Good living and Inclusion: A Reflection From the Ecuadorian Educational Legislation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.12

Keywords:

Buen vivir, curriculum, Ecuador, education, inclusion, legislation

Abstract

This article aims to reflect on the concordance between the conceptions of good living, inclusion, and the Ecuadorian educational legislation in the general approaches of the 2016 curriculum. The relevance of the work lies in the fact that the 2016 Ecuadorian curriculum guides the formation of people living in society, so it is important to analyze the curriculum alignment with good living as a paradigm of constitutional development and with the principles of inclusion, as a guarantor of social equity. As a methodological process, a documentary review is conducted to analyze the period 2008-2016. The review was organized in three components as follows: an approximation to good living from Ecuador, fundamentals of inclusive education, and a revision of the Ecuadorian curriculum from good living and inclusion. The results show that, in the internal harmony component, the Ecuadorian curriculum considers the development of students as integral beings from the didactic and methodological point of view. In the social harmony component, respect is not conceptualized in a concrete way in the curriculum and as a basic good of the human being. Finally, the harmony with nature component is not supported by concrete actions allowing it to be developed within the curriculum.  It is concluded that the Ecuadorian curriculum reflects the purpose of transforming the society; however, no concrete actions are proposed to achieve inclusive education, consistent with the analyzed dimensions of good living. Therefore, a viable action plan is needed to contribute to the process of building an inclusive education in accordance with good living.

Author Biographies

Christian Xavier Chamorro-Pinchao, Universidad Nacional de Educación

Licenciado en Educación Básica itinerario Lengua y Literatura, de la Universidad Nacional de Educación de Ecuador.

Genesis Noemi Loor-Cedeño, Universidad Nacional de Educación

Licenciada en Educación Básica itinerario Lengua y Literatura, de la Universidad Nacional de Educación de Ecuador.

Julia Stefanía Agreda-Gómez, Universidad Nacional de Educación

Licenciada en Educación Básica itinerario Lengua y Literatura, de la Universidad Nacional de Educación de Ecuador.

References

Acevedo Rodríguez, C. y Valenti Nigrini, G. (2017). Exclusión social en Ecuador. Buen vivir y modernización capitalista. Polis, Revista Latinoamericana, 16(46), 151-174. https://doi.org/10.4067/S0718-65682017000100151

Acosta, A. (2005). Ecuador: Ecos de la rebelión de los forajidos. Nueva Sociedad, 198, 42-54. http://nuso.org/articulo/ecuador-ecos-de-la-rebelion-de-los-forajidos/

Álvarez González, F. J. (2016). ¿En qué puede devenir la educación a partir del paradigma del buen vivir? UNAE. http://201.159.222.12:8080/handle/56000/489

Arteaga-Cruz, E. L. (2017). Buen vivir (Sumak Kawsay): Definiciones, crítica e implicaciones en la planificación del desarrollo en Ecuador. Saúde em Debate, 41(114), 907-919. https://doi.org/10.1590/0103-1104201711419

Asamblea Nacional Constituyente del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador.

de la Cruz Flores, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: Retos para una América Latina en transición. Educación, 26(51), 159-178. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.010

Furstenberg, C. (2015). La dignidad inherente al hombre a respetar, proteger y promover en todo ser humano: Una lucha que merece la pena para la protección de la humanidad. Horizonte de Enfermería, 26(2), 47-56. https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.26.2.47

Gimeno Sacristán, J. (2012). ¿Qué significa el currículum? En J. Gimeno Sacristán, R. Feito Alonso, P. Perrenoud y M. Clement Linuesa (Autores), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 25- 47). Morata.

Katz, C. (2014). Neoliberales en América Latina. Ortodoxos y convencionales. Derecho y Realidad, 12(24), 233-256. https://doi.org/10.19053/16923936.v2.n24.2014.4546

León Guzmán, M. (2015). Del discurso a la medición: Propuesta metodológica para medir el buen vivir en Ecuador. INEC. http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/10/Buen-Vivir-en-el-Ecuador.pdf

López, M. (2004). El sentido inclusivo del currículum. En M. López (Ed.), Construyendo una escuela sin exclusiones: Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación (pp. 165-211). Aljibe.

Martínez Dalmau, R. (2009). El proyecto de Constitución de Ecuador, ejemplo del nuevo constitucionalismo latinoamericano. IUS. Revista del Instituto de Ciencias Jurídicas de Puebla A.C., 23, 264-274. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293222963011

Ministerio de Educación. (2011). Modulo I. Educación inclusiva y especial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/07/Modulo_Trabajo_EI.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de Educación Obligatoria. En Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades. Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Ortiz, P. (2009). Sumak kawsay en la constitución ecuatoriana de 2008: Apuntes en torno a sus alcances y desafíos. ALTERIDAD. Revista de Educación, 4(1), 76-87. https://doi.org/10.17163/alt.v4n1.2009.06

Pérez Gómez, A. y Pérez Granados, L. (2013). Competencias docentes en la era digital. La formación del pensamiento práctico. Revista temas de educación, 19, 67-83. http://hdl.handle.net/10630/9702

Pérez-Morón, L. Y. y Cardoso-Ruiz, R. P. (2014). Construcción del buen vivir o Sumak Kawsay en Ecuador: Una alternativa al paradigma de desarrollo occidental. Contribuciones desde Coatepec, 26, 49-66. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28131424004

Ramírez Valbuena, W. Á. (2017). La inclusión: Una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 30, 211-230. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195

Rodríguez Corredor, J. (2013, octubre). Del discurso de la inclusión a la invisibilización de las necesidades educativas especiales (NEE) en el aula. En Y. Pedraza Jimenez y O. Pulido Cortes (Eds.), Memorias Congreso Investigación y Pedagogía. III Nacional II Internacional. La educación en el siglo XXI: Ser, saber y producir en la incertidumbre y el caos. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Tunja, Colombia.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2014). Buen vivir. Plan Nacional 2013-2017. Todo el mundo mejor. http://www.fao.org/faolex/results/details/es/c/LEX-FAOC139396/

Soto Builes, N. (2007). ¿Diversidad-inclusión vs transformación? El ágora usb, 7(2), 322-332. http://p.redalyc.org/articulo.oa?id=407748997011

Organización de las Naciones Unidas para la Educción, la Ciencia y la Cultura. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educción, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción sobre necesidades educativas especiales. https://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/doctos/3Internacionales/3DeclaracionSalamanca.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educción, la Ciencia y la Cultura. (2008). La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educción, la Ciencia y la Cultura. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259592s.pdf

Villagómez, M. S. y Cunha de Campos, R. (2014). Buen vivir y educación para la práctica de la interculturalidad en el Ecuador. Otras prácticas pedagógicas son necesarias. Alteridad. Revista de Educación, 9(1), 35-42. https://doi.org/10.17163/alt.v9n1.2014.03

Published

2021-04-09

How to Cite

Good living and Inclusion: A Reflection From the Ecuadorian Educational Legislation (C. X. Chamorro-Pinchao, G. N. Loor-Cedeño, & J. S. Agreda-Gómez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Good living and Inclusion: A Reflection From the Ecuadorian Educational Legislation (C. X. Chamorro-Pinchao, G. N. Loor-Cedeño, & J. S. Agreda-Gómez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.12

Comentarios (ver términos de uso)