Peer Tutoring and Its Impact on Academic Performance in a University Mathematics Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.20

Keywords:

Higher education, university mathematics, academic performance, peer tutoring

Abstract

Purpose. To analyze the impact of peer tutoring, as part of the academic success program (ASP), on the performance of first-year students enrolled in the General Mathematics course taught at the Technological Institute of Costa Rica (TEC). Method. Data provided by 528 new students from TEC, who enrolled in the ASP during the first half of 2019, were analyzed. The goodness-of-fit tests were used to compare frequency distributions of the grades obtained in the course by the participants and the total population. The same tests were used to determine if the number of tutorials they attended had any incidence on their final condition in the course. Results. The average grade in the General Mathematics course obtained by the students who attended the leveling sessions taught by the ASP during the week before the start of the school year was 5 points above the average mark of the other students. The pass rate of the first ones was almost 5% higher than that of the rest of the first-year students in the course. Conclusions. It was determined that there is no statistically significant difference between the distribution of grades obtained by ASP participants and by the total number of students in the course; however, it is observed that the participants’ average grades tend to be higher according to the number of sessions they attended.

Author Biography

Erick Chacón-Vargas, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Profesor Asociado en la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Doctor en Educación, Licenciado en Docencia, Licenciado en Administración Educativa.

References

Alfaro Arce, A. L. y Alpízar Vargas, M. (2013). El proyecto Matemática para la Enseñanza Media (MATEM-UNA): Percepción de los estudiantes sobre los cursos recibidos y las carreras en educación superior que eligieron. Uniciencia, 27(1), 34-58. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475947762003

Alfaro Barquero, A., Figueroa Flores, N., Alvarado González, P. y Sánchez Fernández, I. (2019). Informe de talleres de éxito académico para la nivelación de matemática 2019. Instituto Tecnológico de Costa Rica. https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/12240

Andreucci-Annunziata, P. y Curiche, A. (2017). Tutorías académicas: Desafíos de un programa piloto entre pares en una universidad no selectiva. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 357-371. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2968/801

Arguedas-Méndez, S. M. (2016). El Facebook como apoyo a la docencia universitaria: Experiencia educativa en un curso de Cálculo. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.20

Cambours de Donini, A., Iglesias, A. I. y Muiños de Britos, S. M. (2011). La tutoría en la universidad: Una estrategia para la retención de los estudiantes. Congreso CLABES, 1-8. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/853

Cardozo-Ortiz, C. E. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14(2), 309-325. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.4

Castro Ceacero, D. y Olmos Rueda, P. (2015). El aula como espacio de intervención (Módulo II). En J. Gairín Sallán (Coord.), Manual integrado de acción tutorial (pp. 65-135). Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Chacón-Vargas, É. y Roldán-Villalobos, G. (2021). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso en el curso Matemática General del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Uniciencia, 35(1), 265-283. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.16

Chois-Lenis, P. M., Casas-Bustillo, A. C., López-Higuera, A., Prado-Mosquera, D. M. y Cajas-Paz, E. Y. (2017). Percepciones sobre la tutoría entre pares en escritura académica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 165-184. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.ptpe

Comellas Carbó, M. J. y Pàmies Rovira, J. (2015). La vinculación del centro con el entorno (Módulo IV). En J. Gairín Sallán (Coord.), Manual integrado de acción tutorial (pp. 213-275). Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Consejo Nacional de Rectores, Oficina de Planificación de la Educación Superior (2019). Informe de labores del área de vida estudiantil 2018. En COMVIVE y M. Rojas Salsa (Coords.), Informe final de labores 2018. Vida Estudiantil CONARE. Programa de Desarrollo Académico. Equipo Éxito Académico (pp. 138-182). Autor.

Dapelo Pellerano, B. y Rosales Muñoz, C. (2019). Acompañamiento académico mediante facilitación del aprendizaje entre pares: una estrategia efectiva para progresar desde el primer año y permanecer en la universidad. Revista de Orientación Educacional, 33(64), 3-22. http://www.roe.cl/index.php/roe/article/view/94/116

Duran, D., Flores, M., Mosca, A. y Santiviago, C. (2015). Tutorías entre iguales, del concepto a la práctica en las diferentes etapas educativas. InterCambios, 2(1), 30-39. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/18509/1/37-101-1-PB%282%29.pdf

Duran Gisbert, D. y Flores Coll, M. (2015). Prácticas de tutoría entre iguales en universidades del Estado español y de Iberoamérica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 5-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55133776001

Figueroa, C., Vargas, C., Obredor, A. y Vera, P. (2010). El examen final: Las tutorías universitarias como apoyo pedagógico para la promoción de la asignatura Análisis Matemático II. 7mo Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2010”. http://www1.frm.utn.edu.ar/tutorias/archivos/congreso%20cuba/analisis%20matematico%20II.pdf

González Fernández, N., García Ruiz, R. y Ramírez García, A. (2015). Aprendizaje cooperativo y tutoría entre iguales en entornos virtuales universitarios. Estudios pedagógicos, 41(1), 111-124. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100007

Guerra-Martín, M. D., Lima-Serrano, M. y Lima-Rodríguez, J. S. (2017). Effectiveness of tutoring to improve academic performance in nursing students at the University of Seville. Journal of New Aapproaches in Educational Research, 6(2), 93-102. https://doi.org/10.7821/naer.2017.7.201

Hernández, C. S. y Facciola, M. C. (2019). Variables de implementación de tutoría entre pares: Descripción y análisis. Revista de Psicología, 15(30), 42-60. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9603

Herrera, B. y Guevara, R. (2016). Papel de la tutoría para disminuir los índices de reprobación escolar, experiencia en la Facultad de Medicina de la UNAM. Congreso CLABES, 1-8. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/959

Hidalgo Mora, R., Gamboa Araya, R. y Castillo Sánchez, M. (2019). Deserción y reprobación, desde el enfoque del estudiantado en la educación superior, en el curso de Matemática General. Revista Comunicación, 28(2), 17-37. https://doi.org/10.18845/rc.v28i2-2019.4926

Hidalgo Valdés, M. C., Carrasco-Velar, R. y Díaz Bravo, T. (2020). La tutoría entre iguales desde una nueva perspectiva. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000100015

Jiménez Meraz, M., Ordaz Rodríguez, M. S. y Orta Martínez, E. (2018). La tutoría entre pares en universitarios de sistemas ejecutivos desde la didáctica desarrolladora sobre las bases del enfoque histórico cultural. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 2(1), 214-233. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-10

McAnally Salas, L. y Pérez Fragoso, C. (2000). La comparación del rendimiento académico de un grupo en línea y uno tradicional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 30(4), 51-73. https://www.redalyc.org/pdf/270/27030403.pdf

Moreira Mora, T. (2013). Factores de contexto, entrada y proceso asociados al rendimiento en matemática: Un estudio multinivel. Actualidades en Psicología, 27(114), 19-38. https://doi.org/10.15517/ap.v27i114.82

Ordóñez Jara, M. V. y Torres Miranda, T. (2018). Modelo de tutoría entre pares como alternativa para la formación de los estudiantes bajo la política de cuotas de la Universidad Politécnica Salesiana-Sede Cuenca, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 1-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300015&lng=es&tlng=es

Sanabria Brenes, G. (2011). Comprendiendo la estadística inferencial. Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Saucedo Fernández, M., Herrera-Sánchez, S. del C., Díaz Perera, J. J., Bautista Maldonado, S. y Salinas Padilla, H. A. (2014). Indicadores de reprobación: Facultad de Ciencias Educativas (UNACAR). RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(9), 1-12. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498150317007

Sereño Ahumada, F. y Barrera López, E. (2017). El programa de tutorías de pares. Un acompañamiento a la inserción de estudiantes de la Universidad Católica Silva Henríquez de Chile. Séptima Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior. Universidad Nacional de Córdoba. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1575/2313

Yam Puc, M. Y. y Loría Arjona, D. A. (2020). Estrategia remedial para el fortalecimiento de la enseñanza del cálculo diferencial. Advances in Engineering and Innovation, 5(10), 14-19. http://www.progreso.tecnm.mx/revistaAEI/index.php/aei/article/view/45/70

Zenteno Ruiz, F. A. (2017). Método de resolución de problemas y rendimiento académico en lógica matemática. Opción, 33(84), 440-470. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6402378

Published

2022-01-01

How to Cite

Peer Tutoring and Its Impact on Academic Performance in a University Mathematics Course (E. Chacón-Vargas , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.20

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Peer Tutoring and Its Impact on Academic Performance in a University Mathematics Course (E. Chacón-Vargas , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.20

Comentarios (ver términos de uso)