La incorporación de ejes transversales en la educación superior: el marco institucional y el acompañamiento como condiciones para el éxito

Authors

  • Claudia Charpentier Esquivel Universidad Nacional, Costa Rica
  • Lupita Jiménez Reyes Universidad Nacional, Costa Rica
  • Virginia Sánchez Molina Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.11-2.2

Keywords:

transverse axes, education

Abstract

The National University decided to include five institutional transverse axes in the curricula. In order to be successful, a process was undertaken, that considered two fundamental components: the institutional framework and joint work with professors and departments, as a mean of reducing barriers that could interfere in the inclusion of gender, sustainable development, environment and environmental culture, equity and cultural diversity in curricula.

In this paper are included, the institutional framework and the aspects that were considered during the joint work as well as the training provided to faculty and chairpersons during the process.

Author Biographies

Claudia Charpentier Esquivel, Universidad Nacional

Se desempeñó en el Programa de Evaluación y Gestión de la Calidad Académica, Proyecto de Ejes Transversales Institucionales. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Lupita Jiménez Reyes, Universidad Nacional

Se desempeñó en el Programa de Evaluación y Gestión de la Calidad Académica, Proyecto de Ejes Transversales Institucionales. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Virginia Sánchez Molina, Universidad Nacional

Máster en Educación Ambiental, Química, catedrática con formación y experiencia en el campo de la evaluación con fines de mejoramiento y acreditación. Fue Vicerrectora de Docencia de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica (1995-1992), Vicerrectora de Extensión de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica (1992-1989), y Directora de Extensión de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica (1989-1985). Actualmente se desempeña en el Programa de Evaluación Académica de la Vicerrectoria Académica de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica y desarrolla varios proyectos de investigación en el área de gestión ambiental y gestión del recurso hídrico.

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Published

2007-06-30

How to Cite

La incorporación de ejes transversales en la educación superior: el marco institucional y el acompañamiento como condiciones para el éxito (C. Charpentier Esquivel, L. Jiménez Reyes, & V. Sánchez Molina , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 11(2), 23-42. https://doi.org/10.15359/ree.11-2.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La incorporación de ejes transversales en la educación superior: el marco institucional y el acompañamiento como condiciones para el éxito (C. Charpentier Esquivel, L. Jiménez Reyes, & V. Sánchez Molina , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 11(2), 23-42. https://doi.org/10.15359/ree.11-2.2

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