Abordaje de los procesos de lectura y escritura en una escuela: propuesta pedagógica en y para la diversidad
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.4Keywords:
Preschool education, diversity, Reading and writing processesAbstract
This article is the product of research designed to develop abilities and skills required to acquire reading and writing processes. It starts from the linguistic background of the child, trying to develop superior levels from the perspective of education for the diversity.
The literature review showed the significance of a perspective “in and for the diversity” in the development of reading and writing processes, by understanding multiple characteristics of pre-schooled children implicated in the construction of different abilities and skills. Considering diversity allows social changes, consequently, school curriculum for the diversity provides real access for students, as well as flexibility. Additionally, children are taught to value diversity as way of enhance interpersonal coexistence.
Five workshops are proposed to develop reading and writing abilities, taking into account the value of diverse interactions.
References
Aguilar, L. (2000). De la integración a la inclusividad. Buenos Aires: Espacio Editorial.
Abramovich, M. (s.f.). Lamento por los niños del mundo.
Abramovich, M. (s.f.). La chinita y la rosa.
Barrantes, R. (2000). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cuantitativo
y cualitativo. lera. edición. San José: Editorial de la Universidad Estatal
a Distancia.
Bravo, L. (2004) www.reduc.ci Revista digital UMBRAL 200 N
º 14- Enero 2004.
Camilloni, A. (1997). Corrientes didácticas contemporáneas. Argentina: Paidós.
Cantillano, K., Rodríguez, S. y Ruiz, S. (1996). Lenguaje Integral: Una propuesta
curricular para el nivel de preescolar. Tesis presentada a la División de
Educación Básica, Centro de Investigación y Docencia en Educación, de la
Universidad Nacional para optar por el grado de Licenciatura en Ciencias de
la Educación con énfasis en Educación Preescolar.
Carrión, J., Sánchez, P. (2002). Educación especial. Centros educativos y profesores
ante la diversidad. España: Ediciones Pirámide.
Cerdas, V., Cerdas, W., Díaz, L., Solano, P. (2000). Filosofia Lenguaje Integral.
Sistematización de algunas experiencias planteadas en el modelo pedagógico
de la Escuela Nueva Laboratorio de la Universidad de Costa Rica. Tesis de
Licenciatura no publicada. Universidad Nacional, Heredia.
Cid, J. (1997). Los pobres cuentan. San José: FLACSO.
Condemarín, M. (1999). Lectura temprana (Jardín Infantil y Primer Grado). Chile:
Editorial Andrés Bello.
Danoff, J., Breitbart, V. y Bar, E. (1996). Iniciación con los niños. Para quienes se
interesan en la educación de los niños de edad temprana. (4ª
. reimp.) México:
Editorial Trillas.
Devalle de Rendo, A. y Vega, V. ( 1999). Una escuela en y para la diversidad. Sao
Paulo: Aique Grupo Editor S.A.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del
niño. México: Siglo XX.
Florez, R. (2000). Evaluación pedagógica y cognitiva. Colombia: Me Graw Hill.
Gimeno, J. (2000). Atención a la diversidad. España: Editorial Graó.
Giroux (1990) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del
aprendizaje. España: Ediciones Piados.
Gómez, M. (1982). "La adquisición de la lengua escrita". En: Resumen del capítulo
TV. Propuesta para el Aprendizaje de la Lengua escrita. México, D.F.: SEDOEA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: