An Approach to the Study of Laboratory Work From the Representations of Future Biology Teachers
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-3.9Keywords:
Biology, teacher training, social representations, laboratory workAbstract
Introduction. This article presents a study conducted with 111 students of the Biology teacher training program in San Juan Province, Argentina, to know the students’ opinions, investigate their social representations related to the laboratory work, and analyze its impact on the current process and their future teaching performance. Method. The study was developed from a qualitative approach. The instrument implemented included a technique of evocation and hierarchical organization and a technique of incomplete phrases. Results. The results obtained show that the representations tend to focus on elements related to teaching, learning, and procedural aspects. At the same time, the opinions of the students indicate the scarce realization of experimental practices and the insufficient connection with the theoretical concepts studied. Conclusion. These results invite us to reflect on the need to increase and diversify experimental work in Biology teacher training to contribute to the future professional performance of these students at the secondary level.
References
Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán.
Aguilar Muñoz, M., Fernández Tapia, M. y Durán Torres, C. (2011). Experiencias curiosas para enseñar química en el aula. Educación Química, (8), 23-34. https://bit.ly/368C4m5
Baldaia dos Santos, L. (2006). El cambio de las concepciones didácticas sobre las prácticas en la enseñanza de la biología. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, (47), 23-29.
Bravo, A. A., Ramírez, G. P., Faúndez, C. A. y Astudillo, H. F. (2016). Propuesta didáctica constructivista para la adquisición de aprendizajes significativos de conceptos en física de fluidos. Formación universitaria, 9(2),105-114. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200012
Caamaño, A. (2002). ¿Cómo transformar los trabajos prácticos tradicionales en trabajos prácticos investigativos? Aula de Innovación Educativa, (113-114), 21-26. https://bit.ly/2JGhAtx
Carrascosa, J., Gil Pérez, D., Vilches, A. y Valdés, P. (2006). Papel de la actividad experimental en la educación científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 23(2),157-181. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6274/12764
Correa, M. A. y Valbuena Ussa, E. O. (2017). Estado del arte sobre los trabajos prácticos en la enseñanza de la biología abordados en publicaciones (2004-2006): Resultados relacionados con la imagen de práctica. Bio-grafía: Escritos sobre la biología y su enseñanza, 5(8), 117-135. https://doi.org/10.17227/20271034.8biografia117.135
Crujeiras Pérez, B., y Jiménez Aleixandre, M. P. (2015). Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio: Articulación de conocimientos teóricos y prácticos en las prácticas científicas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 33(1), 63-84. https://bit.ly/2I2F6AB
De Pro Bueno, A. (1998). ¿Se pueden enseñar contenidos procedimentales en las clases de ciencias? Enseñanza de las ciencias, 16(1), 21-41. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v16-n1-pro-bueno/2049
De Pro Bueno, A. (1999). Planificación de unidades didácticas por los profesores: Análisis de tipos de actividades de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 411-429. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v17-n3-pro-bueno/1977
Del Carmen, L. (2011). El lugar de los trabajos prácticos en la construcción del conocimiento científico en la enseñanza de la Biología y la Geología (pp. 91-106). En P. Cañal (Coord.), Didáctica de la biología y la geología. Grao.
Fernández Marchesi, N. E. (2014). Los trabajos prácticos de laboratorio de biología en los libros de texto de ciencias naturales para el nivel secundario utilizados en la Ciudad de Ushuaia [Tesis de maestría]. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Fernández Marchesi, N. y Amórtegui, E. F. (2017). Trabajos de campo y de laboratorio: Dos escenarios en la enseñanza de la biología y la formación docente. Bio-grafía: Escritos sobre la biología y su enseñanza, (extraordinario), 1541-1547. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7335
Fernández Marchesi, N., Marcángeli, M. y Romero, C. (2011). Análisis de las estrategias de enseñanza de los docentes de ciencias naturales en dos escuelas públicas medias de tierra del fuego. Tecné, Episteme y Didaxis: TEA, (extraordinario), 1381-1386. https://www.researchgate.net/publication/258460101_Analisis_de_las_estrategias_de_ensenanza_de_los_docentes_de_ciencias_naturales_en_dos_escuelas_publicas_medias_de_tierra_del_fuego
Flament, C. (2001). Estrutura e dinâmica das representações sociais. En D. Jodelet (Org.), As representações sociais (pp.173-186). Eduerj.
Gil, S. (1997). Nuevas tecnologías en la enseñanza de la física, oportunidades y desafíos. En Memorias 6 Conferencia Interamericana sobre Educación en la Física (pp. 13-15).
Graça, M. M., Moreira, M. A. y Caballero, C. (2004). Representacoes sobre a Matemática, seu ensino e aprendizagem: Um estudo exploratório. Investigações em Ensino de Ciências, 9(1), 37-93. https://bit.ly/36c0U4I
Hernández-Millán, G., Irazoque-Palazuelos, G. y López-Villa, N. M. (2012). ¿Cómo diversificar los trabajos prácticos? Un experimento ilustrativo y un ejercicio práctico como ejemplos. Educación Química, 23(1), 101-111. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30142-8
Hodson, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 299-313. https://bit.ly/3mXbsv3
Jodelet, D. (1986). La representación social: Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Comp), Psicología social, II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.
Jodelet, D. (2003). Conferencia. En Primeras jornadas sobre representaciones sociales. CBC-UBA.
Lacolla, L. H. (2012). La representación social que los estudiantes poseen acerca de las reacciones químicas y su incidencia en la construcción del concepto de cambio químico [Tesis doctoral]. Universidad de Burgos. https://riubu.ubu.es/handle/10259/193
Lombardo, E. y Monchietti, A. (2015). Niveles de conocimiento que integran las representaciones sociales. Un estudio sobre polifasia cognitiva. Perspectivas en Psicología, 12(2), 50-56. https://bit.ly/38jlVwL
López Rua, A. M. y Tamayo Alzate, Ó. E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(1), 145-166. https://bit.ly/36abBoj
Maturano, C. (2018). El manual escolar en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales: Análisis de representaciones sociales y aspectos didácticos de su utilización en la escuela secundaria [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Cuyo.
Mazzitelli, C. (2007). El aprendizaje de la física como reelaboración conceptual a la luz de algunas teorías psicosociales [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Cuyo.
Mazzitelli, C. (2015). La enseñanza de las ciencias y la formación docente inicial: Estudio de las representaciones sociales de estudiantes y docentes formadores. Editorial FFHA – UNSJ.
Mazzitelli, C. A. y Aparicio, M. T. (2009). Las actitudes de los alumnos hacia las ciencias naturales, en el marco de las representaciones sociales, y su influencia en el aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3041509
Mazzitelli, C., Aguilar, S., Guirado, A. M. y Olivera, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: Contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 265-290. http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a14mazzitelli.pdf
Merino, J. M. y Herrero F. (2007). Resolución de problemas experimentales de Química: Una alternativa a las prácticas tradicionales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 630-648. http://reec.uvigo.es/REEC/spanish/REEC_older_es.htm
Mordeglia, C., Cordero, S. y Dumrauf, A. G. (2006). Experimentando en ciencias naturales de tercer ciclo de EGB ¿Qué nos ofrecen los libros de texto? Memorias del 8º Simposio de Investigadores en Enseñanza de la Física (pp. 220-228). https://www.academia.edu/5271289/EXPERIMENTANDO_EN_CIENCIAS_NATURALES_DE_TERCER_CICLO_DE_EGB_QU%C3%89_NOS_OFRECEN_LOS_LIBROS_DE_TEXTO
Moscovici, S. (1961). La psychanalyse son image et son public: Étude sur la représentation sociale de la psychanalyse. Presses universitaires de France.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial Huemul.
Petracci, M. y Kornblit, A. (2007). Representaciones sociales: Una teoría metodológicamente pluralista. En A. L.
Kornblit (Coord.), Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis (pp. 91-111). Biblos.
Rodríguez Salazar, T. (2003). El debate de las representaciones sociales en la psicología social. Relaciones: Estudios de historia y sociedad, 24(93), 52-80. https://bit.ly/38g2cOz
Sacks, J. y Levy, S. (1967). Test de frases incompletas. En L. Abt y L. Bellaw (Eds.). Psicología proyectiva. Enfoque clínico de la personalidad total (pp. 205-224). Paidós
Tenreiro-Vieira, C. y Marques Vieira, R. (2006). Diseño y validación de actividades de laboratorio para promover el pensamiento crítico de los alumnos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(3), 452-466. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3850/3427
Zorrilla, E. G. (2019). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales desde una perspectiva psicosocial [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Cuyo. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/84028/CONICET_Digital_Nro.63bc8485-7a6f-4f5c-a570-3b93a83f0462_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Zorrilla, E. G. y Mazzitelli, C. A. (2016). ¿Qué opinan los alumnos ingresantes a carreras de formación docente en ciencias naturales sobre las prácticas de laboratorio? Revista de Enseñanza de la Física, 28(extra), 77-83. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15625/15432
Zorrilla, E. G. y Mazzitelli, C. A.(2017). Las representaciones sociales sobre las prácticas de laboratorio de estudiantes de los profesorados en biología, en física y en química. En L. M. Dubini, M. X. Erice, D. Meziat Luna, M. García Asete y L. Bengochea Martínez (Eds.), Educación científica e inclusión sociodigital (Vol. 3, pp. 1264-1270). Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones. http://www.cieduc.org/2017/LibroCIEDUC2017-Volumen3.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: