The Collective Practice of Music. Youth Symphonic Band of San Pedro Sula: A Possible Space for Sustainable Social Development
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.17Keywords:
Music education, sustainable social development, socioformation, skillsAbstract
Introduction. Music education, which combines disciplinary and social development purposes, represents an alternative that re-dimensions the teaching-learning of music from a collective doing. The Youth Symphonic Band of San Pedro Sula (BSJ-SPS) is a non-formal musical education program that experiences the collective practice of music as a space for sustainable social development. Purposes. To reveal the pedagogical, artistic, and socio-cultural aspects of this experience in the light of approaches to music education for social development. Method. The qualitative, quasi-experimental, and descriptive research used the testimonial narrative of eight (8) students of the BSJ-SPS collected in semi-structured interviews, analyzed through categorization and coding techniques. The analysis resulted in twelve emerging categories that frame the experience in the BSJ from the experience of its students, both pedagogically and artistically and socio-culturally. Conclusion. There is a clear link between disciplinary and social development purposes in the BSJ program. Its members experience a practice that they recognize as a factor of important personal transformation, strengthening their ethical life project.
References
Alemán, X., Duryea, S., Guerra, N. G., McEwan, P. J., Muñoz, R., Stampini, M. y Williamson, A. A. (2016). Los efectos de la formación musical en el desarrollo infantil: Una prueba aleatoria de El Sistema en Venezuela. BID. https://bit.ly/36JKVwL
Baker, G. (2018). El sistema “The Venezuelan Musical Miracle”: The construction of a global myth. Latin American Music Review, 39(2), 160-193 https://doi.org/10.7560/LAMR39202
Cerda, H. (1993). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Abya Yala.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social (2.a ed.). McGraw-Hill.
D’Alexander, C. e Ilari, B. (2016). La transformación social de dos estudiantes en un programa Orquestal inspirado en el El Sistema. Revista Internacional de Educación Musical, (4), 75-84. https://doi.org/10.12967/RIEM-2016-4-p075-084
Ehrlin, A. y Gustavsson, H.-O. (2018). El Sistema as an opportunity for collaboration between school and home – parents’ perspectives on an eEl sistema-inspired activity. International Journal of Learning, Teaching and Education Research, 17(8), 36-55. https://doi.org/10.26803/ijlter.17.8.3
Escribal, F. L. (2017). Orquestas infanto-juveniles suramericanas en perspectiva de derechos culturales. Foro de Educación Musical, Artes y Pedagogía, 2(2), 107-127 http://www.revistaforo.com.ar/ojs/index.php/rf/article/view/31
Hospital, M. M., Morris, S. L., Wagner, E. F. y Wales, E. (2018). Music education as a path to positive youth development: An El sistema-inspired program. Journal of Youth Development, 13(4), 149-163. https://doi.org/10.5195/jyd.2018.572
Juárez-Hernández, L. G., Tobón, S., Salas-Razo, G., Jerónimo-Cano, A. E. y Martínez-Valdés, M. (2019). Desarrollo sostenible: Educación y sociedad. Revista electrónic@ de Medio Ambiente, 20(1), 54-72. https://bit.ly/30xiKgw
López, V. (24 de febrero, 2021). Tocar y Luchar (Sistema de Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela) [Documental]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1CLUiEjZ52w
López-Vázquez, R. y Veytia-Bucheli, M. G. (2019) La práctica pedagógica socioformativa como estrategia que favorece el desarrollo social sostenible. Ecociencie International Journal, 1(1), 52-62. https://doi.org/10.35766/je19118
Luna Nemecio, J. M. (2020). Para pensar el desarrollo social sostenible: Múltiples enfoques, un mismo objetivo. Kresearch/ Religación. Centro de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades desde América Latina. https://doi.org/10.35766/dss20
Mejía Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/43
Oriola, S., Gustems, J. y Filella G. (2018). Las bandas y corales como recurso para el desarrollo integral de los adolescentes. Revista electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 153-173. https://doi.org/10.5209/RECIEM.58813
Piscazzi, A. (2015). La sperimentazione de “El sistema” di Antonio José Abreu nei nuclei musicali pugliesi. Reladei, 4(2), 163-180. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4888
Rodríguez, O. (2019). La educación musical y el desarrollo social. Innovare: Revista De Ciencia Y Tecnología, 8(2), 124-127. https://doi.org/10.5377/innovare.v8i2.9089
Rodríguez-Reinoso, O. A. y Luna-Nemecio, J. L. (2019). Educación musical para el desarrollo sostenible: Una revisión documental. Revista da Abem, 27(43), 132-149. https://www.researchgate.net/publication/337461720_Educacion_musical_para_el_desarrollo_sostenible_una_revision_documental
Roué, N. Y. (2017). Exploring music education as agent of social development in Mamelodi, a community in South Africa [Tesis de maestría]. University of Pretoria. https://bit.ly/3d5Ft8w
Salas Rivera, I. L. (2018). La práctica musical como espacio de inclusión social infantil: Experiencias de Portal Norteño Music Perú en Huacho, Huaura. Antec: Revista Peruana de Investigación Musical, 2(1), 31-48. http://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/29
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoediciones.
Tobón, S. (2015). La socioformación: Avances y retos en la sociedad del conocimiento. En COMIE (Ed.). Conferencias magistrales del Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp.179-234) COMIE. https://www.researchgate.net/publication/312563616_Socioformacion_avances_y_retos_en_la_sociedad_del_conocimiento_Conferencia_en_el_Comie_Mexico_2015
Valenzuela, V. y Aisenson, G. (2016). Jóvenes en orquesta escuela: Construcción de identidad y proyectos de futuro. Anuario de Investigaciones, 23,115-121 http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuinv/article/view/9182
Verhagen, F., Panigada, L. y Morales R. (2016). El sistema nacional de orquestas y coros juveniles e infantiles de Venezuela: Un modelo pedagógico de inclusión social a través de la excelencia musical. Revista Internacional de Educación Musical, (4), 35-46. https://doi.org/10.12967/RIEM-2016-4-p035-046
Wald, G. (2017). Orquestas juveniles con fines de inclusión social. De identidades, subjetividades y transformación social. Foro de Educación Musical, Artes y Pedagogía, 2(2), 59-81 http://www.revistaforo.com.ar/ojs/index.php/rf/article/view/27/64
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: