Assessment and Educational Quality: Advances, Limitations and Current Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.38

Keywords:

Educational quality, assessment, Latin America, education

Abstract

This essay discusses current advances, challenges, and limitations about educational assessment and quality. For this purpose, the assessment role in educational processes improvement and their effects on educational quality was identified.  Main findings show that conceptions about assessment and their applications in education have advanced; they have contributed to the continuous progress of education practices. Likewise, educational quality has been related to reflexive changes through contextual practices. However, at present, some limitations on purposes, methods, scopes, and potential uses of assessment for educational quality persist. Hence, challenges relate to the intended, rigorous, and pertinent relationship between assessment and educational improvement.

Author Biographies

Dania Liz Mejía-Rodríguez, Universidad Simón Bolívar

Docente de la Universidad Simón Bolívar (Barranquilla – Colombia). Magister en Intervención Social, Universidad Internacional de la Rioja (España) y candidata a doctora en educación, Universidad Baja California (México).

Ever Javier Mejía-Leguía, Universidad de la Costa

Docente de la Universidad de la Costa (Barranquilla – Colombia). Magister en educación, Universidad Simón Bolívar (Colombia) y candidato a doctor en educación, Universidad Baja California (México).

References

Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: Un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva educacional, formación de profesores, (45), 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329100002.pdf

Bernal Suárez, D., Martínez Pineda, M. L., Parra Pineda, A. Y., Jiménez Hurtado, J. L. (2015). Investigación documental sobre calidad de la educación en instituciones educativas del contexto iberoamericano. Revista Entramados- Educación y Sociedad, 2(2), 107-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5236201

Borjas, M. (2014). La evaluación del aprendizaje como compromiso: Una visión desde la pedagogía crítica. Rastros Rostros, 16(30), 35-45. https://doi.org/10.16925/ ra.v16i30.816

Cabra Torres, F. (2008). La evaluación y el enfoque de competencias: Tensiones, limitaciones y oportunidades para la innovación docente en la universidad. Revista Escuela de Administración de Negocios, (63), 91-106. https://doi.org/10.21158/01208160.n63.2008.445

Calero, J., y Choi, A. (2012). La evaluación como instrumento de política educativa. Presupuesto y gasto público. (67), 29-41. http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/GASTO%20PUBLICO-67-02%20CALERO.pdf

Cantón Mayo, I. (2010). Introducción a los procesos de calidad. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 3-18. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/4723/5157

Chaves-Manzano, H. R., Ordoñez-López, I. del P. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(9), 66-85. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267

Díaz-Barriga, Á. (2020). Andares curriculares en América Latina. Revista Enfoques Educacionales, 17(2), 1-14. http://dx.doi.org/10.5354/0717-3229.2020.60634

Díaz López, K. M. y Osuna Lever, C. (2016). Las evaluaciones estandarizadas del aprendizaje y la mejora de la calidad educativa. Temas de educación, 22(1), 131-146. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/741

Egido Gálvez, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas, (10), 17-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1407961

Jiménez Moreno, J. A. (2019). Aproximaciones epistemológicas de la evaluación educativa: Entre el deber ser y lo relativo. Foro de Educación, 17(27), 185-202. https://doi.org/10.14516/fde.636

Martínez Rizo, F. (2013). El futuro de la evaluación educativa. Sinéctica, (40), 1-11. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000100006

Mosquera Albornoz, D. R. (2018). Análisis sobre la evaluación de la calidad educativa en América Latina. Caso Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 43-55. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.003

Niño Zafra, L. S. y Gama Bermúdez, A. (2014). Las políticas educativas de competencias en la globalización: Demandas y desafíos para el currículo y la evaluación. Itinerario Educativo, 28(64), 37-64. https://doi.org/10.21500/01212753.1420

Perassi, Z. (2008). La evaluación en educación: Un campo de controversias. Ediciones LAE. https://www.yumpu.com/es/document/view/14216654/la-evaluacion-en-educacion-un-campo-de-controversias

Ramírez González, A. (2011). El rigor metodológico en la evaluación curricular. Revista Electrónica Educare, 15(2), 33-39. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.3

Ravela, P., Arregui, P., Valverde, G., Wolfe, R., Ferrer, G., Martínez Rizo, F., Aylwin, M. y Wolff, L. (2008). Las evaluaciones educativas que América Latina necesita. (Documentos N. 40). PREAL. http://archive.thedialogue.org/PublicationFiles/PREAL%2040-Spanish.pdf

Rivas, A. y Sánchez, B. (2016). Políticas y resultados educativos en América Latina: Un mapa comparado de siete países (2000-2015). Revista electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-30. https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8245

Rodríguez Arocho, W. (2010). El concepto de calidad educativa: Una mirada crítica desde el enfoque histórico cultural. Actualidades investigativas en Educación, 10(1), 1-28. https://doi.org/10.15517/AIE.V10I1.10088

Rodríguez, L. R., Vior, S. E., Más Rocha, S. M. (2018). Las políticas de evaluación de la calidad educativa en Argentina (2016-2018). Educação & Realidade, 43(4), 1405-1428. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684907

Seibold, J. R. (2000). La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, (23), 215-231. https://rieoei.org/historico/documentos/rie23a07.htm

Vásquez Olivera, M. G. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (60), 93-124. https://doi.org/10.1016/j.larev.2014.10.001

Yarbrough, D. B., Shulha, L. M., Hopson, R. K. y Caruthers, F. A. (2010). The program evaluation standards (3.a ed.). Sage.

Zurita Rivera, U. (2020). La participación social en la reforma educativa en México 2012-2018. Actualidades Investigativas en Educación, 20(3), 1-28. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v2013.43673

Published

2021-08-14

How to Cite

Assessment and Educational Quality: Advances, Limitations and Current Challenges (D. L. Mejía-Rodríguez & E. J. Mejía-Leguía , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.38

How to Cite

Assessment and Educational Quality: Advances, Limitations and Current Challenges (D. L. Mejía-Rodríguez & E. J. Mejía-Leguía , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.38

Comentarios (ver términos de uso)