Organizational Learning in Higher Education Institutions. Case Study of a Research Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.3

Keywords:

Organizational learning, Knowledge transfer, knowledge, higher education institutions

Abstract

Introduction. Knowledge is considered today as one of the most important factors in organizations since that allows them to react to changes in the environment, as the establishment of flows within them allows them to be more competitive and innovative. But what happens when that knowledge is in an educational institution, in which, despite being considered its most important asset, the appropriate knowledge networks are not established so that they can respond to these changes, preventing the development of internal and external transfer processes. This original article is derived from the doctoral thesis titled Organizational Learning as a Mechanism of Knowledge Transfer in Higher Education Institutions. Objective. To show how university research groups behave as learning organizations to identify the factors that allowed developing that learning. Method. For this, a qualitative study of a descriptive-evaluative, non-experimental, single-measure type was designed, in which a triangulation of instruments was used to corroborate and validate the findings through the use of tools such as interviews, surveys, participant observation, and analysis of social networks. Results. The results obtained were analyzed with specialized tools for qualitative data as MaxQDA and Ucinet used in mixed research methods. Conclusions. The study allowed identifying how education institutions and, in particular, research groups could become learnin

Author Biographies

Vanessa Rodriguez-Lora, Instituto Tecnológico Metropolitano

Doctora en Estudios Organizacionales de la Universidad Autónoma Metropolitana en México y estudiante posdoctoral en esa misma Institución. Ingeniera de Sistemas y Magister en Ingeniería de la Universidad EAFIT en Medellín, Colombia. Profesora Asistente adscrita al departamento de Ciencias Administrativas en el Instituto Tecnológico Metropolitano en Medellín, Colombia, y coordinadora de la Maestría en Gestión de Organizaciones. Docente Investigador y par evaluador categoría Asociado avalado por COLCIENCIAS. Pertenece al Grupo de Investigación de Ciencias Administrativas, en la línea de Gestión de la Tecnología, la innovación y el Conocimiento.

Juan Manuel Herrera-Caballero, Universidad Autónoma Metropolitana

Doctor en Estudios Organizacionales del Departamento de Economía de la Universidad Autónoma Metropolitana -Iztapalapa (UAM-I).  Cursó las licenciaturas en Psicología Social en la UAM-I, Filosofía, en la Facultad de Filosofía y Letras en la UNAM, las Maestrías en Filosofía de la Ciencia en la UAM-I y Psicología en la UNAM. Se desempeñó en el Instituto Mexicano del Petróleo (IMP) en el periodo de 1988 a 2008 como investigador en las áreas de Administración del Conocimiento e Inteligencia Tecnológica, así como de Innovación y Transferencia de Tecnología. Actualmente es Director de la División de Ciencias Sociales y Humanidades de la UAM-I y docente en el Programa de Posgrado de Estudios Organizacionales de la UAM- Iztapalapa. Ha desarrollado investigaciones sobre redes estratégicas en instituciones, desarrollo y cambio institucional, familia, violencia y organizaciones deportivas, sociales y productivas, entre otras.

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Published

2021-06-06

How to Cite

Organizational Learning in Higher Education Institutions. Case Study of a Research Group (V. Rodriguez-Lora & J. M. Herrera-Caballero , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Organizational Learning in Higher Education Institutions. Case Study of a Research Group (V. Rodriguez-Lora & J. M. Herrera-Caballero , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.3

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