Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-2.3Keywords:
Indigenous knowledge, intercultural education, mapuche and kimeltuchefe, learning, intercultural dialogueAbstract
Introduction. This original article derived from a research project titled Towards Educational Practices to Make Progress in Intercultural Education in Mapuche Contexts. This is a pending challenge. This research was conducted in Mapuche communities in La Araucanía Region. Objective. To analyze the dialogic practices between Mapuche and traditional school knowledge and knowledge from the perspective of the kimeltuchefes located in rural Mapuche contexts. Methodology. The methodological approach is qualitative, framed in grounded theory. The participants correspond to 36 kimeltuchefes (Mapuche people who carry knowledge, wisdom, and experience); the data collection techniques used were in-depth interviews and focus groups. The analysis process was interpretive. Results. The main results indicate that the Mapuche family plays a fundamental role in the education and transmission of their culture to the Mapuche and non-Mapuche students. It was found that dialogue plays an important role in inter-subjective relationships between kimeltuchefes and teachers since it allows the exchange and learning of knowledge, wisdom, and experiences. In this sense, the school must integrate the Mapuche families and include the Kimeltuchefes through learning communities to advance in the construction of an intercultural curriculum through dialogue and collaborative work. In addition, this requires articulated pedagogical practices and the teacher’s role as a reflective mediator, generator of information and knowledge. Conclusions. The knowledge, wisdom, and experiences of the Mapuche educators must be recognized and valued, which, at the same time, must be in constant dialogue with school knowledge through common cultural, educational projects in order to advance towards intercultural education.
References
Beltrán-Véliz, J. C., Mansilla-Sepúlveda, J. G., del Valle-Rojas, C. B. y Navarro-Aburto, B. A. (2019). Prácticas de enseñanza de profesores en contextos interculturales: Obstáculos y desafíos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 5-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.pepc
Beltrán-Véliz, J. C., Tereucán Angulo, J. C., Pérez Morales, S. H. y Klenner Loebel, M. P. (2021). Relación mapuche y naturaleza. Fundamentos epistémicos para una educación ambiental en contextos interculturales. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 10(1), 158-179. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i1.p158-179
Córmack Lynch, M. (2004). Estrategias de aprendizaje y de enseñanza en la educación del menor de 6 años. Acción Pedagógica, 13(2), 154-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2970397
Dorio Alcaraz, I., Sabariego Puig, M. y Massot Lafon, I. (2009). Capítulo 9. Características generales de la metodología cualitativa. En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 275-292). Editorial La Muralla. https://www.academia.edu/38170554/METODOLOG%C3%8DA_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N_EDUCATIVA_RAFAEL_BISQUERRA_pdf
Durán, T. y Catriquir, D. (2007). Kimeltuwün zugu. Modelo educativo mapuche. En T. Durán Pérez, D. Catriquir Colipan, y A. Hernández Sallés (Comps.), Patrimonio cultural mapunche: Acercamientos metodológicos e interdisciplinarios. Derechos lingüísticos, culturales y sociales (pp. 443-454). Universidad Católica de Temuco.
Durán, T. y Ramos, N. (1986). El papel de algunos fenómenos sociolingüísticos en procesos socioculturales de cambio entre los mapuches. Cultura, Hombre, Sociedad, 3(2), 409-419. https://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/207
Elboj Saso, C. y Oliver Pérez, E. (2003). Las comunidades de aprendizaje: Un modelo de educación dialógica en la sociedad del conocimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 91-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27417306
Etxeberría, X. (2001). Derechos culturales e interculturalidad. En M. Heise, Interculturalidad: Creación de un concepto y desarrollo de una actitud (pp.17-38). Programa FORTE-PE.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Fornet-Betancourt, R. (2007). La filosofía intercultural desde una perspectiva latinoamericana. Solar, 3(3), 23-40. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/091201.pdf
Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. EUCR.
Loncon, E. (2010). Derechos educativos y lingüísticos de los pueblos indígenas de Chile. Revista ISEES, (7), 79-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3777551
López, L. E. (2001). La cuestión de la interculturalidad y la educación latinoamericana. Séptima Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2011/08/731.pdf
Mellado Hernández, M. E. y Chaucono-Catrinao, J. C. (2015). Creencias pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto mapuche. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20924
MINEDUC. (2015). Articulación curricular y pedagógica desde los énfasis del PEI. Autor. https://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2018/07/H7-Articulacion-curricular-y-pedagogica.pdf
Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G. y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5
Páramo, P., Hederich, C., López, O., Sanabria, L. B. y Camargo, Á. (2015). ¿Dónde ocurre el aprendizaje? Psicogente, 18(34), 320-335. https://doi.org/10.17081/psico.18.34.508
Pereira Canio, J. M., Reyes, M. y Pérez, F. (2014). Ecos de las pablaras de la tierra desde un último confín del mundo. Reencontrando el ser mapuche pewenche en el valle del Queuco. Talleres de ANDROS.
Ponce, M. (1980). Reglamento para las escuelas públicas del Estado 1819. República de Chile.
Quidel Catrilaf, G. (2011). Estrategias de enseñanza de la lengua mapunzugun en el marco del PEIB Mineduc-Origenes. Cuadernos Interculturales. 9(16), 61-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55218731005
Quilaqueo, D. y Torres, H. (2013). Multiculturalidad e interculturalidad: Desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas. Alpha, (37), 285-300. https://doi.org/10.4067/S0718-22012013000200020
Quintriqueo, S. (2010). Implicancias de un modelo curricular monocultural en contexto mapuche. Gráfica LOM.
Quintriqueo Millán, S., Morales Saavedra, S., Quilaqueo, D. y Arias Ortega, K. (2016). Interculturalidad para la formación inicial docente: Desafíos para construir un diálogo intercultural. Ediciones Universidad Católica de Temuco. http://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/2146
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tubino, F. (24-25 de enero de 2005). La interculturalidad crítica como proyecto ético-político. Ponencia presentada en el Encuentro continental de educadores agustinos, Lima, Perú. http://www.oalagustinos.org/edudoc/LAINTERCULTURALIDADCR%C3%8DTICACOMOPROYECTO%C3%89TICO.pdf
Tubino, F. (2015). Interculturalidad en cuestión. PUCP.
Villarroel Rosende, R. y Sánchez Segura, X. (2002). Relación familia y escuela: Un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios pedagógicos, (28), 123-141. https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100007
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar; Ediciones Abya-Yala.
Williamson, G. (2012). Institucionalización de la educación intercultural bilingüe en Chile: Notas y observaciones críticas. Perfiles Educativos, 34(138), 126-147. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982012000400009&script=sci_abstract
Williamson Castro, G. y Flores Silva, F. (2015). Estado del arte de la educación intercultural bilingüe en Chile, 1990-2013. Ediciones Universidad de la Frontera. https://www.academia.edu/19073427/ESTADO_DEL_ARTE_DE_LA_EDUCACI%C3%93N_INTERCULTURAL_BILING%C3%9CE_EN_CHILE_1990_2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: