Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.3

Keywords:

Indigenous knowledge, intercultural education, mapuche and kimeltuchefe, learning, intercultural dialogue

Abstract

Introduction. This original article derived from a research project titled Towards Educational Practices to Make Progress in Intercultural Education in Mapuche Contexts. This is a pending challenge. This research was conducted in Mapuche communities in La Araucanía Region. Objective. To analyze the dialogic practices between Mapuche and traditional school knowledge and knowledge from the perspective of the kimeltuchefes located in rural Mapuche contexts. Methodology. The methodological approach is qualitative, framed in grounded theory. The participants correspond to 36 kimeltuchefes (Mapuche people who carry knowledge, wisdom, and experience); the data collection techniques used were in-depth interviews and focus groups. The analysis process was interpretive. Results. The main results indicate that the Mapuche family plays a fundamental role in the education and transmission of their culture to the Mapuche and non-Mapuche students. It was found that dialogue plays an important role in inter-subjective relationships between kimeltuchefes and teachers since it allows the exchange and learning of knowledge, wisdom, and experiences. In this sense, the school must integrate the Mapuche families and include the Kimeltuchefes through learning communities to advance in the construction of an intercultural curriculum through dialogue and collaborative work. In addition, this requires articulated pedagogical practices and the teacher’s role as a reflective mediator, generator of information and knowledge. Conclusions. The knowledge, wisdom, and experiences of the Mapuche educators must be recognized and valued, which, at the same time, must be in constant dialogue with school knowledge through common cultural, educational projects in order to advance towards intercultural education.

Author Biographies

Juan Carlos Beltrán-Veliz, Universidad de La Frontera

Profesor Educación General Básica. Licenciatura en Educación, por la Universidad Central de Chile. Magister en Ciencias de la Educación Mención Currículum y Evaluación, por la Universidad  Mayor, Temuco, Chile.  Dr. en Ciencias de la Educación, por la Universidad de la Frontera, Temuco, Chile. Dr. en Educación por la Universidad de Sao Paulo, Brasil. Académico de la Universidad de la Frontera. Departamento de Educación. Líneas de investigación: Didáctica, currículum y educación intercultural. Experiencia en dirigir tesis de magister. Posee publicaciones en revistas académicas nacionales e internacionales.

Julio César Tereucán-Angulo, Universidad de La Frontera

Asistente Social, por la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. Magister en Antropología Social por la Universidad Iberoamericana de México. Dr. en Antropología Social, por la Universidad Iberoamericana de México. Académico del Departamento de Trabajo Social de la Universidad de La Frontera. Líneas de investigación: Economía cultural, organización social, turismo cultural. Experiencia en dirigir tesis de magister y doctoral. Posee publicaciones en revistas académicas nacionales e internacionales.

Sergio Hernán Pérez-Morales, Universidad Autónoma de Chile

Licenciado en Filosofía por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.  Magíster en Ética Social y Desarrollo Humano por la Universidad Alberto Hurtado, Chile. Dr. en Educación por la Universidad de Extremadura, Badajoz, España. Académico de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Líneas de investigación: Filosofía de la educación, ética profesional y educacional e interculturalidad. Posee artículos publicados en temas de religión y diversidad cultural en el Pueblo Mapuche. Experiencia en dirigir tesis de Magíster.

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Published

2022-03-09

How to Cite

Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts (J. C. Beltrán-Veliz, J. C. Tereucán-Angulo, & S. H. Pérez-Morales , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.3

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts (J. C. Beltrán-Veliz, J. C. Tereucán-Angulo, & S. H. Pérez-Morales , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.3

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