Active Methodology for the Implementation of Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5Keywords:
Innovation, inclusion, primary school, evaluation, indicatorsAbstract
Introduction. Inclusive education is currently consolidated in terms of its approaches and theoretical bases. Still, the implementation of inclusion in ordinary educational centers requires a different performance of the teaching-learning process, which is not yet consolidated. Objective. To determine how the implementation of active methodologies within primary education favors the process of educational inclusion, showing how the presence, participation, and progress of all students can be a reality in schools and classrooms. Methodology. An explanatory qualitative study is described. Eight primary school teachers from different schools in Mallorca participated in the study, with whom six discussion group sessions were held to collect the information. Later, an analysis was conducted with NVIVO data analysis software based on the deductive method. Results. The results show how active methodologies can be inclusive if they attend to certain factors such as the need for a physical and emotional presence linked to the group identity of the classroom, the real participation in planning, communication, and cooperative teams’ processes, and the development of a competency learning. Conclusions. The teaching role and its intervention are highlighted as key elements of good inclusive practices in schools, where the presence, participation, and progress of students are three progressive links of teaching performance and a starting point for improvement and professional development.
References
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, Developing inclusion. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157
Alba-Pastor, C. (Coord.). (2016). Diseño universal para el aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata.
Alba-Pastor, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: Un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 6(9), 64-66. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/190783?show=full
Breen, R. L. (2006). A practical guide to focus-group research. Journal of Geography in Higher Education, 30(3), 463-475. https://doi.org/10.1080/03098260600927575
Echeita Sarrionandi, G. (2014). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
Escobar J. y Bonilla-Jiménez, F. I. (2009). Grupos focales: Una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51-67. https://bit.ly/3DoQiP6
Fàbregues, S., Meneses, J., Rodríguez-Gómez, D. y Paré, M.-H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC. https://www.researchgate.net/publication/303346000_Tecnicas_de_investigacion_social_y_educativa
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Gadner, H. (2013). Multiple intelligences. Darras Books.
García-Cabrero, B. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa. Revista Electrónica Sinéctica, (35), 1-21. https://bit.ly/3CiKrK4
Gil, N., Grañeras Pastrana, M., y Díaz-Caneja, P. (Coords.). (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas (Colección Estudios CREADE n.º 9). Ministerio de Educación.
Hennink, M. M. (2013). Focus group discussions. Understanding qualitative research. Oxford University Press.
Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.
Izuzquiza, D., Echeita, G. y Simón, C. (2015). La percepción de estudiantes egresados de magisterio en la Universidad Autónoma de Madrid sobre su competencia profesional para ser “profesorado inclusivo”: Un estudio preliminar. Tendencias pedagógicas, (26), 197-216. https://repositorio.uam.es/handle/10486/668104
Johnson, R. T. y Johnson, D. W. (2000). Active learning: Cooperation in the college classroom.
Marzano, R. J. y Pickering, D. J. (2005). Dimensiones del aprendizaje. Manual para el maestro. México. Ed. ITESO, 1-11.
Morduchowicz, A. (2006). Los indicadores educativos y las dimensiones que los integran. IIPE - UNESCO. https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/01132.pdf
Muntaner-Guasp, J. J., Pinya Medina, C. y Mut-Amengual, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos. Un estudio de casos. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 96-114. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8846
Nind, M., Kaley, A. y Hall, E. (2020). Focus group method: Doing Research Inclusively and Supporting Social Inclusion. En P. Liamputtong (Ed.), Handbook of social inclusion: Research and practices in health and social sciences, 1-21. Springer International Publishing.
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. (5-9 de marzo de 1990). Declaración Mundial sobre educación para todos y Marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Autor. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa
Rabiee, F. (2004). Focus-group interview and data analysis. Proceedings of the Nutrition Society, 63(4), 655-660. 10.1079/PNS2004399
Ros Pérez-Chuecos, R., Alfageme González, M. B. y Vallejo Ruiz, M. (2008). Enfoques de enseñanza en un centro de primaria: Cambio o continuidad. II Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria (pp. 559-578). Servicio de publicaciones, Universidad de Murcia.
Sánchez-Serrano, J. M., Alba-Pastor, C. y Zubillaga del Río, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro en educación primaria de las universidades españolas. Revista De Educación, (393), 321-352. 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496
Sanmartí, N. (2007). Diez ideas clave. Evaluar para aprender. Graó.
Scheerens, J., Glass, C. y Thomas, S. M. (2005). Educational evaluation, assessment, and monitoring. A systemic approach. Taylor & Francis.
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. (7 de junio de 1994). Declaración de Salamanca y Marco de acción sobre necesidades educativas especiales. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: Acceso y calidad. Autor. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18064
Robles Vásquez, H. V., Degangte Méndez, L. A. y Ángeles Méndez, E. (2018). El derecho humano a una educación obligatoria de calidad en México y su equidad: Elementos para un diagnóstico. Perfiles Educativos, 40(Especial), 98-141.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: