Motivation and Perception of Students in Direct Command Teaching Styles and Problem-Solving in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.2Keywords:
Development channels, methodology, motivation, teachingAbstract
Objective. To analyze motivation and development channels according to the different teaching styles used through the intervention of the Rhythm and Music Support Didactic Unit. Method. It is a quasi-experimental and quantitative design, and 53 students participated in this study. They were divided into two groups; one group received an intervention based on the direct command teaching style and problem-solving technique, in this order, while the second group did it the other way round. The Rhythm and Musical Support Didactic Unit consists of 4 sessions of 50 minutes each one. Results. The information was collected through two questionnaires and analyzed through the statistical program IBM-SPSS version 24 for Windows. After the intervention, there were no improvements in the BPNES, while the cognitive, physical, and emotional factors presented higher scores through the problem-solving teaching style. Conclusions. The problem-solving teaching style shows more development in the relationship between classmates, surpassing the direct command teaching style. Regarding the gender variable, it is reflected that women who started with the problem-solving style have a higher level of autonomy.
References
Broc Cavero, M. Á. (2006). Motivación y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria y bachillerato LOGSE. Revista de educación, (340), 379-414. http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re340/re340_14.pdf
Castro Girona, M. J., Piéron, M. y González Valeiro, M. Á. (2006). Actitudes y motivación en educación física escolar. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 10, 5-22. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/35059/18994
Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje. Alteridad. Revista de Educación, 4(2), 20-32. https://doi.org/10.17163/alt.v4n2.2009.03
De las Heras-Fernández, R., Espada, M. y Cuellar-Moreno, M. (2019). Percepciones de los/as estudiantes en los estilos de enseñanza comando y resolución de problemas en el aprendizaje del baile flamenco. Revista Prisma Social, (25), 84-102. https://revistaprismasocial.es/article/view/2601
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Delgado Noguera, M. Á. (1991). Los estilos de enseñanza en la educación física. Propuesta para una reforma de la enseñanza. Universidad de Granada, ICE.
Domínguez Alonso, J. y Pino-Juste, M. (2014). Motivación intrínseca y extrínseca: Análisis en adolescentes gallegos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 349-358. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.380
Fernández Rivas, M. y Espada Mateos, M. (2017). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 69-75. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49024
Fructuoso Alemán, C. y Gómez Serrano, C. (2001). La danza como elemento educativo en el adolescente. Apunts. Educación Física y Deportes, (66), 31-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=206807
García Sánchez, I., Pérez Ordás, R. y Calvo Lluch, Á. (2011). Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la educación física actual. Aspectos metodológicos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (20), 33-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3713271
Gaviria-Cortés, D. F. y Castejón-Oliva, F. J. (2019). ¿Qué aprende el estudiantado de secundaria en la asignatura de educación física? Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.2
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.
Jiménez Castuera, R., Moreno Navarrete, B., Leyton Román, M. y Claver Rabaz, F. (2015). Motivación y estadios de cambio para el ejercicio físico en adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 196-204. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2014.11.001
Junco Herrera, I. (2010). La motivación en el proceso enseñanza-aprendizaje. Temas para la Educación, (9), 1-14. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7327.pdf
Libuy Castro, L. y Lührs Middleton, O. (2012). Danza interacción como agente re-ligante ser humano-naturaleza: Propuestas desde una educación escolar transformadora. Estudios Pedagógicos, 38(especial), 191-210. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000400011
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. y Cecchini Estrada, J. A. (2012). Papel importante del alumnado, necesidades psicológicas básicas, regulaciones motivacionales y autoconcepto físico en educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 71-82. https://doi.org/10.4321/S1578-84232013000100008
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. y Cecchini-Estrada, J. A. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41(1), 63-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4097754
Moreno Murcia, J. A., Conte Marín, L., Borges Silva, F. y González-Cutre Coll, D. (2008). Necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y propensión a la experiencia autotélica en el ejercicio físico. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 305-312. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016308010
Moreno Murcia, J. A., González-Cutre Coll, D., Chillón Garzón, M. y Parra Rojas, N. (2008). Adaptación a la Educación Física de la Escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016308009
Moreno Murcia, J. A., Llamas, L. S. y Ruiz Pérez, L. M. (2006). Perfiles motivacionales y su relación con la importancia concedida a la Educación Física. Psicología Educativa, 12(1), 49-63. https://journals.copmadrid.org/psed/art/9327969053c0068dd9e07c529866b94d
Morente-Sánchez, J., Sánchez-Sánchez, E., Calvo, E., Sánchez-Muñoz, C., Zabala, M. y Pérez, I. (8-11 de septiembre, 2011). Situación actual del baile como contenido de educación física: Valoración general y atendiendo al sexo. IX Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Educación Física y el Deporte Escolar, Ceuta, España. https://altorendimiento.com/situacion-actual-del-baile-como-contenido-de-educacion-fisica-valoracion-general-y-atendiendo-al-sexo/
Mosston, M. (1978). La enseñanza de la Educación Física. Del comando al descubrimiento. Paidós.
Mosston, M.y Ashworth, S. (1993). La enseñanza de la educación física. La reforma de los estilos de enseñanza. Editorial Hispano Europea.
Mosston, M. y Ashworth, S. (2002). La enseñanza de la Educación Física. La reforma de los estilos de enseñanza (4.a ed.). Hispano Europea.
Ryan, R. M. y Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. The American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68
Sánchez-Oliva, D., Leo Marcos, F. M., Amado Alonso, D., Pulido-González, J. J. y García-Calvo, T. (2015). Análisis de los perfiles motivacionales y su relación con los comportamientos adaptativos en las clases de educación física. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 156-166. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2015.06.007
Sánchez Sánchez, M. L. y Espada Mateos, M. (2018). Evaluación de un programa de intervención basado en el uso de las TIC para mejorar la satisfacción del alumnado en Educación Física. Revista Fuentes, 20(1), 77-86. https://oa.upm.es/54951/13/INVE_MEM_2018_298354.pdf
Segura Cardona, A. M. (2003). Diseños cuasiexperimentales. Universidad de Antioquía.
Standage, M., Duda, J. L. y Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97-110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97
Torrents Martín, C., Castañer i Balcells, M., Dinušová, M. y Anguera, M. T. (2008). El efecto del modelo docente y de la interacción con compañeros en las habilidades motrices creativas de la danza: Un formato de campo para su análisis y obtención de T-patterns motrices. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (14), 5-9. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732279001
Vicente Nicolás, G., Ureña Ortín, N., Gómez López, M. y Carrillo Vigueras, J. (2010). La danza en el ámbito educativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 42-45. https://doi.org/10.47197/retos.v0i17.34667
Vlachopoulos, S. P. y Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The basic psychological needs in exercise scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179-201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
Viciana Ramírez, J. y Delgado Noguera, M. Á. (1999). La programación e intervención didáctica en el deporte escolar (II). Aportaciones de los diferentes estilos de enseñanza. Apunts: Educación Física y Deportes, 2(56), 17-24. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/307011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: