Pedagogical Mediation of Learning Parting from the Generating Question in Secondary Education. Project based Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Keywords:

Pedagogical mediation, project based learning, questions, question creation, generating questions, teaching skills, learning, high school

Abstract

The models of pedagogical mediation intend to return protagonism to the individual in their learning processes, pulling them away from a passive and receiving role. Based upon this premise, the following work has the objective of developing and analyzing strategies from a standpoint of pedagogical mediation, in which the generating question is used as a key element in the learning process. Parting from this objective, the question of which are the pedagogical reaches that can be built, when the generating question comes from the student body. This query led the process applied during the first semester of the year 2019, with secondary school students, specifically of seventh and eighth grade, inside the Social Studies and Civic Education courses. This work was carried out in the district of Mata Redonda, canton of San José, Costa Rica.This investigation is of the pedagogical order, its based upon qualitative methodologies proper to the investigation-pedagogical action. It was built through participant observation, systematization of experiences and further reflection upon the didactic planning. The person who synthesizes this work is the teacher in charge of the aforementioned courses, therefore this is not an external investigation. The analysis present in the following pages includes examples of the activities of mediation developed with the work groups.

Author Biography

Milagro Obando-Arias, Instituto Dr. Jaim Weizman

Máster en Pedagogía con énfasis en diversidad de los procesos educativos, de la Universidad Nacional.  Bachiller en Ciencias de la Educación de la Universidad Estatal a Distancia.  Ha desarrollado su labor docente en enseñanza primaria.  Actualmente se desempeña como profesora de Estudios Sociales en San José, Costa Rica. Aprovecha la práctica en aulas para producir investigación pedagógica.

References

Díaz Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (3.ª ed.). Mc Graw-Hill.

Eger, E. (2018). La bailarina de Auschwitz. Planet.

Fallas, C. L. (2012). Marcos Ramírez (3. a ed.). Editorial Costa Rica.

Freire, P. y Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta, crítica a una educación basada en respuestas a pregunta inexistentes. Siglo Veintiuno.

Gutiérrez Pérez, F. y Prieto Castillo, D. (2004). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa (10. a ed.). Ediciones La Copia Fiel.

León León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 5(1), 136-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5580842

León-León, G. y Zúñiga-Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias de noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2) 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5

Mejía, M. R. (2011). Educaciones y pedagogías críticas desde el sur (Cartografías de la educación popular). CEAAL. https://issuu.com/siembrasocialismo/docs/125229865-pedagogias-criticas-desde

Mejía, M. R. y Manjarrés, M. E. (2011). La investigación como estrategia pedagógica. Una construcción de cultura ciudadana y democrática desde el sur. Prograf.

Prieto Castillo, D. (2000). Mediación pedagógica y contexto digital. Revista Universidad Pontificia Bolivariana, 48(147), 27-38. https://revistas.upb.edu.co/index.php/upb/article/view/1932/1730

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.a ed.). Espasa Calpe.

Rocerau, M. C. y Vilanova, S. L. (2008). El diálogo en el quehacer matemático: Su valor como recurso. Revista Iberoamericana de Educación, 47(4), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie4742274

Rodríguez García, H. (2016). Hacia una genealogía de la educación y la pedagogía. Saber Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 28(4), 851-864. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1315-016220160004&lng=es&nrm=iso

Tébar Belmonte, L. (2017). La función mediadora de la educación. Foro Educacional, 28, 79-98. https://doi.org/10.29344/07180772.28.790

Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. AutoDesk Foundation.

Published

2021-04-25

How to Cite

Pedagogical Mediation of Learning Parting from the Generating Question in Secondary Education. Project based Learning (M. Obando-Arias , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Pedagogical Mediation of Learning Parting from the Generating Question in Secondary Education. Project based Learning (M. Obando-Arias , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Comentarios (ver términos de uso)