El rol de la escuela en la construcción del desarrollo rural: experiencias argentinas
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.5Keywords:
rural education, decentralize education, local development, participationAbstract
Social processes such as globalization, non territorial productive processes, sprouting of local development and the arising of knowledge society –even in the rural context– bring serious implications for rural education, which has to face a process of modernization and reconstruction in order to avoid the exclusion of current social processes.
Different aspects of educational politics in Argentinean rural sectors are analyzed in this article, and a reflection is made about this analysis in order to determine the path to follow in the future.
References
Arocena, J. (1995). "El desarrollo rural como desafio teórico", en El desarrollo
local: Un desafio contemporáneo. Centro Latinoamericano de Economía Humana
(CLAEH), Universidad Católica de Uruguay. Uruguay: Editorial Nueva
Sociedad.
Arocena, J. (1998). "Discutiendo la dimensión de lo local. Las coordenadas del
debate", en Descentralización y desarrollo local. Análisis, experiencias y
propuestas. Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH), Universidad
Católica de Uruguay. Uruguay: Editorial Nueva Sociedad.
Bahamondes, M. La producción campesina (Aspectos sociales, culturales y económicos).
Santiago, Chile. Documento de trabajo N
º l O, Universidad Academia de
Humanismo Cristiano. Santiago, Chile: Grupo de Investigaciones Agrarias.
Barsky, O. y Gelman, J. (2001). Análisis de la historia del agro argentino. Buenos
Aires, Argentina: Grupo Editorial Grijalvo-Mondadori.
Bocco, A.; Martín, C.; Panuzzio, M. (1999). Mendoza, agricultura y ruralidad. Reflejos
en la estructura social y agraria del oasis rural de San Carlos. Argentina:
EDIUNC.
Calva, J. L. (1988). Los campesinos y su devenir en las sociedades de mercado.
México: Ediciones Siglo XXI.
Canafoglia, E.; Millán, N.; Soria, B. (2006). "La contracara de los indicadores del
mercado de trabajo en la Provincia de Mendoza". Laboratorioln Line, Año
VII, Número 19, otoño / invierno 2006. Instituto de Investigaciones Gino
Gennani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Coraggio, J. L. Del sector informal a la economía popular: un paso estratégico para
el planteamiento de alternativas populares de desarrollo social. (FLACSOEcuador/
www.FRONESIS).
Craviotti, C. y Soverna, S. (1999). La sistematización de estudios de casos de pobreza
rural. Serie Documentos de Formulación, Dirección de Desarrollo Agropecuario,
PROINDER, Secretaría de Agricultura, Ganadería, Pesca y Alimentación
de la Nación, Buenos Aires, Argentina.
Cullen, C. ( 1996). Autonomía moral, participación democrática y cuidado del otro.
Bases para un currículum de formación ética y ciudadana. Buenos Aires,
Argentina: Ediciones Novedades Educativas
Cullen, C. (1997). Crítica de las razones de educa. Buenos Aires, Argentina: Editorial
Paidós.
Del Carmen Parma, N. (1994). El departamento de Las Heras, estandarte libertador.
Argentina: Ediciones Culturales de Mendoza, Mendoza.
Di Pietro, P. (2003). "Hacia un desarrollo integrador y equitativo: una introducción
al desarrollo local", en Burin, D. y Heras, A. (comp.). Desarrollo local una
respuesta a escala humana a la globalización. Ediciones CICCUS - La Crujía.
Díaz, E. (editora). (1996). La ciencia y el imaginario social. Buenos Aires, Argentina:
Editorial Biblos.
Dussel, l. ( 1996). La escuela y la formación de la ciudadanía: reflexiones en tiempos
de crisis. FLACSO Sede Argentina, Área Educación y Sociedad, Serie de
Documentos e Informes de Investigación N
º 186, Buenos Aires, Argentina.
Furche, C. (1990). La economía campesina y su inserción estructural: elementos
para una discusión. Serie Materiales para Capacitación, Curso de Capacitación
a Profesionales y Técnicos de Organizaciones no Gubernamentales de
Apoyo al Sector Rural N
º 1, GIA, Santiago, Chile.
Gentili, P. ( coordinador). (2000). Códigos para la ciudadanía. La formación ética
como parte de la libertad, saberes clave para educadores. Buenos Aires, Argentina:
Editorial Santillana.
Gilly, J. P. y Torres, A. (2000). "Capítulo 8: Proximidad y dinámicas territoriales", en
Territorio, conocimiento y competitividad de las empresas ( compiladores Boscherini,
F. y Poma, L.). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.
Giroux, H. ( 1993). La escuela y la lucha por la ciudadanía ( 1 era. edición en espa
ñol). México: Siglo Veintiuno Editores.
Gómez, S. (2002). Nueva ruralidad ¿ Qué tan nueva? Edición Universidad Austral
de Chile, Facultad de Filosofia y Humanidades.
González, L. (1998). "Educación, valores y democracia". Sinéctica (12).
INDEC. (2001). Censo Nacional de Población, Hogares y Vivienda.
INDEC. (2002). Censo Nacional Agropecuario.
Landi, O. (2002). "La metamorfosis del ciudadano", Diario Clarín, Suplemento
Zona, domingo 24 de marzo de 2002.
Manzanal, M. (2005). Regiones, territorios e institucionalidad del desarrollo rural,
Primeras jornadas de intercambio y discusión: El desarrollo rural en su perspectiva institucional y territorial. Organizado por la Universidad Nacional
de Buenos Aires, la Universidad Nacional de Rosario y el CEIL-PIETTE
del CONICET, Buenos Aires, Argentina.
Millán, N. (2006). Pobreza rural en Mendoza. Instituciones, desarrollos teóricos
y metodologías aplicadas para su conocimiento y eliminación. Informe de
pasantía SIEMPRO-Universidad Nacional de Cuyo.
Ministerio de Ciencia y Tecnología, Presidencia de la Nación. Educación. Plan de
Acción 2005-2007.
Ministerio de Cultura y Educación de la Nación. ( 1994). Conozcamos la Ley. Buenos
Aires, Argentina.
Ministerio de Cultura y Educación de la Nación. (1997). "Cuestión de enfoques".
Zona educativa 2 (14), Argentina.
Osorio Vargas, J. (Primer semestre de 1995). "Ciudadanía y posibilidades de una
educación del sentido de lo común". La Piragua, Revista Latinoamericana
de Educación y Política (1 O), Santiago de Chile.
Osorio Vargas, J. (Primer semestre de 1994). "La educación como formación de
sujetos y la construcción de la ciudadanía en América Latina". La Piragua
(8), Santiago de Chile.
Puiggrós, A. (1990). Sujetos, disciplina y currículum en los orígenes del sistema
educativo argentino. Buenos Aires, Argentina: Editorial Galerna.
Raiter, A. (compilador). (2002). Representaciones sociales. Buenos Aires, Argentina:
Editorial Eudeba.
Ríos, S. (2000). Los agrupamientos de población en el territorio. Apuntes Docentes.
Programa de Capacitación y Extensión Rural. GIA, Santiago, Chile.
Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Lumiere.
Schejtman, A. y Berdegué, J. (2003). Desa'rrollo territorial rural. Santiago, Chile:
RIMISP.
Torres, C. A. (1994). Estado, privatizaciones y política educativa. Elementos para
una crítica del neoliberalismo. Ponencia presentada en el Coloquio Internacional
sobre relaciones entre gobierno, justicia y cultura. Organizado por la
Embajada de Francia y el Instituto de Investigaciones Sociales, Universidad
Autónoma de México, en la ciudad de México, 4-6 de octubre, 1994, compilado
en el libro Las secretas aventuras del orden, el Estado y la Educación,
Miño y Dávila Editores.
Torres, C. A. y González Rivera, G. (1994). Sociología de la educación, corrientes
contemporáneas. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: