Computer Literacy in Early Childhood Education: Difficulties and Benefits in a 3-year-old Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.15

Keywords:

Early childhood education, educational robots, difficulties, computer literacy, mathematics education

Abstract

Objective. In this work, we analyze the type of difficulties and arguments that three-year-old children show when they carry out tasks related to programming and educational robotics. Method. A theoretical design has been developed, and a sequence of activities has been implemented in a classroom of 3-year-old children. A case study was conducted with 8 children. Results. Among the results, we identified three types of difficulties, those derived from the characteristics of the robot, those associated with the action-instruction comprehension dimension of computational thinking, and those associated with the cognitive stage of the children. Conclusions. Based on the analysis of the arguments expressed in the development of the task, we conclude that the use of educational robots at early ages favors the development of computer literacy, and this makes its inclusion in classroom activities recommendable.

Author Biographies

Ainhoa Berciano-Alcaraz, Universidad del País Vasco

Profesora Doctora del Departamento de Didáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentales de la Universidad del País Vasco/Euskal  Herriko Unibertsitatea. Sus líneas de investigación se centran en la enseñanza-aprendizaje de la matemática en Educación Infantil y Educación Primaria y en la formación de profesorado. Email: ainhoa.berciano@ehu.eus

María Salgado-Somoza, Universidade de Santiago de Compostela

Maestra de Educación Infantil en CEIP de Sigüeiro (Oroso). Profesora  asociada de Didáctica de la Matemática. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Santiago de Compostela. Diplomada en Maestra de Educación Musical. Licenciada en Matemáticas. Doctora en Didáctica de la Matemática. Líneas de investigación: Educación matemática infantil y Pensamiento numérico.

Clara Jiménez-Gestal, Universidad de La Rioja

Profesora de Didáctica de las Matemáticas del Departamento de Matemáticas y Computación de la Universidad de La Rioja. Actualmente, sus líneas de investigación están relacionadas con la formación de profesorado de Matemáticas y el desarrollo de la competencia matemática en Educación Infantil

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Published

2022-04-08

How to Cite

Computer Literacy in Early Childhood Education: Difficulties and Benefits in a 3-year-old Classroom (A. Berciano-Alcaraz, M. Salgado-Somoza, & C. Jiménez-Gestal , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.15

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Computer Literacy in Early Childhood Education: Difficulties and Benefits in a 3-year-old Classroom (A. Berciano-Alcaraz, M. Salgado-Somoza, & C. Jiménez-Gestal , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.15

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