Preparation of Research Staff in Distance Education in Mexico from an Interdisciplinary and Historical Perspective
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.13Keywords:
Distance education, educational theory, interdisciplinary research, trainingAbstract
This article was written with results obtained from the research titled CONACYT as a governing body of the state capacities in the relationship of science with the education sector (Ramírez Díaz, 2020a). The article analyzes the impact of the implementation of science policy on the formation of the disciplinary education field in Mexico. The theme reviewed in this paper relates the development of disciplines associated with education to institutionalization events of distance education; its objective is to deepen the complexity in the training process of distance education specialists to optimize it. The research method was based on historiography and interviews with postgraduates in education. The results allowed outlining theoretical limits to the formation of specialized academic communities, in which there is a bridge between social and economic demands at the macro level with regulatory processes and the academic culture of the formation groups. The theory of “Social Framework” was used to establish the relationship. The impossibility of placing results empirically and within a specific context that allows us to characterize how “Social Frameworks” operate in academic groups is recognized as limiting. The work produced theoretical information to conduct empirical research on specialized training and established generic fields of the constitution of specialized research communities.
References
Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1964). Historia de la pedagogía. FCE.
Archer, M. S. (1979). Social origins of educational systems. Sage Publications.
Becher, T. (1989). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Gedisa.
Bosco Hernández, M. D. y Barrón Soto, H. S. (2008). La educación a distancia en México: Narrativa de una historia silenciosa. UNAM. http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/10391/3714/1/Bosco_Barron_Educacion_a_distancia_Mex_2008.pdf
Cabero Almenara, J. (2008). La investigación en la educación a distancia en los nuevos entornos de comunicación telemáticos. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. SOCIOTAM, 18(2), 13-34. http://www.redalyc.org/pdf/654/65411193002.pdf.
Cabrera, D. M. (2014). La institucionalización de la investigación educativa en México: Cuatro ángulos de abordaje. Revista del IICE, (35), 19-33. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1958
Castellanos, J. M. (2016). Reflexión acerca de la enseñanza de la investigación en tres programas de formación: Antropología, Sociología y Maestría en Ciencias Sociales (MACISO). En C. Gallegos Elías, A. Mejía Martínez y Y. Paredes Vilchiz (Coords.), ¿Cómo investigamos? ¿Cómo enseñamos a investigar? (Tomo 4, pp. 95-128). UNAM. https://www.unamenlinea.unam.mx/recurso/83997-como-investigamos-como-ensenamos-a-investigar-in-memoriam-a-hugo-zemelman
Chapman Quevedo, W. A. (2015). El concepto de sociabilidad como referente del análisis histórico. Investigación & Desarrollo, 23(1), 1-37. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwj6wsP_8Y_lAhUMna0KHTEcCOUQFjAAegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fwww.redalyc.org%2Fpdf%2F268%2F26839041001.pdf&usg=AOvVaw2rarTvDtkrRvhnK2M9NFj4
De Alba, A. (Coord.). (2003). Filosofía, teoría y campo de la educación. Perspectivas nacionales y regionales. COMIE-CESU-SEP.
Dilthey, G. (1968). Historia de la pedagogía. Editorial Losada.
Echeverría, J. (1995). Filosofía de la ciencia. AKAL.
Fernández Enguita, M. (2016). El informe Coleman: Una lección de sociología y de política. Revista de Sociología de la Educación, 9(1), 37-45. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8402
Gurvitch, G. (1977). The social frameworks of knowledge. Harper & Row.
Hoyos Medina, C. Á. (Coord.). (1997). Epistemología y objeto pedagógico. ¿Es la pedagogía una ciencia? CESU. Plaza y Valdez Editores.
Krishnan, A. (2009). ¿What are academic disciplines? Some observations on the disciplinarity vs. interdisciplinarity debate. NCRM. Working Paper. http://eprints.ncrm.ac.uk/783/1/what_are_academic_disciplines.pdf
Loyo, E. y Staples, A. (2010). Fin del siglo y de un régimen. En D. Tanck (Coord.), Historia mínima. La educación en México (pp. 127-153). El Colegio de México.
Martín Rodríguez, E. (1993). La investigación sobre educación a distancia en el ámbito Iberoamericano: Sus características, avances y retos. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 6(1), 7-26. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/21060/17740
Moreno Bayardo, M. G. (2010). Historias de formación para la investigación en doctorados en educación. Plaza y Valdez.
Naval, C. (2008). Teoría de la educación. Un análisis epistemológico. EUNSA.
Navarrete-Cazales, Z. y Manzanilla-Granados, H. M. (2017). Panorama de la educación a distancia en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), 65-82. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134152136004.pdf
Pacheco-Méndez, T. (2014), Tradición, contexto y objeto de estudio en las tesis doctorales en educación de tres universidades. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 46-69. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.12.109
Ramírez Díaz, J. A. (2011). Políticas y escenarios de futuro para la educación virtual en la educación auperior de México. Apertura, especial, 104-117. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/228/243
Ramírez Díaz, J. A. (2020a). El CONACYT como organismo rector de las capacidades de Estado en la relación de la ciencia con el sector educativo (Proyecto y síntesis de resultados). Universidad de Guadalajara. Inédito.
Ramírez Díaz, J. A. (2020b). Configuraciones disciplinares para la producción científica en la educación de México. Una revisión desde la sociología de la educación y la formación del sistema educativo. Nóesis, 30(58), 1-31. https://doi.org/10.20983/noesis.2020.2.1
Sánchez Puentes, R. (1995). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva en la investigación de las ciencias sociales y humanas. UNAM.
Siemens, G., Gašević, D. y Dawson, S. (2015). Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended and online learning. doi.org/10.13140/rg.2.1.3515.8483
Solana, F., Cardiel Reyes, R. y Bolaños, R. (Coords.). (2011). Historia de la educación pública en México (1876-1976). FCE.
Weiss, E. y Gutiérrez, N. G. (2003). Comunicación de la investigación educativa (Capíutlo 7). En E. Weiss (coord.), El campo de la investigación educativa 1993-2001 (Vol. 1, pp.169-192). COMIE. https://www.academia.edu/7299435/El_campo_de_la_investigaci%C3%B3n_educativa?auto=download
Zemelman, H. (2004). Pensar teórico y pensar epistémico: Los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. IPEGAL https://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/5564/1/Documento7.pdf
Zemelman, H. (2011). Conocimiento y sujetos sociales. Contribución al estudio del presente. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello (III-CAB). https://www.academia.edu/30356942/Conocimiento_y_sujetos_sociales_contribuci%C3%B3n_al_estudio_del_presente_Zemelmam_Hugo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: