Mathematics as a Male Domain: A Study of Perception in Costa Rican Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.35

Keywords:

mathematics, secondary education, male domain, perception

Abstract

Introduction. The results of a study on the perception of mathematics as a male domain in official day high school students in Costa Rica are presented. The study was conducted to evaluate the need to develop intervention programs that promote that women have the same capabilities as men in mathematics. “Male domain” is understood as the belief that men have better conditions than women to learn mathematics and, in general, to perform in environments related to that discipline. Method. This descriptive quantitative research studies the variable by sex, educational level, or school location area, applying the scale Mathematics as a male domain by Fennema and Sherman (1976). The sample consisted of 3,581 students in 2018 (50.8% female), selected by simple cluster sampling. In the data analysis, the statistical techniques of Student’s t and Welch (complemented with the Scheffé test) were used. Results. Differences were found between men and women, with men showing higher levels in the variable, with a moderate effect size. Differences were detected between the seventh and eighth level students with those of the ninth, tenth and eleventh levels, with higher values for the first two levels. Differences were also found between schools located in urban areas and those in rural areas, showing higher levels of perception of mathematics as a male domain in the latter, with a moderate effect size. Discussion. The research reveals that approximately 84% of the students have low to very low levels of perception of mathematics as male dominance, which is seen as a positive finding. The results suggest the convenience of developing intervention programs that promote that women have the same competencies as men in mathematics.

Author Biographies

Luis Gerardo Meza-Cascante, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctor en Educación, graduado en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Labora en la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica, como docente Catedrático e Investigador consolidado 1

Zuleyka Suárez-Valdés-Ayala, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctora en Educación en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica y trabaja como docente e investigadora consolidada 1 en la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica

Evelyn Agüero-Calvo, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctora en Intervención Educativa por la Universidad de Valencia en España y se desempeña como docente de la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica, en condición de Catedrática e Investigadora consolidada 1.

Rodolfo Jiménez-Céspedes, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctor en Intervención Educativa en la Universidad de Valencia, España. Labora como docente e investigador en la Escuela de Ciencias Naturales y Exactas del Instituto Tecnológico de Costa Rica

Martha Calderón-Ferrey, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctora en Derecho por la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica, y también como Doctora en Intervención Educativa por la Universidad de Valencia, España. Labora como docente e investigadora en la Escuela de Ciencias Sociales del Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Laura Sancho-Martínez, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Master en Danza en la Universidad Nacional de Costa Rica. Es docente e investigadora de la Escuela de Cultura y Deporte del Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Patricia Pérez-Tyteca, Universidad de Alicante

Doctora en Didáctica de la Matemática y trabaja en el departamento de Innovación y Formación Didáctica, de la Universidad de Alicante, España

Javier Monje-Parrilla, Universidad de Alicante

Doctor en Didácticas específicas en la especialidad de didáctica de la Matemática. Se desempeña en el departamento de Innovación y Formación Didáctica de la Universidad de Alicante, España.

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Published

2021-08-28

How to Cite

Mathematics as a Male Domain: A Study of Perception in Costa Rican Secondary Education (L. G. Meza-Cascante, Z. Suárez-Valdés-Ayala, E. Agüero-Calvo, R. Jiménez-Céspedes, M. Calderón-Ferrey, L. Sancho-Martínez, P. Pérez-Tyteca, & J. Monje-Parrilla , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.35

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Mathematics as a Male Domain: A Study of Perception in Costa Rican Secondary Education (L. G. Meza-Cascante, Z. Suárez-Valdés-Ayala, E. Agüero-Calvo, R. Jiménez-Céspedes, M. Calderón-Ferrey, L. Sancho-Martínez, P. Pérez-Tyteca, & J. Monje-Parrilla , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.35

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