Assessment and Educational Quality: Advances, Limitations and Current Challenges
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.38Keywords:
Educational quality, assessment, Latin America, educationAbstract
This essay discusses current advances, challenges, and limitations about educational assessment and quality. For this purpose, the assessment role in educational processes improvement and their effects on educational quality was identified. Main findings show that conceptions about assessment and their applications in education have advanced; they have contributed to the continuous progress of education practices. Likewise, educational quality has been related to reflexive changes through contextual practices. However, at present, some limitations on purposes, methods, scopes, and potential uses of assessment for educational quality persist. Hence, challenges relate to the intended, rigorous, and pertinent relationship between assessment and educational improvement.
References
Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: Un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva educacional, formación de profesores, (45), 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329100002.pdf
Bernal Suárez, D., Martínez Pineda, M. L., Parra Pineda, A. Y., Jiménez Hurtado, J. L. (2015). Investigación documental sobre calidad de la educación en instituciones educativas del contexto iberoamericano. Revista Entramados- Educación y Sociedad, 2(2), 107-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5236201
Borjas, M. (2014). La evaluación del aprendizaje como compromiso: Una visión desde la pedagogía crítica. Rastros Rostros, 16(30), 35-45. https://doi.org/10.16925/ ra.v16i30.816
Cabra Torres, F. (2008). La evaluación y el enfoque de competencias: Tensiones, limitaciones y oportunidades para la innovación docente en la universidad. Revista Escuela de Administración de Negocios, (63), 91-106. https://doi.org/10.21158/01208160.n63.2008.445
Calero, J., y Choi, A. (2012). La evaluación como instrumento de política educativa. Presupuesto y gasto público. (67), 29-41. http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/GASTO%20PUBLICO-67-02%20CALERO.pdf
Cantón Mayo, I. (2010). Introducción a los procesos de calidad. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 3-18. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/4723/5157
Chaves-Manzano, H. R., Ordoñez-López, I. del P. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(9), 66-85. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267
Díaz-Barriga, Á. (2020). Andares curriculares en América Latina. Revista Enfoques Educacionales, 17(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.5354/0717-3229.2020.60634
Díaz López, K. M. y Osuna Lever, C. (2016). Las evaluaciones estandarizadas del aprendizaje y la mejora de la calidad educativa. Temas de educación, 22(1), 131-146. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/741
Egido Gálvez, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas, (10), 17-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1407961
Jiménez Moreno, J. A. (2019). Aproximaciones epistemológicas de la evaluación educativa: Entre el deber ser y lo relativo. Foro de Educación, 17(27), 185-202. https://doi.org/10.14516/fde.636
Martínez Rizo, F. (2013). El futuro de la evaluación educativa. Sinéctica, (40), 1-11. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000100006
Mosquera Albornoz, D. R. (2018). Análisis sobre la evaluación de la calidad educativa en América Latina. Caso Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 43-55. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.003
Niño Zafra, L. S. y Gama Bermúdez, A. (2014). Las políticas educativas de competencias en la globalización: Demandas y desafíos para el currículo y la evaluación. Itinerario Educativo, 28(64), 37-64. https://doi.org/10.21500/01212753.1420
Perassi, Z. (2008). La evaluación en educación: Un campo de controversias. Ediciones LAE. https://www.yumpu.com/es/document/view/14216654/la-evaluacion-en-educacion-un-campo-de-controversias
Ramírez González, A. (2011). El rigor metodológico en la evaluación curricular. Revista Electrónica Educare, 15(2), 33-39. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.3
Ravela, P., Arregui, P., Valverde, G., Wolfe, R., Ferrer, G., Martínez Rizo, F., Aylwin, M. y Wolff, L. (2008). Las evaluaciones educativas que América Latina necesita. (Documentos N. 40). PREAL. http://archive.thedialogue.org/PublicationFiles/PREAL%2040-Spanish.pdf
Rivas, A. y Sánchez, B. (2016). Políticas y resultados educativos en América Latina: Un mapa comparado de siete países (2000-2015). Revista electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-30. https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8245
Rodríguez Arocho, W. (2010). El concepto de calidad educativa: Una mirada crítica desde el enfoque histórico cultural. Actualidades investigativas en Educación, 10(1), 1-28. https://doi.org/10.15517/AIE.V10I1.10088
Rodríguez, L. R., Vior, S. E., Más Rocha, S. M. (2018). Las políticas de evaluación de la calidad educativa en Argentina (2016-2018). Educação & Realidade, 43(4), 1405-1428. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684907
Seibold, J. R. (2000). La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, (23), 215-231. https://rieoei.org/historico/documentos/rie23a07.htm
Vásquez Olivera, M. G. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (60), 93-124. https://doi.org/10.1016/j.larev.2014.10.001
Yarbrough, D. B., Shulha, L. M., Hopson, R. K. y Caruthers, F. A. (2010). The program evaluation standards (3.a ed.). Sage.
Zurita Rivera, U. (2020). La participación social en la reforma educativa en México 2012-2018. Actualidades Investigativas en Educación, 20(3), 1-28. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v2013.43673
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: