Analysis of Public Administration’s Continuous Training Programs. A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-2.14Keywords:
Continuous training, training planning, skills model, case study, ublic administrationAbstract
Objectives. This research aimed to meet 3 objectives: 1) to analyze, in depth, the planning model for training developed by the Asturian Institute of Public Administration Adolfo Posada, in the North of Spain; 2) to point out the implications that this type of training design can have for the development of permanent training of people employed in the public sector in administrations; 3) to propose training alternatives based on the limitations found. Methodology. The research strategy and the methodological tools are rooted in the qualitative tradition. The research strategy deployed was a case study, and the main tools to collect information were interviews, document analysis, and bibliographical revision of the scientific literature. This research used the following analytical categories: teacher role, didactic methodologies, objectives, contents, and pedagogical materials. Results. One of the main results of this case study research was to confirm that the training planning model followed the principles of the technological model. This technological training model has some limitations regarding participants’ active participation or transferability of the training. Conclusions. In order to overcome these limitations, the last part of the paper proposes some alternative principles for training planning in public administrations.
References
Álvarez Arregui, E., Rodríguez Martín, A. y Ribeiro Gonçalvez, F. (2011). Ecosistemas de formación blended learning para emprender y colaborar en la universidad. Valoración de los estudiantes sobre los recursos. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(4), 7-24. https://doi.org/10.14201/eks.8523
Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A., Madrigal-Maldonado, R., Grossi-Sampedro, B.-Á. y Arreguit, X. (2017). Ecosistemas de formación y competencia mediática: Valoración internacional sobre su implementación en la educación superior. Comunicar, 25(51), 105-114. https://doi.org/10.3916/C51-2017-10
Blanco Arias, N. C. (2017). Análisis del plan nacional de formación de empleados públicos para el desarrollo de competencias [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=148737
Blanco, N. (1994). Los contenidos del curriculum. En J.F. Angulo Rasco, & N. Blanco García (Coords.), Teoría y desarrollo del currículum (pp. 233-263). Aljibe.
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación del profesorado. Ediciones Martínez Roca.
Consejería de Hacienda y Sector Público (15 de marzo de 2012). Decreto 15/2012, de 8 de marzo, por el que se regula la organización del Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. Boletín Oficial del Principado de Asturias, núm 62, pp. 1-4. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:H8amfsC0fo4J:ftp://ftp.asturias.es/asturias/funcionpublica/decreto%252015_2012.pdf+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cr
Consejería de Hacienda y Sector Público. (9 de mayo de 2015). Resolución de 10 de abril de 2015, de la Consejería de Hacienda y Sector Público, por la que se aprueba la Carta de Servicios del Servicio de Formación del Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. Boletín Oficial del Principado de Asturias, Núm. 106, pp. 1-4. https://sede.asturias.es/ast/-/cartas-de-servicios-calidad-en-la-administracion-del-principado-de-asturi-1
Del Campo García, E. y Hernández Bonivento, J. (2016). Talento para lo público: Analizando los sistemas de formación y capacitación de funcionarios públicos en América Latina. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (64), 165-192. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357544807006
Domínguez Garrido, M. C., Medina Domínguez M. D., & Medina Rivilla, A. M. (2018). Estudio de caso: Método y reto para la investigación educativa. En M. C. Domínguez Garrido, M. del C. Medina Domínguez, R. González Fernández y E. López Gómez (Coords.), Metodología de investigación para la educación y la diversidad (pp. 85-131). UNED.
Eisner, E. W. (1988). Los objetivos educativos: ¿Ayuda o estorbo? En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez (Eds.), La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 251-256). Akal.
Feito Alonso, R. (2010). El sentido del curriculum en la enseñanza obligatoria. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 375-398). Morata.
Gairín Sallan, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 93-108. https://cutt.ly/7fyP1cK
Giroux, H. (1993). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. Siglo XXI.
Grundy, S. (1991) Producto o praxis del curriculum. Morata.
Habermas, J. (1986). Conocimiento e interés. Taurus.
Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. (2004). Memoria de actividades del 2004. Instituto Asturiano de Administración Pública. Gobierno de Principado de Asturias.
Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. (2013). Innovación y anticipación: Estudios e investigaciones. Catálogo de metodologías. Autor. https://cutt.ly/dOsgHj3
Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. (2016). 16 memoria de actividades. Instituto Asturiano de Administración Pública. Autor. https://iaap.asturias.es/documents/150386/151180/Memoria+IAAP+2016.pdf/cd4cc1b9-2c4d-a5d6-1d0c-c83621bccdbb?t=1590746693595
Instituto Asturiano de Administración Pública “Adolfo Posada”. (2018). Memoria de actividades IAAP 2018. Autor. https://iaap.asturias.es/documents/150386/151189/Memoria_IAAP_2018.pdf/d2292766-5d72-7e99-8ecb-e7cf9488f78a?t=1590746721238
Instituto Nacional de Administración Pública. (2018). Plan estratégico general del INAP 2017-2020. Informe de seguimiento 2018. Autor. https://www.inap.es/plan-estrategico-general-2017-2020
Instituto Nacional de Administración Pública. (2020). Memoria de actividades del INAP de 2019. Autor. https://www.inap.es/documents/10136/1687400/MemoriaINAP2019.pdf/aef231e6-cf88-9f4c-109a-35a77e1e5a68
Liston, D. P. y Zeichner, K. M. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Morata.
Martínez Bonafé, J. (1988). El estudio de casos en la investigación educativa. Investigación en la Escuela, (6), 41-50. https://idus.us.es/handle/11441/59162
Marzo Vanegas, S. L. y Herrería Vanega, S. G. (2017). El estudio de caso como método de enseñanza y modalidad de investigación para los trabajos de titulación. Revista Publicando, 4(11), (Fasículo 1), 398-409. https://cutt.ly/dfyAg7b
Moreno Andrés, M. V., Quesada Pallares, C. y Pineda Herrero, P. (2010). El grupo de trabajo como método innovador de formación del profesorado para potenciar la transferencia del aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 68(246), 281-296. https://cutt.ly/mfyAErR
Moreno Molina, A. M. (2011) (Dir.). Boletín de Función Pública del INAP, (6). https://www.inap.es/documents/10136/1695761/BFP_INAP_6.pdf/fd1e95e0-5674-f8c3-e214-85db2636fda8
Navarrete Ibáñez, E. M. (2020). Cuestiones actuales y desafíos en la formación del personal empleado público. Consultor de los ayuntamientos y de los juzgados: Revista técnica especializada en administración local y justicia municipal, (1), 58-68.
Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. La Muralla.
Schön, D. A. (1992) La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Soto Ramírez, E. R. y Escribano Hervis, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En D. M. Arzola Franco (Coord.), Procesos formativos en la investigación educativa: Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203-221). Red de Investigadores Educativos Chihuahua. https://rediech.org/inicio/images/k2/libro-2019-arzola-11.pdf
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Vadés Vera, M. y Turra-Díaz, O. (2017). Racionalidades curriculares en la formación del profesorado de historia en Chile. Diálogo andino, (53), 23-32. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: