Sociodemographic Factors Associated with Learning Methodology Preferences
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.4Keywords:
Learning methodologies, sociodemographic factors, family typology, meaningful learningAbstract
Objective. This work aims to identify the sociodemographic factors influencing the learning methodology preferences of students enrolled in a Childhood Education Bachelor’s Degree program at a University in Medellín, Colombia. Methodology. A quantitative approach study was conducted with a sample of 160 students. The results obtained were associated according to the Chi-square statistical test with a significance level of less than 5%. Analysis of results. Four learning methodologies were identified in the students. They still remember these methodologies either because of lessons learned or because of the routine of different classes at the university. From the 13 variables considered, the study found that the family typology is directly associated with the learning methodology that students prefer to achieve meaningful learning; many studies have linked these two variables, but they do not include other studies conducted for students at the university level. Conclusions. It is suggested to carry out a study that can show the relation of the family factor and other sociodemographic factors with choosing the type of study. This can consider various factors from the family background to the academic development before starting university studies.
References
Abío, G., Alcañiz, M., Gómez-Puig, M., Rubert, G., Serrano, M., Stoyanova, A. y Vilalta-Bufí, M. (2017). El aula invertida y el aprendizaje en equipo: Dos metodologías para estimular al estudiante repetidor. Revista d’Innovació Docent Universitària, (9), 1-15. https://doi.org/10.1344/RIDU2017.9.1
Álvarez Sepúlveda, H. A. (2020). El puzle como técnica de aprendizaje cooperativo para la enseñanza de la historia y el desarrollo de habilidades blandas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 45-57. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.545
Avendaño Bravo, C. y González Urrutia, R. (2012). Motivos para ingresar a las carreras de Pedagogía de los estudiantes de primer año de la Universidad de Concepción. Estudios Pedagógicos, 38(2), 21-33. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200002
Azorín Abellán, C. (M. 2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161), 181-194. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/issue/view/4475/pdf161
Byrne, M., Willis, P. y Burke, J. (2012). Influences on school leavers’ career decisions – Implications for the accounting profession. The International Journal of Management Education, 10(2), 101-111. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2012.03.005
Cabı, E. (2018). The impact of the flipped classroom model on students’ academic achievement. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3), 202-221. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i3.3482
Câmara-Costa, H., Pulgar, S., Cusin, F. y Dellatolas, G. (2016). Preschool familial environment and academic difficulties: A 10-year follow-up from kindergarten to middle school. Archives de Pédiatrie, 23(2):136-142. https://europepmc.org/article/med/26727157
Cárcamo-Vásquez, H. y Méndez-Bustos, P. (2019). La influencia de la experiencia en el modelamiento de las representaciones sociales sobre la relación familia-escuela en establecimientos educacionales rurales de la región de Ñuble, Chile. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-20. https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.4
Carmona Brenis, M. A. y Fernández Vásquez, J. A.(2021). Percepción de los adolescentes universitarios sobre el matrimonio y nuevas estructuras familiares. Revista Jurídica Científica SSIAS. 14(1). 1-11. https://doi.org/10.26495/rcs.v14i1.1622
De-la-Peña, C., Parra-Bolaños, N. y Fernández-Medina, J.-M. (2018). Análisis de la alfabetización inicial en función del tipo de familia. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 17(1), 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1336
Domínguez, C., González, D., Navarrete, D. y Zicavo, N. (2019). Parentalización en familias monoparentales. Ciencias Psicológicas, 13(2), 346-355. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v13n2/1688-4221-cp-13-02-346.pdf
Domínguez, L. C., Vega, N. V. , Espitia, E. L., Sanabria, Á. E., Corso, C., Serna, A. M. y Osorio, C. (2015). Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía: Una comparación con la clase magistral.
Biomédica, 35(4), 513-521. https://doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640
Doña Toledo, L. y Luque Martínez, T. (2019). La experiencia universitaria. Análisis de factores motivacionales y sociodemográficos. Revista De La Educación Superior, 48(191), 1-24. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/issue/view/37
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista educación, 31(1),43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
González-Zamar, M. D. y Abad-Segura, E. (2020). El aula invertida un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 75-91. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27449/29017
Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23, 1-11. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464
Gutiérrez, M. y Tomás, J. M. (2018). Clima motivacional en clase, motivación y éxito académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 94-101. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.001
Labin, A., Taborda, A. y Brenlla, M. E. (2015). La relación entre el nivel educativo de la madre y el rendimiento cognitivo infanto-juvenil a partir del WISC-IV. Psicogente, 18(34), 293-302. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1402/1387
Lastre Meza, K., López Salazar, L. D. y Alcázar Berrío, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://dx.doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Marra, R. M., Jonassen, D. H., Palmer, B. y Luft, S. (2014). Why problem-based learning works: Theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4), 221-238.
Merino Pantoja, E., Morong Reyes, G., Arellano Araya, A. O. y Merino Vidangossy, E. (2015). Características, motivaciones y expectativas de estudiantes de género masculino de carreras pedagógicas de la Universidad Bernardo O’Higgins. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20903
Moral Jiménez, M. de la Villa y Ovejero Bernal, A. (2014). Relación entre el clima social familiar y las actitudes juveniles ante el acoso escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 329-342 https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.690
Morales Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico, ¿una relación vinculante? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 21(2), 91-108. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371
Norusis, M. J. (1994). SPSS. SPSS advanced statistics 6.1. SPSS.
Perkins, D. F., Syvertsen, A. K., Mincemoyer, C., Chilenski, S. M., Olson, J. R., Berrena, E. Greenberg, M. y Spoth, R. (2016). Thriving in school: The role of sixth-grade adolescent–parent–school relationships in predicting eighth-grade academic outcomes. Youth & Society, 48(6), 739-762. https://doi.org/10.1177/0044118X13512858
Placeres Hernández, J., Olver Moncayo, D. H., Rosero Mora, G. M., Urgilés Calero, R. J. y Abdala-Jalil Barbadillo, G. (2017). La familia homoparental en la realidad y la diversidad familiar actual. Revista Médica Electrónica, 39(2), 361-369. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2058/pdf_236
Rodríguez Cepeda, R. (2018). Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: Implicaciones para la educación en ciencias. Sophia, 14(1), 51-64. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.698
Rodríguez López, A., Martínez Montaño, M. del L C., Vázquez Montiel, S., Cortés Riverol, J. G. R., Rosales de Gante, S. y Arévalo Ramírez, M. del C. (2018). Factores sociodemográficos asociados al rendimiento académico en estudiantes de la licenciatura en Médico Cirujano-Partero. Educación Médica Superior, 32(3), 68-79. https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2018/cem183f.pdf
Sánchez-Carracedo, F. y Barba Vargas, A. (2019). Cómo impartir una clase magistral según la neurociencia. En XXV Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (pp. 87-94). AENUI. http://hdl.handle.net/2117/166394
Sierra-Becerra, S. M. y Rincón-Lozada, C. F. (2019) Tipología familiar asociada a desempeño neuropsicológico en preescolares. Archivos de Neurociencias, 24(3), 13-24. https://www.medigraphic.com/pdfs/arcneu/ane-2019/ane193b.pdf
Tronchoni, H., Izquierdo, C., y Anguera, M. T. (2018). Interacción participativa en las clases magistrales: Fundamentación y construcción de un instrumento de observación. Publicaciones, 48(1), 81-108. http://hdl.handle.net/10481/52178
Troncoso Pantoja, C., Garay Lara, B. y Sanhueza Muñoz, P. (2016). Percepción de las motivaciones en el ingreso a una carrera del área de la salud. Horizonte Médico, 16(1), 55-61. https://doi.org/10.24265/horizmed.2016.v16n1.08
Vargas Navarro, P., Parra Vera, M. D., Arévalo Zamora, C., CifuentesGaitán, L. K., Valero Carvajal, J. y Sierra de Jaramillo, M. (2015). Estructura y tipología familiar en pacientes con dependencia o abuso de sustancias psicoactivas en un centro de rehabilitación de adicciones en el Municipio de Chía, Cundinamarca. Revista Colombiana de Psiquiatría, 44(3), 166-176. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2015.02.007
Walters Pacheco, K. Z., Cintrón Bou, F. N. y Serrano-García, I. (2006). Familia reconstituida. El significado de “familia” en la familia reconstituida. Psicología Iberoamericana, 14(2),16-27. https://doi.org/10.48102/pi.v14i2.355
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: