The Situation of Music Education Research in Mexico. Challenges, Reflections, and Proposals
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.30Keywords:
Research in education, music education, tertiary education, research competencies, academic linkingAbstract
Introduction. Today’s world demands from higher education institutions to have researchers that generate new knowledge, promote its diffusion, and foster linking programs with society in order to stimulate changes and contribute to the solution of its problems. Goal. The goal of this literature review was to determine the current situation of music education research in Mexico. A systematic documentary search was conducted to achieve this goal. Thus, primary sources providing information on the subject were located in various databases, repositories of theses and dissertations, web pages, and texts. Method. The methodology used was the analysis of content, assisted by the software ATLAS TI 8.0, through which the gathered information was classified, structured, and analyzed; a general scheme was created, and conclusions were generated. Results indicate there have been some important achievements. However, the number of researchers in music education is very small; many of them are not fully qualified; there are no national journals specialized in that field of research; bibliography by national authors is limited, and academic meetings are scarce. Finally, the 2019 Registry of the National System of Researchers indicates only three Mexican scholars have that distinction. Conclusion. Despite the impact that music education can have on the individual, there is an important lag in this field of research. Therefore, the author proposes that higher education institutions implement continuing education programs for researchers to support their full qualification and develop strategies to bridge the gap between research and society.
References
Aguirre Lora, M. E. (2006). La Escuela Nacional de Música de la UNAM (1929-1940): Compartir un proyecto. Perfiles Educativos, 28(111), 89-111. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982006000100005
Barriga Monroy, M. L. (2009). La investigación en educación artística: Una guía para la presentación de proyectos de pregrado y postgrado. El Artista, (6), 154-163. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/243126
Bitrán Goren, Y., Gómez, L. A. y Navarro, J. L. (Coords.). (2016). Cuarenta años de investigación musical en México a través del Cenidim. Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez. https://www.researchgate.net/publication/307466816_Cuarenta_anos_de_investigacion_musical_en_Mexico_a_traves_del_Cenidim/link/57c5faba08ae0a6b0dc8da88/download
Bonilla Marín, M. (Coord.). (2015). Diagnóstico del posgrado en México: Nacional. COMEPO. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi7zeqXqdHxAhWGmmoFHdttB34QFnoECBoQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.posgrado.unam.mx%2Fsitios_interes%2Fdocumentos%2Fcomepo_regiones.pdf&usg=AOvVaw3xvLZKPL4IDEFfJ080OJSO
Capistrán Gracia, R. W. (2015). Reflexiones sobre la investigación musical en México. Aguardiente, 1(1). https://aguaardiente.uaa.mx/01/caj03.html
Capistrán Gracia, R. W. (2017). La práctica musical efectiva. Revisión de literatura, resultados de investigación y propuesta metodológica. UAA.
Capistrán Gracia, R. W. (2018a). Necesidades de formación docente de los maestros de educación artística a nivel secundaria del Instituto de Educación de Aguascalientes. ArtsEduca, 19, 10-31. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2018.19.1
Capistrán-Gracia, R. W. (2018b). Reflexiones sobre la educación artística a nivel básico en Aguascalientes: Implicaciones para la educación superior. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.19
Capistrán Gracia, R. W. y Reyes Sosa, D. (2019). Las orquestas infantiles y juveniles. Propósitos, logros, retos. Trabajo presentado en el IV Coloquio Aproximaciones Interpretativas Multidisciplinarias en Torno al Arte y la Cultura. Aguascalientes, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Carbajal Vaca, I. S. (2016). Transmutaciones curriculares: El panorama de la investigación en educación musical en México. En J. P. Correa Ortega, I. S. Carbajal Vaca, y R. R. Moreno Martínez (Comps.), Educación musical universitaria: Filosofía y estrategias curriculares (pp. 27-36). Editorial Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://www.researchgate.net/publication/319914680_Educacion_musical_universitaria_Filosofia_y_estrategias_curriculares_httpwwwuaamxdireccionesdgdveditorialdocseducacion_musical_universitariapdf/link/59c1b7d4a6fdcc69b92bc98c/download
Carbajal Vaca, I. S. (2017). Educación musical superior: El desarrollo de competencias profesionales en músicos universitarios. En Memoria Electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE (pp. 1-12). COMIE. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0081.pdf
Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez. (2015). Catálogo de publicaciones del Cenidim. Autor. https://cenidim.inba.gob.mx/publicaciones-1/catalogo.html
Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical Carlos Chávez. (2019). ¿Quiénes somos? Autor. https://cenidim.inba.gob.mx/
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2019). Sistema Nacional de Investigadores. Padrón de Beneficiarios. Autor. https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores
Díaz Gómez, M. (2012). Educación musical: Investigamos, luego avanzamos. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(2), 67-76. http://www.in.uib.cat/pags/cat/vol3_num2.html
Estrada Velasco, J. L. y Estrada Rodríguez, L. A. (1984). La música y las instituciones en el México actual (1958-1980). En J. Estrada (Ed.), La música de México (Vol. 5, pp. 79-113). Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM.
Gacel-Ávila, J. (2011). Impacto del proceso de Bolonia en la educación superior de América latina. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(2), 123-134. https://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/view/v8n2-gacel.html
García Rodríguez, M. (2019). La comunidad científica de investigación en educación musical en México: Aproximaciones a su caracterización. Trabajo presentado en el 6º Coloquio Nacional y 3º Internacional, de Educación Musical a Nivel Superior. Aguascalientes, México.
Guadarrama Olivera, R. (2013). Mercado de trabajo y geografía de la música de concierto en México. Espacialidades. Revista de temas contemporáneos sobre lugares, política y cultura, 3(2), 192-216. https://www.redalyc.org/pdf/4195/419545120007.pdf
Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2015). Encuesta Intercensal 2015. https://www.inegi.org.mx/app/buscador/default.html?q=Encuesta+intercensal+2015
Latindex. (2019). Catálogo v1.0 (2002 - 2017). Cuadernos interamericanos de Investigación en Educación Musical. https://www.latindex.org/latindex/ficha?folio=10059
Lomelí Gutiérrez, C. L. (2016). El perfil del docente en la universidad del siglo XXI. En I. J. Velasco-Aragón y M. Páez-Gutiérrez (Coords.), Los retos de la docencia ante las nuevas características de los estudiantes universitarios. Proceedings T-XI (pp. 67-77). ECORFAN. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XI/PROCEEDING%20TOMO%2011.pdf.
Michels, U. (1977). Atlas de música I. Alianza Atlas.
Nielsen, F. V. (2009). What is the significance of research for music education in practice? On relations between the practice of and the scientific approach to music education. Philosophy of Music Education Review, 17(1), 22-40. https://doi.org/10.2979/PME.2009.17.1.22
Ortiz Lefort, V. (2010). Los procesos de formación y desarrollo de investigadores en la Universidad de Guadalajara. Una aproximación multidimensional. Universidad de Guadalajara. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/cgraduados/pdf/sin/4_Los_procesos_de_formacion_y_desarrollo_de_investigadores_en_la_Universidad_de_Guadalajara.pdf
Peñalba, A. (2017). La defensa de la educación musical desde las neurociencias. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical 14, 109-127. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/54814
Phelps, R. P. (1980). A guide to research in music education. Scarecrow Press.
Porta, A. (2014). Formación, investigación y difusión científica: Los grandes retos para el avance y reconocimiento de la educación musical. Boletín SEM-EE. 15-16. https://www.academia.edu/7894352/Formaci%C3%B3n_investigaci%C3%B3n_y_difusi%C3%B3n_cient%C3%ADfica_los_grandes_retos_para_el_avance_y_reconocimiento_de_la_educaci%C3%B3n_musical
Subirats Bayego, M. dels À. (2011). La Investigación en didáctica de la expresión musical. Educatio Siglo XXI, 29(1), 175-194. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119931
Universidad Autónoma de Aguascalientes. (2019). Convocatoria 2019 a concurso de oposición PRODEP de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Autor. https://www.uaa.mx/portal/wp-content/uploads/2019/11/oposicionNOV19.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México. (2004). Programa de maestría y doctorado en música. Presentación del programa. Autor. http://www.posgrado.unam.mx/musica/div/planEstudios2004/pdf/presentacion.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México. (2011). Presentación del programa. Programa de maestría y doctorado. Autor. http://www.posgrado.unam.mx/musica/div/planEstudios2011/pdf/Presentaci%C3%B3n.pdf
Universidad Veracruzana. (2017). Plan de estudios de maestría en música. Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: