The Assessment of Students about the School Climate, Coexistence, and Violence in Middle Schools in Northwestern Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11

Keywords:

Peer relationships, peaceful coexistence, middle school, violence

Abstract

Purpose. Identify the assessment of the students about democratic coexistence in their school, the relationship with their classmates, violence on campus, and the school climate in general. Method. It is a quantitative, cross-sectional, and correlational study in which 346 adolescents between 11 and 15 years of age participated; they came from six locations in the state of Sonora, Mexico. The School Climate Scale and the School Coexistence Scale were used, showing evidence of reliability. Comparison of means analysis was performed through Student’s t statistic and logistic regression. Results. There is a significant difference between the two contrasted groups: (a) those who perceive violence and have been molested in the last week at their school, and (b) those who do not perceive violence and have not been molested. The logistic regression model yielded a Nagelkerke R of 0.58, which adequately classifies 82.9% of the cases. Conclusions. This logistic regression model is suitable for predicting the risk of adolescent public high school students of being molested by other peers and perceiving high levels of violence. Therefore, it is recommended to conduct systematic evaluations to identify student profiles and know the relationships between the dimensions of coexistence and school climate.

Author Biographies

NohemÍ Guadalupe Calderón-González, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo

Licenciada en Psicología educativa y Maestra en Ciencias Educativas; candidata a Doctora en Desarrollo Regional, por el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A. C. Cuenta con artículos en revistas indexadas y capítulos de libro sobre temas de violencia y convivencia escolar y evaluación docente en educación superior. Jefa de operación de programas internos de la Unidad de Igualdad de Género, de la Secretaría de Educación y Cultura.

José Ángel Vera-Noriega, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel II) desde 1993, investigador Titular “E” del Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A. C. (desde 1984). Miembro de la Academia Mexicana de la Ciencia. Dedicado a la investigación en tres temáticas vinculadas al desarrollo social, evaluación educativa, socialización escolar y calidad de vida en poblaciones vulnerables y de riesgo. Académico del Doctorado de educación Universidad de Sonora (PNPC) y Desarrollo Regional (PNPC) en el CIADAC.

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Published

2022-08-21

How to Cite

The Assessment of Students about the School Climate, Coexistence, and Violence in Middle Schools in Northwestern Mexico (N. G. Calderón-González & J. Ángel Vera-Noriega , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Assessment of Students about the School Climate, Coexistence, and Violence in Middle Schools in Northwestern Mexico (N. G. Calderón-González & J. Ángel Vera-Noriega , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11

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