Proposal for a Software-Based Learning Objective Verification Technique for Didactic Units
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-2.19Keywords:
Curricular proposal, Distance education, Didactic unit, Learning objectivesAbstract
Objective. The study aims to propose a revision technique for verifying learning objectives in didactic units (UD), in contrast to the subject’s curricular proposal at the Distance State University of Costa Rica (UNED). Method. Based on a mixed approach, two main tools were used: a systematization of experiences and an expert focus group (11 women and 4 men) that was conducted to analyze the reliability and the proposed design. Analysis of results. The main finding was the validation of a revision technique that supports the didactic unit production process. This revision technique is a six-step process that involves, among others, an evaluation rubric and indicators that deliver the final result as a percentage of the verification of the course’s development of its learning objectives within a didactic unit. Conclusion. Implementing the Microsoft® Office Excel software helps transform what is usually a manual process into a semi-automated form. This provides a partial or total verification of the learning objectives developed in the UD and contributes to the standardization of the current processes.
References
Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Paidós.
Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿Uso o abuso? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(2), 265-280. https://bit.ly/3dhBvsv
Chaves Torres, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia & Virtualidad, 10(1), 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241
Corrales, M., Delgado, E., Umaña, A., Umaña, R. y Zamora, J. (2006). Principios teóricos y lineamientos prácticos del diseño curricular en la UNED de Costa Rica (2.ª versión). UNED.
Fuertes, M. C. M., Jose, B. M. D., Nem Singh, M. A. A., Rubio, P. E. P. y de Guzman, A. B. (2019). The moderating effects of information overload and academic procrastination on the information avoidance behavior among Filipino undergraduate thesis writers. Journal of Librarianship and Information Science, 52(3), 694-712. https://doi.org/10.1177/0961000619871608
García Sánchez, E., Vite Chávez, O., Navarrete Sánchez, M. Á., García Sánchez, M. Á. y Torres Cosío, V. (2016). Metodología para el desarrollo de software multimedia educativo MEDESME. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 23, 217-226. http://ref.scielo.org/mkrb3g
Garita González, G. y Poltronieri Méndez, S. (2020). TIC: Vehículo para la comprobación de los objetivos de aprendizaje en unidades didácticas para la educación superior. En XXII Congreso Internacional. Tecnología e innovación para la diversidad y calidad de los aprendizajes. EDUTEC 2019. Libro de ponencias (pp. 1674-1686. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/2TVAmPU
Garrison, D. R. (1985). Three generations of technological innovation in distance education. Distance Education, 6(2), 235-241. https://doi.org/10.1080/0158791850060208
Garrison, D. R. (1989). Understanging distance education: A framework for the future. Routledge.
Giménez-Toledo, E., Tejada-Artigas, C. y Mañana-Rodríguez, J. (2018). Las editoriales universitarias iberoamericanas: Una aproximación a su perfil y a sus procesos de selección de originales. Revista Española de Documentación Científica, 41(2), 1-16. https://doi.org/10.3989/redc.2018.2.1459
Gobierno de España, Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2018). Información general sobre la educación primaria. http://www.educacionyfp.gob.es/va/contenidos/estudiantes/educacion-primaria/informacion-general/organizacion.html
Guerra González, J. T. (2016). La producción editorial didáctica de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: Un diagnóstico a partir del modelo de industrias de contenidos. Investigación bibliotecológica, 30(68), 125-153. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.007
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores.
Leydesdorff, L., Wouters, P. y Bornmann, L. (2016). Professional and citizen bibliometrics: Complementarities and ambivalences in the development and use of indicators–a state-of-the-art report. Scientometrics, 109(3), 2129-2150. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2150-8
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Sweller, J. (2003). Evolution of human cognitive architecture. En B. H. Ross (Ed.), The psychology of learning and motivation (Vol. 43, pp. 215-266). Academic Press.
Sweller, J. (2011). Cognitive load theory. En J. P. Mestre y B. H. Ross (Ed.), The psychology of learning and motivation cognition in education (Vol. 55, pp. 37-76). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-387691-1.00002-8
Universidad Estatal a Distancia. (1978). Junta Universitaria, Sesión 115 (inédito). Autor.
Universidad Estatal a Distancia. (2004a). Modelo Pedagógico. Autor.
Universidad Estatal a Distancia. (2004b). Procedimiento para la definición y administración de los materiales didácticos que se entregan a los estudiantes únicamente en calidad de préstamo (audiovisuales y multimedios). https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/normas_y_procedimientos/docencia/procedimiento_definicion_administ_mat_didacticos_estudiantes_en_calidad_prestamo.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (2009). Estatuto Orgánico. Autor. https://www.uned.ac.cr/academica/images/Normativa/Estatuto%20Organico.pdf
Universidad Estatal a Distancia. (s. f.). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. Autor. https://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/publicaciones/FINAL24-9-13_Glosario_de_trminos_curriculares_UNED.pdf
Universidad Estatal a Distancia, Programa de apoyo curricular y evaluación de los aprendizajes. (2018). Guía para el diseño y rediseño curricular de asignaturas [en proceso de validación]. Autor. https://bit.ly/3gHS8zZ
Universidad Estatal a Distancia, Programa de Producción de Material Didáctico Escrito. (s. f.). Reglamento del sistema de producción de obras de la Universidad Estatal a Distancia [Material inédito]. Autor.
Villalobos-Rodríguez, V., Poltronieri-Mendez, S. y Garita-González, G. (2020). Proceso de producción de unidades didácticas y el marco UNESCO como referente para la elaboración de los materiales didácticos. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 11(1), 129-157. http://dx.doi.org/10.22458/caes.v11i1.2942
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: