Subjectivities and pedagogical intervention of Physical Education teachers in contexts of cultural diversity in the Puno-Peru region
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-2.9Keywords:
Teaching subjectivity, cultural diversity, teaching physical education, pedagogical workAbstract
The new circumstances we live in have profoundly changed the ways of teaching and learning Physical Education (PE). The importance of a professor’s performance in the complexity of teaching is being questioned, and there is a permanent tension between the quality and relevance of pedagogical practices in PE. From a qualitative-hermeneutic methodology, this research aimed to understand the nature of the subjectivities and the pedagogical performance of PE teachers in contexts of cultural diversity. The narrative technique and in-depth interview were used with the teaching staff of the Professional School of Physical Education, at the National University of the Altiplano (UNA), and the Institute of Higher Education Pedagogical Public Physical Education-Lampa; the teachers were participating in the Program of Strengthening of Capacities-Ministry of Education of Peru 2019, in agreement with UNA-Puno. The following three categories were established for the analysis: self-reflection of pedagogical practice, pedagogical beliefs and actions, and coping with cultural diversity. The results achieved through the content analysis make it possible to understand that the subjectivities of PE teaching staff define the meanings given to their pedagogical performance. These meanings are generally characterized by the disagreement between experiential, pedagogical, and teaching knowledge, which are not very relevant to a context of predominant cultural diversity in the Puno region. There is a gap between what is and what is really done, so it is necessary to redefine PE teachers’ pedagogical performance of and incorporate their beliefs, thoughts, and attitudes from the contextualized historical-cultural singularity.
References
Andréu Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Bermejo-Paredes, S. y Maquera-Maquera, Y. A. (2019). Interpretación de la escuela rural andina en comunidades aimaras de Puno-Perú. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4
Betancur-Agudelo, J. E., López-Ávila, C. R. y Arcila-Rodríguez, W. O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 15-32. http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana14(1)_2.pdf
Bolívar Botía, A. (2015). Didáctica y currículum: Campos disciplinares. En J. D. Segovia y M. Pérez Ferra (Coords.), Aprendiendo a enseñar. Manual práctico de didáctica (pp. 21-34). Pirámide.
Bolívar Botía, A., Segovia, J. D. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Muralla.
Castellanos Galindo, S. H. y Yaya Escobar, R. E. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: Una experiencia desde la práctica. Sinéctica Revista Electrónica de Educación, 41, 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325005.pdf
Cerdá Michael, A. D: (2001). Nosotros los maestros. Concepciones de los docentes sobre su quehacer. Universidad Pedagógica Nacional.
Chen-Quesada, E. y Salas-Soto, S. (2018). Referentes curriculares para la toma de decisiones en materia de planes de estudio de educación superior. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7
Coll, C. (1997). ¿Qué es el constructivismo? Magisterio del Río de la Plata.
Corbetta, G. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGrawHill.
Correa-Díaz, A. M., Benjumea-Arias, M. y Valencia-Arias, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.1
Cueto, S., Guerrero, G., León, J., Zevallos, Á. y Sugimaru, C. (2010). De quinto de primaria al fin de la secundaria en seis años: Un estudio longitudinal en Puno (Doumento de trabajo 6). GRADE; CIES. www.grade.org.pe/wp-content/uploads/ddt56.pdf
Díaz Díaz, H. (2015). Formación docente en el Perú. Realidad y tendencias. Santillana.
Escuela Profesional de Educación Física. (2019). Plan de estudios. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Altiplano. portal.unap.edu.pe/?q=educacionfisica
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
González Rey, F. (2002). Sujeto y subjetividad: Una aproximación histórico cultural. Ediciones Paraninfo.
Grupo Propuesta Ciudadana. (2016). Gestión estratégica de la educación en Puno: El currículo y la identidad como ejes de cambio. Autor. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4685
Hernández-Álvarez, J. L., Velázquez-Buendía, R., Martínez-Gorroño, M. E., y Díaz del Cueto, M. (2010). Creencias y perspectivas docentes sobre objetivos curriculares y factores determinantes de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y El Deporte, 10(38), 336-355. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista38/artcreencias160b.pdf
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Perú: Perfil sociodemográfico. Informe Nacional. Censos Nacionales 2917: XII de población, VII de vivienda y III de comunidades indígenas. Autor. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1539/libro.pdf
Instituto Superior Pedagógico Público Educación Física. (2017). Plan de estudios [Blog]. http://iesppeflampa.blogspot.com/p/plan-de-estudios.html
Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.
Maquera Maquera, Y. A. y Bermejo Paredes, S. (2017). Indicadores de capacidades físicas en estudiantes de educación secundaria desarrollados por el plan de fortalecimiento de la educación física y el deporte escolar Puno 2016. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(1), 75-84. https://doi.org/10.18271/ria.2017.257
Martínez, M. (1999). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas.
Ortega Ruíz, P. (2014). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. En P. Ortega Ruíz (Coord.), Educar en la alteridad (Tomo I, pp. 55-80). Editorial Redipe.
Patiño-Garzón, L. y Rojas-Betancur, M. (2009). Subjetividad y subjetivación de las prácticas pedagógicas en la universidad. Educación y Educadores, 12(1), 93-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2983797
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). CLACSO.
Quijano López, R. (2015). Didáctica general y didácticas específicas: Qué las une y qué las diferencia En J. D. Segovia y M. Pérez-Ferra (Coords.), Aprendiendo a enseñar. Manual práctico de didáctica (pp. 59-66). Pirámide.
Rivera Sosa, J. M., Arras Vota, A. M. de G., Tarango, J., Mendoza Meraz, G., y López Alonso, S. J. (2020). Educación física: Referentes y nociones conceptuales del personal docente en Educación Primaria. Retos, 39, 298-305. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.58114
Sánchez-Sánchez, G. I. y Jara-Amigo, X. E. (2019). Estudiantes, docentes y contexto educativo en la representación del profesorado en formación. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.8
van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós Educador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: