Disconnection or Unawareness: Professionals in Preschool Education and the Didactic of a Foreign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.18

Keywords:

Teachers, method, teaching, preschool education, English

Abstract

Objective. This paper aims to show how important theoretical knowledge is for the theory and practice of teaching English –as a foreign language– for early childhood teachers. Method. The respective research was named Pedagogical training of professionals in early childhood education and how it is related to didactics in an international context. Likewise, a qualitative paradigm was used to present the effects and data collected from the surveys and the statements from the units of analysis that took part in the semi-structured interviews and focus groups. The participants were 200 professionals in early childhood education (100 from Colombia and 100 from Mexico). Results. Among the most meaningful results, it was found that it is necessary to implement didactic courses about teaching English to children in undergraduate degrees related to training professionals for early childhood education. Moreover, it was visible the phenomenon of giving priority to hiring English teachers –to teach in preschool– compared to employing early childhood teachers. Conclusions. The English levels certificates that the early childhood teachers obtained, apart from their studies in the university, did not guarantee any didactic knowledge to teach this language to children. Similarly, all kinds of knowledge about theory and pedagogical approaches, in general, are tools considered not sufficient to supply the gaps in the teaching practice in this language.

Author Biographies

Bairon Jaramillo-Valencia, Universidad Católica Luis Amigó

Licenciado en Educación y Humanidades con Énfasis en Inglés, Especialista en TIC en la Educación, Magister en Educación con Especialidad en Educación Superior, PhD(C) en Educación con Especialidad en Investigación. Docente-investigador. Universidad Católica Luis Amigó, Colombia. 

Sonia Ruth Quintero-Arrubla, Universidad Católica Luis Amigó

Licenciada en Pedagogía Reeducativa, Psicóloga social, Especialista en Docencia Investigativa, Magíster en Educación. Docente e Investigadora. Facultad de Educación y Humanidades. Universidad Católica Luis Amigó, Colombia.

References

British Council. (2015). El inglés en Colombia: Estudio de políticas, percepciones y factores influyentes. Inteligencia Educativa.

Carro, J. M. (2011). Inglés en español. Lulu.com

Casares Domingo, S. (2006). Atlas básico de inglés. Parramón.

Cifuentes Londoño, M. A., Martínez Guerra, L. M., Jaramillo Valencia, B., Cardona Muñoz, N. B. y Jiménez Herrera, S. A. (2019). Entre la oferta y la demanda: El idioma inglés visto como una barrera invisible que interfiere en el acceso a la labor docente de las profesionales en educación inicial. En C. A. Silva Giraldo (Coord.) Retos y desafíos perspectivas de la educación y la empresa (Vol. 1, pp. 8-21). EIDEC.

Clavijo Olarte, A. (2016). La enseñanza del inglés en la escuela primaria: Algunos problemas críticos. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(1), 9-10. https://www.redalyc.org/pdf/3057/305745627001.pdf

Díaz Alcaraz, F. (2002). Didáctica y currículo: Un enfoque constructivista. Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha.

Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.

Espinosa Jiménez M. (2018). Didactoeugenia. La buena práctica docente en la enseñanza. Revista Panamericana de Pedagogía. Saberes y Quehaceres del Pedagogo, (25), 141-152. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1734

Jaramillo Valencia, J. (2012). Enseñanza de la lectura: Desencuentros entre teoría y práctica. La Voz del Semillero, (5), 17-28. https://www.funlam.edu.co/uploads/centroinvestigaciones/publicaciones/la.voz.del.semillero.No5.pdf

Jaramillo Valencia, B. y Betancur Buitrago, B. (2019). Dimensión estética en la enseñanza de la filosofía: Posibilidades de sensibilización frente a la diversidad ideológica en el posconflicto colombiano. Perseitas, 7(1), 18-39. https://doi.org/10.21501/23461780.3155

Jaramillo Valencia, B. y Quintero, S. y (2018). La didáctica en profesores de educación parvularia o preescolar: Los casos de Colombia y Chile. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 86-93). Editorial Instituto Antioqueño de Investigación. https://www.researchgate.net/publication/329103586_La_didactica_en_profesores_de_educacion_parvularia_o_preescolar_Los_casos_de_Colombia_y_Chile

Laudo Castillo, X., Esteruelas i Teixidó, A. E., Moreu Calvo, Á. C. y Prats Gil, E. (2017). La esencia de enseñar en la universidad. Una aproximación fenomenológica. En X. Laudo Castillo e I. Vilafranca Manguán (Coord.), ¿Enseñar y aprender en la universidad? Ensayos fenomenológicos y hermenéuticos (pp. 71-90). Edicions Universitat Barcelona.

Llera, J. B. (1995). 1. Naturaleza, desarrollo y contenido de la psicología de la educación. En J. B. llera y J. A. Bueno Álvarez (Eds.), Psicología de la educación (pp. 3-24). Marcombo.

López Sánchez, J., Elizalde Trinidad, A. y Mejía Mejía, M. L. (2007). Educar en y para la diversidad en el nivel preescolar. Secretaría de Educación Pública.

Mieles-Barrera, M. D., Henríquez-Linero, I. M. y Sánchez-Castellón, L. M. (2009). Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y Educadores, 12(1), 43-59. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2983790.pdf

Morrison, G. S. (2005). Educación infantil. Pearson Educación.

Abreu, O., Gallegos, M. C., Jácome, J. G. y Martínez, R. J. (2017). La didáctica: Epistemología y definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 81-92. https://bit.ly/3D8DwEO

Orellana-Fernández, R., Merellano-Navarro, E. y Almonacid-Fierro, A. (2018). Buen o buena docente de universidad: Perspectiva del personal directivo de carrera y de los mismos grupos docentes. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.6

Pérez Alarcón, J., Abiega, L., Zarco, M. y Schugurensky. (2002). Nezahualpilli. Educación preescolar comunitaria. Plaza y Valdes editores.

Petuya Feito, A. (2005). Inlgés A1. Ideaspropias Editorial.

Picado Godínez, F. M. (2006). Didáctica general: Una perspectiva integradora. EUNED.

Rojas, R. (2008). La formación docente en educación preescolar en Costa Rica y su pertinencia social. Posgrado y Sociedad, 8(1), 131-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3662624

Rojas-Jara, C., Díaz-Larenas, C., Vergara-Morales, J., Alarcón-Hernández, P. y Ortiz-Navarrete, M. (2016). Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en educación superior: Análisis de las preferencias de estudiantes de Pedagogía en Inglés en tres universidades chilenas. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-29. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7

Soto-Grant, A. (2018) Habilidades y estrategias didácticas necesarias para la alfabetización visual en educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-7. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2

Winshley, J. (2012). Inglés exprés. Inglés de Base. De Vecchi Ediciones.

Zapata Pereyra, M. T. y Orellana y López, M. de los D. (2017). Estado del conocimiento de la enseñanza del inglés en instituciones de educación superior. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 6(6), 01-04. http://www.ijhssi.org/papers/v6(6)/Version-4/A0606040104.pdf

Published

2022-01-01

How to Cite

Disconnection or Unawareness: Professionals in Preschool Education and the Didactic of a Foreign Language (B. Jaramillo-Valencia & S. R. Quintero-Arrubla , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.18

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Disconnection or Unawareness: Professionals in Preschool Education and the Didactic of a Foreign Language (B. Jaramillo-Valencia & S. R. Quintero-Arrubla , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.18

Comentarios (ver términos de uso)