Disconnection or Unawareness: Professionals in Preschool Education and the Didactic of a Foreign Language
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.18Keywords:
Teachers, method, teaching, preschool education, EnglishAbstract
Objective. This paper aims to show how important theoretical knowledge is for the theory and practice of teaching English –as a foreign language– for early childhood teachers. Method. The respective research was named Pedagogical training of professionals in early childhood education and how it is related to didactics in an international context. Likewise, a qualitative paradigm was used to present the effects and data collected from the surveys and the statements from the units of analysis that took part in the semi-structured interviews and focus groups. The participants were 200 professionals in early childhood education (100 from Colombia and 100 from Mexico). Results. Among the most meaningful results, it was found that it is necessary to implement didactic courses about teaching English to children in undergraduate degrees related to training professionals for early childhood education. Moreover, it was visible the phenomenon of giving priority to hiring English teachers –to teach in preschool– compared to employing early childhood teachers. Conclusions. The English levels certificates that the early childhood teachers obtained, apart from their studies in the university, did not guarantee any didactic knowledge to teach this language to children. Similarly, all kinds of knowledge about theory and pedagogical approaches, in general, are tools considered not sufficient to supply the gaps in the teaching practice in this language.
References
British Council. (2015). El inglés en Colombia: Estudio de políticas, percepciones y factores influyentes. Inteligencia Educativa.
Carro, J. M. (2011). Inglés en español. Lulu.com
Casares Domingo, S. (2006). Atlas básico de inglés. Parramón.
Cifuentes Londoño, M. A., Martínez Guerra, L. M., Jaramillo Valencia, B., Cardona Muñoz, N. B. y Jiménez Herrera, S. A. (2019). Entre la oferta y la demanda: El idioma inglés visto como una barrera invisible que interfiere en el acceso a la labor docente de las profesionales en educación inicial. En C. A. Silva Giraldo (Coord.) Retos y desafíos perspectivas de la educación y la empresa (Vol. 1, pp. 8-21). EIDEC.
Clavijo Olarte, A. (2016). La enseñanza del inglés en la escuela primaria: Algunos problemas críticos. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(1), 9-10. https://www.redalyc.org/pdf/3057/305745627001.pdf
Díaz Alcaraz, F. (2002). Didáctica y currículo: Un enfoque constructivista. Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha.
Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.
Espinosa Jiménez M. (2018). Didactoeugenia. La buena práctica docente en la enseñanza. Revista Panamericana de Pedagogía. Saberes y Quehaceres del Pedagogo, (25), 141-152. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1734
Jaramillo Valencia, J. (2012). Enseñanza de la lectura: Desencuentros entre teoría y práctica. La Voz del Semillero, (5), 17-28. https://www.funlam.edu.co/uploads/centroinvestigaciones/publicaciones/la.voz.del.semillero.No5.pdf
Jaramillo Valencia, B. y Betancur Buitrago, B. (2019). Dimensión estética en la enseñanza de la filosofía: Posibilidades de sensibilización frente a la diversidad ideológica en el posconflicto colombiano. Perseitas, 7(1), 18-39. https://doi.org/10.21501/23461780.3155
Jaramillo Valencia, B. y Quintero, S. y (2018). La didáctica en profesores de educación parvularia o preescolar: Los casos de Colombia y Chile. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 86-93). Editorial Instituto Antioqueño de Investigación. https://www.researchgate.net/publication/329103586_La_didactica_en_profesores_de_educacion_parvularia_o_preescolar_Los_casos_de_Colombia_y_Chile
Laudo Castillo, X., Esteruelas i Teixidó, A. E., Moreu Calvo, Á. C. y Prats Gil, E. (2017). La esencia de enseñar en la universidad. Una aproximación fenomenológica. En X. Laudo Castillo e I. Vilafranca Manguán (Coord.), ¿Enseñar y aprender en la universidad? Ensayos fenomenológicos y hermenéuticos (pp. 71-90). Edicions Universitat Barcelona.
Llera, J. B. (1995). 1. Naturaleza, desarrollo y contenido de la psicología de la educación. En J. B. llera y J. A. Bueno Álvarez (Eds.), Psicología de la educación (pp. 3-24). Marcombo.
López Sánchez, J., Elizalde Trinidad, A. y Mejía Mejía, M. L. (2007). Educar en y para la diversidad en el nivel preescolar. Secretaría de Educación Pública.
Mieles-Barrera, M. D., Henríquez-Linero, I. M. y Sánchez-Castellón, L. M. (2009). Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y Educadores, 12(1), 43-59. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2983790.pdf
Morrison, G. S. (2005). Educación infantil. Pearson Educación.
Abreu, O., Gallegos, M. C., Jácome, J. G. y Martínez, R. J. (2017). La didáctica: Epistemología y definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 81-92. https://bit.ly/3D8DwEO
Orellana-Fernández, R., Merellano-Navarro, E. y Almonacid-Fierro, A. (2018). Buen o buena docente de universidad: Perspectiva del personal directivo de carrera y de los mismos grupos docentes. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.6
Pérez Alarcón, J., Abiega, L., Zarco, M. y Schugurensky. (2002). Nezahualpilli. Educación preescolar comunitaria. Plaza y Valdes editores.
Petuya Feito, A. (2005). Inlgés A1. Ideaspropias Editorial.
Picado Godínez, F. M. (2006). Didáctica general: Una perspectiva integradora. EUNED.
Rojas, R. (2008). La formación docente en educación preescolar en Costa Rica y su pertinencia social. Posgrado y Sociedad, 8(1), 131-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3662624
Rojas-Jara, C., Díaz-Larenas, C., Vergara-Morales, J., Alarcón-Hernández, P. y Ortiz-Navarrete, M. (2016). Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en educación superior: Análisis de las preferencias de estudiantes de Pedagogía en Inglés en tres universidades chilenas. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-29. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.7
Soto-Grant, A. (2018) Habilidades y estrategias didácticas necesarias para la alfabetización visual en educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-7. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2
Winshley, J. (2012). Inglés exprés. Inglés de Base. De Vecchi Ediciones.
Zapata Pereyra, M. T. y Orellana y López, M. de los D. (2017). Estado del conocimiento de la enseñanza del inglés en instituciones de educación superior. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 6(6), 01-04. http://www.ijhssi.org/papers/v6(6)/Version-4/A0606040104.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: