High School students and Climate Change. A Study from Social Representations
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.14Keywords:
Social representations, climate change, environmental education, students, high schoolAbstract
Introduction. High school students are not strangers to the accumulation of information transmitted day by day on different media regarding environmental problems. Under this context, students shape social representations of climate change. Methodology. The research was conducted from a qualitative perspective, following the processual approach to social representations. The following techniques were used to collect written and verbal information from students: free evocation, associative chart, narrative drawing, and a scale of attitudes. The information obtained was triangulated, the textual testimonies and the frequencies of responses were analyzed, and the results were systematized and interpreted. Results. It is observed that the students’ social representations contain poor scientific knowledge, notions and opinions abound in them, and they also have and reflect a sense of favorable attitudes towards the environment. Discussion. The results are like those obtained in other investigations, and some mistaken notions about climate change (consequences-causes) persist and even increase as people grow older. In addition, the prevalence of several confusions in their social representations is observed, for example, between weather and climate and the hole in the ozone layer due to climate change. Unlike other studies, in this research, the influence of environmental education in shaping favorable attitudes towards the environment is perceived in the students’ testimonies.
References
Abric, J. C. (Dirección). (2001). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán. https://www.academia.edu/4035650/ABRIC_Jean_Claude_org_Practicas_Sociales_y_Representaciones
Arto Blanco, M. (2010). El cambio climático narrado por alumnos de educación primaria y secundaria: Propuesta de análisis para dibujos y textos. En M. Junyent i Pubill y L. Cano Muñoz (Coords.), Investigar para avanzar en educación ambiental (pp. 11-30). Organismo Autónomo Parques Nacionales, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino. http://www.resclima.info/sites/default/files/publicaciones/Investigar_para_avanzar.pdf
Arto Blanco, M. y Meira Cartea, P. Á. (Coordinadores). (2017). Resclima: Aproximación ás claves sociais e educativas do cambio climático. Aldine Editorial. http://www.resclima.info/sites/default/files/publicaciones/Resclima_Aproximaci%C3%B3n%20%C3%A1s%20claves%20sociais%20e%20educativas%20do%20cambio%20clim%C3%A1tico.pdf
Banchs, M. A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Paper on Social Representations, 9, 3.1-3.15. http://www.psr.jku.at/PSR2000/9_3Banch.pdF
Bello Benavides, L. O., Alatorre Frenk, G. y González-Gaudiano, É. J (2016). Representaciones Sociales sobre Cambio Climático. Un Acercamiento a sus Procesos de Construcción. Trayectorias, 18(43), 73-92. https://www.redalyc.org/pdf/607/60746482004.pdf
Bello Benavides L. O., Cruz Sánchez, G. E., Meira Cartea, P. Á. y González Gaudiano, É. J. (2021). El cambio climático en el bachillerato. Aportes pedagógicos para su abordaje. Enseñanza de las Ciencias 39(1), 137-156. https://ensciencias.uab.es/article/view/v39-n1-bello-cruz-meira-etal
Bello Benavides, L. O., Meira Cartea, P. Á. y González-Gaudiano, É. J. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de educación secundaria de España y bachillerato de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 505-532. https://www.redalyc.org/pdf/140/14050493008.pdf
Boyes, E., Stanisstreet, M. y Yongling, Z. (2008). Combating global warming: the ideas of high school students in the growing economy of SouthEast China. International Journal of Environmental Studies, 65(2), 233-245. https://doi.org/10.1080/00207230701284543
Calixto-Flores, R. (2015). Las representaciones sociales del cambio climático en estudiantes de educación secundaria. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 14(27), 15-32. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/2
Calixto-Flores, R. (2019). Estrategias didácticas sobre el medio ambiente y el cambio climático. UPN. http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/colecciones/horizontes-educativos/446-estrategias-didacticas-sobre-el-medio-ambiente-y-el-cambio-climatico
Collomb, J. D. (2014). The ideology of climate change denial in the United States. European Journal of American Studies, 9(1), 1-21. https://doi.org/10.4000/ejas.10305
Escoz Roldán, A., Gutiérrez Pérez, J., Arto Blanco, M. y Meira Cartea, P. Á. (2017). La representación social del cambio climático en el alumnado universitario español de Ciencias e Ingeniería. Enseñanza de las Ciencias, (extraordinario), 1765-1770. https://core.ac.uk/download/pdf/158654342.pdf
Espejel-Rodríguez, A., Flores-Hernández, A. y Castillo-Ramos, I. (2014). Educación ambiental en el nivel medio superior, desde la perspectiva de género, Tlaxcala, México. Revista Electrónica Educare, 18(3), 17-38. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.2
Espejel Rodríguez, A. y Flores Hernández, A. (2015). Conocimiento y percepción del calentamiento global en jóvenes del bachillerato, Tlaxcala. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 6(6), 1277-1290. https://doi.org/10.29312/remexca.v6i6.576
González-Gaudiano, E. J., Maldonado González, A.-L. y Cruz-Sánchez, G.-E. (2018). La visión de los jóvenes de bachillerato a su vulnerabilidad y resiliencia social frente a los embates del cambio climático en municipios de alto riesgo a inundaciones. Psycology, 9(3), 341-364. https://doi.org/10.1080/21711976.2018.1483568
González Gaudiano, E. J. y Meira Cartea, P. Á. (2020). Educación para el cambio climático ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), 157-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464
González Pérez. M. A. (2001). La teoría de las representaciones sociales. En M. A. González Pérez y J. Mendoza García, (Comps.), Significados colectivos: Procesos y reflexiones teóricas (pp. 127-153). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://wiac.info/docview
Grize, J. B., Vergès, P. y Silem, A. (1987). Salaires face aux nouvelles technologies. Vers une approche sociologique des représentations sociales. CNRS.
Intergovernmental Panel on Climate Change. (2019). Special report. Global warming of 1.5 °C. Intergovernmental Panel on Climate Change. https://www.ipcc.ch/sr15/
Intergovernmental Panel on Climate Change. (2022). Climate change 2022. Impacts, adaptation and vulnerability. Summary for policymakers. En Working Group 2 Contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/downloads/report/IPCC_AR6_WGII_SummaryForPolicymakers.pdf
Jamelske, E., Barrett, J. y Boulter, J. (2013). Comparing climate change awareness, perceptions, and beliefs of college students in the United State and China. Journal of Environmental Studies and Sciences, 3 (3), 269-278. https://doi.org/10.1007/s13412-013-0144-x
Jodelet, D. (1986). La representación social: Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Autor), Psicología social, 2. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-505). Paidós. https://www.researchgate.net/publication/327013694_La_representacion_social_fenomenos_concepto_y_teoria
Jodelet, D. (1992). Folies et représentations sociales. Presses Universitaires de France.
Maldonado González, A. L. González Gaudiano, E. J. y Cruz Sánchez, G. E. (2017). Una aproximación a la representación del cambio climático en habitantes de dos cuencas del Estado de Veracruz. México. Revista Pueblos y Fronteras Digital 12(23), 149-174. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-41152017000100149
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemal.
Ordóñez-Díaz, M. M., Montes-Arias, L. M. y Garzón-Cortés, G. del P. (2018). Importancia de la educación ambiental en la gestión del riesgo socio-natural en cinco países de América Latina y el Caribe. Revista Electrónica Educare, 22(1) 1-19. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.17
Punter, P., Ochando-Pardo, M. y García, J. (2011). Spanish secondary students’ notion on the causes and consequences of climate change. International Journal of Science Education, 33(3), 447-464. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.492253
Quiroz Palacios, A. (2004). Actitudes y representaciones. Temas actuales de psicología social. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Secretaría de Educación Pública. (2017). Documento base del bachillerato general. Subsecretaría de Educación Media Superior, Dirección General del Bachillerato. https://www.cobachsonora.edu.mx/files/documento_base_bachillerato.pdf
Steffen, W., Crutzen, P. J. y McNeill, J. R. (2007). The Anthropocene: Are humans now overwhelming the great forces of nature? Ambio: A Journal of the Human Environment, 36(8), 614-621. https://doi.org/10.1579/0044-7447(2007)36[614:TAAHNO]2.0.CO;2
Toledo, V. M. (2012). Diez tesis sobre la crisis de la modernidad. Polis Revista Latinoamericana, (33), 1-7 http://journals.openedition.org/polis/8544
Toledo, V. M. (2013a). El metabolismo social: Una nueva teoría socioecológica. Relaciones, 34(136), 41-71. http://www.scielo.org.mx/pdf/rz/v34n136/v34n136a4.pdf
Toledo, V. M. (2013b). El paradigma biocultural: Crisis ecológica, modernidad y culturas tradicionales. Sociedad y Ambiente, 1(1), 50-60. https://www.redalyc.org/pdf/4557/455745075004.pdf
Toledo, V. M. (2015). Ecocidio en México. La batalla final es por la vida. Grijalbo.
Toomey, A. H., Knight, A.T. y Barlow, J. (2017). Navigating the space between research and implementation in conservation. Conservation Letters, 10(5), 619-625. https://doi.org/10.1111/conl.12315
World Economic Forum (2020). The global risks: Report 2020 (15.a ed.). http://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Risk_Report_2020.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: