Child Migration and Educational Inclusion, a Topic to Be Addressed for the Development of Comprehensive Care Approaches and Policies in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-2.15Keywords:
Educational inclusion, inclusive education, child migration, migrant education, educational policiesAbstract
Objective: To reflect on how national governments implement the commitments acquired to favor the development of educational inclusion to face the problem of child migration, proposing alternatives responding to the needs of the affected population. Methodology. This paper provides a review of the literature on the theme of child migration and educational inclusion. A total of 29 articles were selected, published between 2004 and 2020, mainly in the Latin American region. All the articles conceptualize the issue of educational inclusion, analyze the problem of quality education due to the development of migration, and propose strategies to face this problem. At the beginning of the research, it is evident that there is a low production concerning this theme, so it is evaluated from three different categories: (1) educational inclusion, (2) migration and inclusion, and (3) child migration and educational inclusion. These categories were identified progressively and helped to delimit a historical overview of the development of concepts. Results. The results show that the concept of educational inclusion applied to the child migrant population has been poorly developed, regardless of interesting reflections that account for a theoretical transformation that should be explored with the proposal to contribute to the design of public policy and substantive transformations. Conclusions. The specific conclusions suggest that this transformation not only has an impact exclusively on migrant children but also on their classmates, their teachers, their environment, their family, among others, so this reflection process is required to understand inclusion in a multicultural context.
References
Arnaiz Sánchez, P. (2004). La educación inclusiva: Dilemas y desafíos. Revista Educación, Desarrollo y Diversidad, 7(2), 25-40.
Armenta, N. G., Pacheco, C. C. y Pineda, E. D. (2008). Factores socioeconómicos que intervienen en el desempeño académico de los estudiantes universitarios de la Facultad de Ciencias Humanas de La Universidad Autónoma de Baja California. Revista IIPSI, 11(1), 153-165. https://doi.org/10.15381/rinvp.v11i1.3888
Berruezo Adelantado, P. P. (2006). Educación inclusiva en las escuelas canadienses. Una mirada desde la perspectiva española. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 179-207. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2239697
Cárdenas Pérez, G. C. (2017). “Máscaras y lenguajes” realidades en el quehacer de la inclusión educativa en Bogotá. Inclusión & Desarrollo, 4(2), 6-10. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.4.2.2017.6-10
Castles, S., y Miller, M. J. (2004). La era de la migración. Movimientos internacionales de población en el mundo moderno. Porrúa.
Carrasco, I. y Suárez, J. I. (2018). Migración internacional e inclusión en América Latina. Análisis en los países de destino mediante encuestas de hogares. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/43947
Cigarroa de Aquino, R. I., Rojas Wiesner, M. L., Evangelsita García, A. A. y Saldívar Moreno, A. (2016). Educación inclusiva y niñez migrante: Barreras a la educación de niñez de origen centroamericano en escuelas de Tapachula, Revista de Investigación en Educación, 14(1), 85-104. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/issue/view/20
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. y York, R. L. (1966). Equality of educaitonal opportunity. National Center for Educational Statistics. https://eric.ed.gov/?id=ED012275
Comité Plowden. (1967). Children and their primary schools. A report of the Central Advisory Council for Education (England) (Vol. 1: The report). HMSO. http://www.educationengland.http://www.educationengland.org.uk/documents/plowden/plowden1967-1.html
Cordero Aguilar, H. (2004). Educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 6, 23-38. https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.2
Coschiza, C. C., Fernández, J. M., Gapel Redcozub, G., Nievas, M. E. y Ruiz, H. (E. 2016). Características socioeconómicas y rendimiento académico. El caso de una universidad argentina. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 51-76. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.003
Cruz, Z., Medina, J., Vázquez, J., Espinosa, E. y Antonio, A. (2014). Influencia del nivel socioeconómico en el rendimiento académico de los alumnos del programa educativo de ingeniería industrial en la Universidad Politécnica de Altamira. En G. N. Carmona, G., Santamaría Ramírez Yuridia y L. Almanza Serrano (Coords.), Ciencias administrativas y sociales Handbook T-V: Congreso Interdisciplinario de Cuerpos Académicos (pp. 24-38). https://www.ecorfan.org/handbooks/Ciencias%20Administrativas%20y%20Sociales%20T_V/articulo_3.pdf
Fernández Batanero, J. M. (2005-2006). ¿Educaciónn inclusiva en nuestros centros educativos? Sí, pero, ¿cómo? Contextos Educativos, 8-9, 135-145. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/561/525
Gonzalez, E. I. (2015). Factores de contexto socioeconómicos y educativos en estudiantes de nivel superior, sugerencias para una realidad actual. Revista Interamericana de Psicologia, 49(3), 399-412. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28446020010
Guarnizo, L. E. (2006). El Estado y la migración global colombiana. Migración y Desarrollo, 4(6), 79-101. https://estudiosdeldesarrollo.mx/migracionydesarrollo/numero-6/
Jensen, M. F. y Valdebenito, X. (2010). De inclusiones y exclusiones: Una perspectiva de la inmigración desde la Asociatividad en Chile. Miradas en movimiento, 3, 6-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3182911
Levitt, P. y Glick Schiller, L. (2006). Perspectivas internacionales sobre migración. Wellesley College y Harvard University. http://meme.phpwebhosting.com/~migracion/rimd/coleccion_america_latina/repensando/Repensando_7perspectivas.pdf
León, J. y Collahua, Y. (2016). El efecto del nivel socioeconómico en el rendimiento de los estudiantes peruanos: Un balance de los últimos 15 años. En grade (Ed), Investigación para el desarrollo en el Perú. Once balances (pp. 109-162). http://biblioteca.clacso.edu.ar/Peru/grade/20170417120817/nserendimiento_JL_35.pd f
Moliner Miravet, L. y Moliner García, O. (2007). Inclusión e integración: ¿Qué opinión tienen los profesionales de la educación sobre ambos conceptos. Quaderns digitals, 1-15. http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_72/nr_770/a_10385/10385.pdf
Montero Mora, F. M. (2014). Migraciones, gestión cultural e inclusión social en Costa Rica. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 15, 193-203. https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/2124/1937
Oficina Regional de la OIM para América del Sur. (2019). La migración en América del Sur. Tendencias y datos relevantes. https://robuenosaires.iom.int/tendencias-y-datos-relevantes
Otálora Gallego, D. M. (2017). Educación inclusiva para la primera infancia en Colombia: Políticas y reformas. Inclusión y Desarrollo, 4(2), 21-28. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.4.2.2017.21-28
Poblete Melis, R. y Galaz Valderrama, C. (2017). Aperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chile. Estudios pedagógicos, 43(3), 239-257. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300014
Quevedo Erráez, J. K. (2015). Estrategias de inclusión para estudiantes migrantes en las aulas escolares de educación general básica [Tesis de licenciatura]. Universidad de Cuenca, Ecuador. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23978
Ramírez Íñiguez, A. A. (2016). Repensar la inclusión social desde la educación: Algunas experiencias en América Latina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(1), 177-194. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/4350
Restrepo Pineda, J. E. (2017). Experiencias migratorias de los varones homosexuales y bisexuales colombianos en España. Revista Española de Sociología (RES), 26, 201-216. https://doi.org/10.22325/fes/res.2017.13
Roca i Caparà, N. (2008). Inmigración, identidad y procesos de inclusión y exclusión social. En La política de lo diverso: ¿Producción, reconocimiento o apropiación de lo cultural (pp. 39-50). CIDOB. https://www.cidob.org/es/media2/publicacions/monografias/la_politica_de_lo_diverso/06_roca
Rufinelli, A. (2017). Formación de docentes reflexivos: Un enfoque en construcción y disputa. Educação e Pesquisa, 43(1), 97-111. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201701158626
United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2019). International migrant stock 2019. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimates19.asp
Vargas Valle, E. D. (2018). Los desafíos para la inclusión educativa de los migrantes de Estados Unidos a México. CNDH, 3, 1-9. https://migracionderetorno.colmex.mx/wp-content/uploads/2019/02/PB_3_educacion.pdf
Vásquez, E. (2007). La diversidad en el aula, el gran desafío en la actualidad.¿Está el personal docente preparado para enfrentarlo? Revista Electrónica Educare, 1, 29-46. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: