Subjectivities and pedagogical intervention of Physical Education teachers in contexts of cultural diversity in the Puno-Peru region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.9

Keywords:

Teaching subjectivity, cultural diversity, teaching physical education, pedagogical work

Abstract

The new circumstances we live in have profoundly changed the ways of teaching and learning Physical Education (PE). The importance of a professor’s performance in the complexity of teaching is being questioned, and there is a permanent tension between the quality and relevance of pedagogical practices in PE. From a qualitative-hermeneutic methodology, this research aimed to understand the nature of the subjectivities and the pedagogical performance of PE teachers in contexts of cultural diversity. The narrative technique and in-depth interview were used with the teaching staff of the Professional School of Physical Education, at the National University of the Altiplano (UNA), and the Institute of Higher Education Pedagogical Public Physical Education-Lampa; the teachers were participating in the Program of Strengthening of Capacities-Ministry of Education of Peru 2019, in agreement with UNA-Puno. The following three categories were established for the analysis: self-reflection of pedagogical practice, pedagogical beliefs and actions, and coping with cultural diversity. The results achieved through the content analysis make it possible to understand that the subjectivities of PE teaching staff define the meanings given to their pedagogical performance. These meanings are generally characterized by the disagreement between experiential, pedagogical, and teaching knowledge, which are not very relevant to a context of predominant cultural diversity in the Puno region. There is a gap between what is and what is really done, so it is necessary to redefine PE teachers’ pedagogical performance of and incorporate their beliefs, thoughts, and attitudes from the contextualized historical-cultural singularity.

Author Biographies

Yanet Amanda Maquera-Maquera, Universidad Nacional del Altiplano

Doctora en Educación por la Universidad César Vallejo Trujillo-Perú. Docente de la Escuela Profesional de Educación Física, Facultad de Ciencias de la Educación Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú. Autora de textos universitarios y artículos de investigación científica.

Saúl Bermejo-Paredes, Universidad Nacional del Altiplano

Docente principal de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional del Altiplano Puno. Perú. Acutal coordinador de investigación.

References

Andréu Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.

Bermejo-Paredes, S. y Maquera-Maquera, Y. A. (2019). Interpretación de la escuela rural andina en comunidades aimaras de Puno-Perú. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4

Betancur-Agudelo, J. E., López-Ávila, C. R. y Arcila-Rodríguez, W. O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 15-32. http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana14(1)_2.pdf

Bolívar Botía, A. (2015). Didáctica y currículum: Campos disciplinares. En J. D. Segovia y M. Pérez Ferra (Coords.), Aprendiendo a enseñar. Manual práctico de didáctica (pp. 21-34). Pirámide.

Bolívar Botía, A., Segovia, J. D. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Muralla.

Castellanos Galindo, S. H. y Yaya Escobar, R. E. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: Una experiencia desde la práctica. Sinéctica Revista Electrónica de Educación, 41, 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325005.pdf

Cerdá Michael, A. D: (2001). Nosotros los maestros. Concepciones de los docentes sobre su quehacer. Universidad Pedagógica Nacional.

Chen-Quesada, E. y Salas-Soto, S. (2018). Referentes curriculares para la toma de decisiones en materia de planes de estudio de educación superior. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7

Coll, C. (1997). ¿Qué es el constructivismo? Magisterio del Río de la Plata.

Corbetta, G. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGrawHill.

Correa-Díaz, A. M., Benjumea-Arias, M. y Valencia-Arias, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.1

Cueto, S., Guerrero, G., León, J., Zevallos, Á. y Sugimaru, C. (2010). De quinto de primaria al fin de la secundaria en seis años: Un estudio longitudinal en Puno (Doumento de trabajo 6). GRADE; CIES. www.grade.org.pe/wp-content/uploads/ddt56.pdf

Díaz Díaz, H. (2015). Formación docente en el Perú. Realidad y tendencias. Santillana.

Escuela Profesional de Educación Física. (2019). Plan de estudios. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Altiplano. portal.unap.edu.pe/?q=educacionfisica

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

González Rey, F. (2002). Sujeto y subjetividad: Una aproximación histórico cultural. Ediciones Paraninfo.

Grupo Propuesta Ciudadana. (2016). Gestión estratégica de la educación en Puno: El currículo y la identidad como ejes de cambio. Autor. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4685

Hernández-Álvarez, J. L., Velázquez-Buendía, R., Martínez-Gorroño, M. E., y Díaz del Cueto, M. (2010). Creencias y perspectivas docentes sobre objetivos curriculares y factores determinantes de actividad física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y El Deporte, 10(38), 336-355. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista38/artcreencias160b.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Perú: Perfil sociodemográfico. Informe Nacional. Censos Nacionales 2917: XII de población, VII de vivienda y III de comunidades indígenas. Autor. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1539/libro.pdf

Instituto Superior Pedagógico Público Educación Física. (2017). Plan de estudios [Blog]. http://iesppeflampa.blogspot.com/p/plan-de-estudios.html

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.

Maquera Maquera, Y. A. y Bermejo Paredes, S. (2017). Indicadores de capacidades físicas en estudiantes de educación secundaria desarrollados por el plan de fortalecimiento de la educación física y el deporte escolar Puno 2016. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(1), 75-84. https://doi.org/10.18271/ria.2017.257

Martínez, M. (1999). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas.

Ortega Ruíz, P. (2014). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. En P. Ortega Ruíz (Coord.), Educar en la alteridad (Tomo I, pp. 55-80). Editorial Redipe.

Patiño-Garzón, L. y Rojas-Betancur, M. (2009). Subjetividad y subjetivación de las prácticas pedagógicas en la universidad. Educación y Educadores, 12(1), 93-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2983797

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). CLACSO.

Quijano López, R. (2015). Didáctica general y didácticas específicas: Qué las une y qué las diferencia En J. D. Segovia y M. Pérez-Ferra (Coords.), Aprendiendo a enseñar. Manual práctico de didáctica (pp. 59-66). Pirámide.

Rivera Sosa, J. M., Arras Vota, A. M. de G., Tarango, J., Mendoza Meraz, G., y López Alonso, S. J. (2020). Educación física: Referentes y nociones conceptuales del personal docente en Educación Primaria. Retos, 39, 298-305. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.58114

Sánchez-Sánchez, G. I. y Jara-Amigo, X. E. (2019). Estudiantes, docentes y contexto educativo en la representación del profesorado en formación. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.8

van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós Educador.

Published

2021-03-14

How to Cite

Subjectivities and pedagogical intervention of Physical Education teachers in contexts of cultural diversity in the Puno-Peru region (Y. A. Maquera-Maquera & S. Bermejo-Paredes , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Subjectivities and pedagogical intervention of Physical Education teachers in contexts of cultural diversity in the Puno-Peru region (Y. A. Maquera-Maquera & S. Bermejo-Paredes , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.9

Comentarios (ver términos de uso)