"Critical balance of baccalaureate national tests in high school as a students' knowledge certificaton tool" Core Findings
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.13Keywords:
Secondary education, standardized tests, inclusive education, high consequences evaluationAbstract
This article is the product of the investigative activity of the Program Profiles, Dynamics and Challenges of Costa Rican Education, from the Center of Research and Teaching in Education (CIDE) from the National University of Costa Rica (UNA). This is a diagnostic work, with different levels of analysis: exploratory, descriptive and correlational, which utilized a mixed methods strategy of concurrent triangulation, incorporating quantitative and qualitative methods. There were participation of diverse informants such as former ministries of education, regional directors of the Ministry of Education (MEP), directors from public, private, subsidized, urban and rural secondary education centers, evaluation specialists, union representatives, professors and students. There were made semistructured interviews and structured questionnaires, it analyzed student´s performance in bachelor tests data bases from MEP, sociodemographic and socioeducative data, as well as social indexes associated to the examined population. The analysis of data reflects some transcendental aspects in matters of educative equity, inclusion and conditions of social development, to be taken into consideration for the interpretation of the results of the national bachelor test in the country.
References
Artavia-Aguilar, C. V., Calderón-Ramírez, G., Ramírez-González, A., González-Alvarado, F., Chaverri-Chaves, P., Cruz-Arroyo, E. (2019). Análisis de los resultados de las pruebas nacionales de bachillerato de la educación media de los colegios que conforman las direcciones regionales de educación de zonas fronterizas costarricenses. 2013-2016. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-23. doi: https://doi.org/10.15359/ree.23-3.1
Braslavsky, C. (1999). Re-haciendo escuelas: Hacia un nuevo paradigma en la educación latinoamericana. Buenos Aires: Santillana.
Chaverri, P., Cruz, E. y González, F. (2018). Percepción de la población costarricense en relación con las pruebas nacionales de bachillerato: Balance comparativo 2007-2017. En M. Castro Pérez (Coord.), Memoria IV Congreso Iberoamericano de Pedagogía: “Sueños y utopías que inspiran transformación” (pp. 199-212). Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional, CIDE. Recuperado de https://www.dropbox.com/s/jp8sstlwl6w869f/Memoria%20CIP%202018.pdf?dl=0
Consejo Superior de Educación (CSE). (2018). Acta CSE-SG-143-2019. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Esquivel, J., Montero, E., Sosa, D, Hernández, A., Corella, M. y Fallas, J. (2006). Evaluación Externa de las Pruebas Nacionales de Bachillerato de la Educación Media (Informe Final). San Pedro, Costa Rica: Consejo Superior de Educación.
González, F., Artavia, C., Calderón,G., Chaverri, P., Cruz, E., Ramírez, A., … Solano, J. (2018). Balance crítico de objetivos, modelo evaluativo, resultados y utilidad de la información de las Pruebas Nacionales de Bachillerato en Educación Media como instrumento de certificación del conocimiento de las y los estudiantes. Heredia, Costa Rica: UNA, CIDE-INEINA. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1rA1xMf3WheK-cfacKq3xmF8SAUFzmphG/view
Gronlund, N. E. y Linn, R. L. (1990). Measurement and evaluation in teaching (6a ed.). New York: MacMillan.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1986-1987). Memoria final. Periodo 1986-1990. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.asamblea.go.cr/sd/Memoriasgobierno/Memoria%20Ministerio%20de%20Educaci%C3%B3n%20P%C3%BAblica%201986-1990-1.pdf.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2016). Informe Nacional. Bachillerato de la Educación Formal 2015. Rendimiento y niveles de desempeño. San José, Costa Rica: DGEC. Recuperado de informe_nacional_de_las_pruebas_de_bachillerato_2015.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2017a). Instructivo para el ensamblaje de las pruebas nacionales de certificación. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2017b). Política Educativa: La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública, Dirección de Planificación Institucional. (2017). Compendio de ofertas y servicios del sistema educativo costarricense 2016. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://docplayer.es/85140820-Compendio-costarricense-de-ofertas-y-servicios-del-sistema-educativo.html
Moreira, T. E. (2002). Estudio correlacional entre las pruebas de bachillerato en la educación media y el rendimiento en educación diversificada. Revista Educación, 26(1), 121-133. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v26i1.2885
Programa Estado de la Nación. (2005). Estado de la Educación Costarricense. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/informes/?current=3
Sánchez-Mendiola, M. y Delgado-Maldonado, L. (2017). Exámenes de alto impacto: Implicaciones educativas. Investigación en Educación Médica, 6(21), 52-62. doi: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.12.001
Solano, J. (2001). Educación y desarrollo en América Latina: Un análisis histórico-conceptual. Heredia, Costa Rica: EUNA.
UN. CEPAL y UNESCO. OREALC. (1992). Educación y conocimiento: Eje de la transformación productiva con equidad. Santiago de Chile: CEPAL.
Vilà, R., Rubio-Hurtado, M.-J., Berlanga-Silvente, V. y Torrado-Fonseca, M. (2014). Como aplicar un clúster jeràrquic en SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(1), 113-127. doi:10.1344/ reire2014.7.1717//
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: