Identification of Musical Talent in Schoolchildren of the Autonomous Community of the Region of Murcia, Spain
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.17Keywords:
Musical talent, musical ability, multiple intelligence, primary educationAbstract
This work arises from the belief in the need to identify the musical talents of schoolchildren; the work follows the axiom of the theory of multiple intelligences that true integral development is achieved attending all the intelligences. The identification was carried out in primary schools of the Autonomous Community of the Region of Murcia (Spain); the schools were selected according to a stratified and multi-stage process. The participants were 932 students between the ages of ten and twelve from different public and private-subsidized educational centers. The instrument used was the Musical Aptitude Test (Seashore et al., 2008), whose scores obtained were analyzed with the Castelló and Batlle’s High Cognitive Capability Identification Model. In this autonomous community, the results indicate that there are students with musical intellectual resources of high ability and that the highest-rated qualities are tone, rhythm, and time in simple talent and rhythm and time in complex talent.
References
Acosta Inchaustegui, Y. y Alsina, Á. (2017). Conocimientos del profesorado sobre las altas capacidades y el talento matemático desde una perspectiva inclusiva. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 94, 71-92. http://funes.uniandes.edu.co/9348/1/Acosta2017Conocimientos.pdf
Asprilla, L. I. (2015). Educar en música: Una aproximación crítica al talento y a la educación musical. Aula, 21, 63-83. https://doi.org/10.14201/aula2015216383
Blood, A. J. y Zatorre, R. J. (2001). Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion. Procedings of the National Academy of Sciences, 98(20), 11818-11823. https://doi.org/10.1073/pnas.191355898
Bueno, D. y Forés, A. (2018). 5 principios de la neuroeducación que la familia debería de saber y poner en práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 13-25. https://doi.org/10.35362/rie7813255
Buxarrais Estrada, M. R. (2013). Nuevos valores para una sociedad. Un cambio de paradigma en Educación. Edetania: Estudios y propuestas socio-educativas, (43), 53-65. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/342477
Campell, B. (2000). Los muchos rostros del Spectrum. En H. Gardner y D. H. Feldman y M. Krechevsky (Comps.), El Proyecto Spectrum. Tomo 1: Construir sobre las capacidades infantiles (131-159). Morata.
Castelló, A. (1986). Bases para la identificación del superdotado [Tesis de licenciatura]. Universidad Autónoma de Barcelona.
Castelló Tarrida, A. y de Battle Estapé, C. (1998). Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumnado superdotado y talentoso, propuesta de un protocolo. Grialibros.
Castro, E., Ruiz-Hidalgo, J. F. y Castro-Rodríguez, E. (2015). Retos, profesores y alumnos con talento matemático. Aula, 21, 85-104. http://dx.doi.org/10.14201/aula20152185104
Cejudo, J., Losada, L. y Pérez-González, J. C. (2017). Inteligencias múltiples y su relación con inteligencias cognitiva y emocional en adolescentes. Universitas Psychologica, 6(3), 1-13. https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/UPSY/16-3%20(2017)/64752604008/#redalyc_64752604008_ref49
Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). (6 de septiembre de 2014). Decreto 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma. Boletín Oficial de la Región de Murcia, Número 206, pp. 33054-33556.
Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple inteligences. Basic Books.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.
Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.
Gardner, H., Fieldman, D. H. y Krechevscky, M. (Comps.). (2000). El Proyecto Spectrum. Tomo 1: Construir sobre las capacidades infantiles. Morata.
Genovard Rosselló, C. y Castelló Tarrida, A. (1990). El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Pirámide.
Guillén, J. C. (2017). Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. CreateSpace.
Hernández Bravo, J. R., Hernández Bravo, J. A. y Milán Arellano, M. Á. (2007). La creatividad asociada al talento musical en alumnos superdotados. Respuestas educativas. Ensayos, (22), 83-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2591548
Jefatura del Estado. (Martes 10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado., num. 295, pp. 97858-97921.
Koelsch, S., Gunter T. C., Cramon, D. Y. V., Zysset, S, Lohmann, G. y Friederici, A. D. (2002). Bach Speaks: A cortical “language-network” serves the processing of music. NeurImage 17(2), 956-966. https://doi.org/10.1006/nimg.2002.1154
Lancaster, H. (2003). Identifying the gifted in music. Thai National Center Bangkok, 1- 12.
Lázaro Tortosa, F. (2015). Relación de aptitudes musicales, intelectuales y rasgos de personalidad e identificación del talento musical en escolares de diez a doce años [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia.
Levitin, D. J. (2018). Tu cerebro y la música. El estudio científico de una obsesión humana. RBA.
Martín López, E. (2006). Aptitudes musicales y atención en niños entre diez y doce años [Tesis doctoral]. Universidad de Extremadura. http://dehesa.unex.es/handle/10662/501
Mora, F. (2017). Neuroeducación lo que nos enseña el cerebro. Alianza Editorial.
Pérez, E. R. y Medrano, L. (2007). Inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado: Un estudio de validez de criterio. Avances en Medición, 5(1), 105-114. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/6616/0463/3543/Vol_5.__Inventario_De_Autoeficacia_Para_Inteligencias_Mltiples_Revisado_-_Un_Estudio_De_Validez_De_Criterio.pdf#:~:text=El%20Inventario%20de%20Autoeficacia%20para,asociadas%20con%20las%20inteligencias%20m%C3%BAltiples
Pérez, E., Beltramino, C. y Cupani, M. (2003). Inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples. Fundamentos teóricos y estudios psicométricos. Evaluar, 3(1), 36-60. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/606/575
Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Creative Learning Press.
Robinson, K. (2012). Busca tu elemento. Aprender a ser creativo individual y colectivamente. Empresa Activa.
Sánchez López, M C. (2006). Configuración cognitivo-emocional en alumnos de altas habilidades [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://www.tesisenred.net/handle/10803/10993#page=1
Seashore, C. E., Lewis D. y Seatveit J. G. (2008). Test de aptitudes musicales de Seashore: Manual. TEA.
Torrance, E. P. (1974). The Torrance tests of creative thinking–norms-technical manual research edition–verbal tests, forms A and B–figural tests, forms A and B. Personnel Press.
Valera Calvo, C. y Plasencia Cruz, I. del C. (2006). El Proyecto Spectrum: Ampliación y actividades de aprendizaje de ciencias en el primer ciclo de educación primaria. Revista de Educación, 339, 947-958. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/69123
Yuste, C., Yuste, D., Martínez R., y Gálvez J. L. (1998). Batería de aptitudes diferenciales y generales BADyG E3. CEPE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: