Development of Metalinguistic Awareness for Reading Comprehension in Spanish as a Second Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.11

Keywords:

Awareness, linguistics, understanding, reading, education

Abstract

Objective. The research is the product of an experience carried out to verify the effect produced by the development of metalinguistic awareness in the improvement of reading comprehension in Spanish, as a second language, in primary level students of a bilingual intercultural education institution. Method. The study has a quantitative and quasi-experimental design, with a pretest and post-test in a control group and an experimental group. The sample consisted of 50 schoolchildren, 25 students in the control group, and 25 in the experimental group, from classrooms “A” and “B”. Data collection was performed through an objective test, with the corresponding validity and reliability test. The Mann Whitney and Wilcoxon U statisticians were used for the hypothesis test. Results. The main finding shows that, in the pre-test, the dependent variable and its dimensions presented a level of sig.> 0.05. Once the process was concluded and the post-test was applied, it presented a level of sig. <0.05, observing a difference in favor of the experimental group. Conclusions. The analysis of the statistical values obtained allows us to conclude that the development of metalinguistic awareness produces significant effects on reading comprehension at a literal, inferential, and critical level in Spanish as a second language in primary school students. Therefore, it is recommended to deepen the study in different samples to generalize the development of metalinguistic awareness as a proposal to improve reading comprehension in Spanish as a second language.

Author Biography

Rolando Alfredo Quispe-Morales, Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

Licenciado en Pedagogía y Humanidades, especialidad Español y Literatura, magíster en Docencia Universitaria y Doctor en Ciencias de la Educación. Docente en el área de investigación educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga, actual director de la Unidad de Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación. Posee publicaciones en revistas indizadas.

References

Ames, P. (2002). Para ser iguales, para ser distintos. Educación escritura y poder en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos. https://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/571

Bialystok, E. y Bouchard Ryan, E. (1985). A metacognitíve framework for the development of first and second language skills. En D. L. Forrest-Pressley, G. E. Mackinnon y T. Gary Waller (Eds), Metacognition, cognition and human performance (Vol. 1 Theoretical perspectives, pp. 207-252). Academic Press.

Bernal, C. A. (2016). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson.

Bizama, M., Arancibia, B., Sáez, K. y Loubiès, L. (2017). Conciencia sintáctica y comprensión de lectura en niñez vulnerable. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 219-232. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/issue/view/42

Briones, G. (2012). Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. Trillas.

Calet, N., Flores, M., Jiménez-Fernández, G. y Defior, S. (2016). Habilidades fonológicas suprasegmentales y desarrollo lector en niños de Educación Primaria. Anales de Psicología, 32(1), 72-79. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.216221

Coloma, C. J., Sotomayor, C., de Barbieri, Z. y Silva, M. (2015). Comprensión lectora, habilidades lingüísticas y decodificación en escolares con TEL. Revista de Investigación en Logopedia, 5(1), 1-17. https://doi.org/10.5209/rlog.58617

Choquichanca, R. E. e Inga Arias, M. G. (2020). Estrategias metodológicas docentes en comprensión lectora y rendimiento académico en el área de comunicación. Desde el Sur, 12(2), 479-500. https://dx.doi.org/10.21142/des-1202-2020-0027

Domínguez, R. (2004). La instrucción basada en el contenido en la enseñanza de una segunda lengua. PROEDUCA - GTZ.

Donaldson, M. (1978). Children’s minds. Glasgow Collins.

Garton, A. y Pratt, C. (1991). Aprendizaje y proceso de alfabetización. El desarrollo del lenguaje hablado y escrito. Paidos.

Gallego Ortega, J. L., Figueroa Sepúlveda, S. y Rodríguez Fuentes, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y lingüística, (40), 187-208. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2066

Ministerio de Educación (2016a). Plan nacional de educación intercultural bilingüe al 2021. http://www.minedu.gob.pe/campanias/pdf/eib-planes/rm-629-2016-minedu-plan-nacional-eib.pdf

Ministerio de Educación (2016b). Resultados de la evaluación censal de estudiantes ECE 2016. Autor. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Resultados-ECE-2016-Nacional.pdf

Ministerio de Educación (2017). Comprensión lectora. Manual para el docente. Secundaria 4. UMC. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5573

Ministerio de Educación (2018). Modelo de servicio educativo intercultural bilingüe. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/5971/Modelo%20de%20Servicio%20Educativo%20Intercultural%20Biling%C3%BCe%20%28MSEIB%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pietrosemoli, L. (1991). Dominio lingüístico y comprensión lectora. Pirámide.

Riffo, B., Caro, N. y Sáez, K. (2018). Conciencia lingüística, lectura en voz alta y comprensión lectora. RIA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 56(2), 175-198. https://doi.org/10.4067/S0718-48832018000200175

Rivera Mandarache, E. Y., Rojas Tello, L. L. y Cuneo Álvarez, G. L. (2019). Bilingüismo y comprensión lectora en estudiantes en la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga. Revista Conrado, 15(70), 219-225. Epub 02 de diciembre de 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500219&lng=es&tlng=es

Rueda-Sánchez, M. I. y López-Bastida, P. (2016). Efectos de la intervención en conciencia morfológica sobre la lectura, escritura y comprensión: Meta-análisis. Revista Anales de psicología. 32(1), 60-71. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.196261

Schleppegrell, M., Achugar, M. y Oteíza, T. (2004). The grammar of history: Enhancing content-based instruction through a functional focus on language. Tesol Quarterly, 38(1), 67-93. https://doi.org/10.2307/3588259

Secada González, J. (2007). Fundamentos teóricos en los que se sustenta la comprensión lectora con enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la literatura. En A. Roméu Escobar (Ed.), El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Editorial Pueblo y Educación. (pp. 145-186). https://issuu.com/jheiseo/docs/el_enfoque_cognitivo__comunicativo_

Tunmer, W. E. y Bowey, J. A. (1984). Metalinguistic awareness and reading acquisition. En W. Tunmer, C. Pratt y M. L. Herriman (Eds.), Metalinguistic awareness in children (pp. 144-168). Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69113-3

Published

2022-04-08

How to Cite

Development of Metalinguistic Awareness for Reading Comprehension in Spanish as a Second Language (R. A. Quispe-Morales , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Development of Metalinguistic Awareness for Reading Comprehension in Spanish as a Second Language (R. A. Quispe-Morales , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.11

Comentarios (ver términos de uso)