación, evaluación educativa e investigación en relación con el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Magaly Rodríguez-Pineda, Universidad Nacional

Profesional en Estadística, postgrado en Sociología de la Universidad de Costa Rica, investigadora y profesora universitaria en temas relacionados a la Educación, Estadística, e investigadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

José Solano-Alpízar, Universidad Nacional

Profesional en el área de Estudios Sociales y Cívica, postgrado en Análisis del discurso, investigador y profesor universitario en temas relacionados a la Educación, Estadística, e investigadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

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Published

2020-01-01

How to Cite

"Critical balance of baccalaureate national tests in high school as a students’ knowledge certificaton tool" Core Findings (F. González-Alvarado, I. Acosta-Ballestero, C. V. Artavia-Aguilar, G. Calderón-Ramírez, P. Chaverri-Chaves, E. Cruz-Arroyo, A. Ramírez-González, M. Rodríguez-Pineda, & J. Solano-Alpízar , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

"Critical balance of baccalaureate national tests in high school as a students’ knowledge certificaton tool" Core Findings (F. González-Alvarado, I. Acosta-Ballestero, C. V. Artavia-Aguilar, G. Calderón-Ramírez, P. Chaverri-Chaves, E. Cruz-Arroyo, A. Ramírez-González, M. Rodríguez-Pineda, & J. Solano-Alpízar , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.13

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