Validating the Application of the TPACK Model Associated with the Skills of Phonological Awareness and Letter Knowledge of Preschool Educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.8

Keywords:

Preschool education, phonological awareness, letter recognition, technologies, TPACK validation

Abstract

Objective. This study aimed to validate an instrument that allows knowing the perception nursery educators have about their disciplinary, pedagogical, and technological knowledge when they incorporate ICT in teaching two skills that underlie learning to read and write: phonological awareness and letter knowledge. Methodology. This research was a non-experimental, cross-sectional, quantitative study. A Likert-type survey, composed of 54 items that collect information from seven dimensions considered by the TPACK model, was used as an instrument. Thirty nursery educators participated in this study; they work with children of Transition level (early childhood education) from municipal schools in Penco, province of Concepción, Chile. For the validation of the instrument, the expert judgment technique was used, according to the method of Lawshe (1975) and the modifications made by Tristán-López (2008); for its reliability, the internal consistency coefficient Cronbach’s alpha was considered. Results. The main results indicate that the scale has high reliability and significant positive correlations, which indicates that it is a valid tool to be used as a diagnostic instrument that will identify the weaknesses and strengths of nursery educators in terms of their knowledge regarding the use of ICT for educational purposes in written language.

Author Biographies

Carolina Fernández-Chávez, Universidad de Concepción

Educadora de Párvulos, Licenciada en Educación. Magíster en Informática Educativa y Magíster en Ciencia de la Educación con mención Evaluación de los Aprendizajes.  Doctor © en Educación. Docente colaborador Depto. Metodología de la Investigación e Informática Educacional, Universidad de Concepción.

Paola Domínguez-Ramírez, Universidad de Concepción

Profesor Asistente de la Universidad de Concepción, Educadora de Párvulos, Magister en Educación y Doctora en Psicologia de la Educación. Sus líneas de investigación se orientan al estudio de Calidad educativa y los procesos de aprendizaje del lenguaje escrito en educación infantil.

Pedro Salcedo-Lagos, Universidad de Concepción

Profesor Titular de la Universidad de Concepción, Profesor de Matemática y Física, Magíster en Ciencias de la Computación y Doctor en Inteligencia Artificial. Sus líneas de investigación están relacionadas con Competencias TIC, procesamiento del Lenguaje Natural y Didáctica de la Matemática.

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Published

2022-07-05

How to Cite

Validating the Application of the TPACK Model Associated with the Skills of Phonological Awareness and Letter Knowledge of Preschool Educators (C. Fernández-Chávez, P. Domínguez-Ramírez, & P. Salcedo-Lagos , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Validating the Application of the TPACK Model Associated with the Skills of Phonological Awareness and Letter Knowledge of Preschool Educators (C. Fernández-Chávez, P. Domínguez-Ramírez, & P. Salcedo-Lagos , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.8

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