Learning Styles, Gender and Academic Performance in Students in the Fundamentals of Economics Course
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.13905Keywords:
Learning styles, CHAEA, academic performance, students, probit modelsAbstract
Objective. This article aimed to analyze the relationship between learning styles, gender, and students’ academic performance in the Fundamentals of Economics course at the Universidad Tecnológica de Bolívar (UTB). Methodology. The study used a quantitative approach with a descriptive-correlational research design. It administered the Honey-Alonso Learning Style Questionnaire (CHAEA) to 166 students. The data was processed with the Stata (version 13.0) statistical package for Windows. Two models were designed and applied to establish correlations and probability: a linear probability model and a probabilistic probit model. Results. Statistical significance is evident at 10% with respect to the preferences of active and reflective styles. Similarly, there is a possible association between the preference for reflective style and the increased chances for students to pass the course. Conversely, the probability of passing the course is lower when the preference is for the active style. Conclusion: The study evidenced the relationship between gender and pragmatic learning style. It also showed that students with preferences for the reflective learning style have a higher probability of improving their academic performance in the Fundamentals of Economics course. In addition, those who prefer the active learning style are less likely to enhance their academic performance.
References
Acevedo, D., Cavadia, S. y Alvis, A. (2015). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación Universitaria, 8(4), 15-22. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000400003
Acevedo Pierart, C. G. Rocha Pavés, F. (2011). Estilos de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista de estilos de aprendizaje, 4(8), 71-84. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/937
Aguilera Pupo E. (2012). Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria . Revista Estilos de Aprendizaje, 5(10), 79-87. https://doi.org/10.55777/rea.v5i10.962
Albornoz, F., Furman, M., Podestá, M. E., Razquin, P. y Warnes, P. E. (2016). Diferencias educativas entre escuelas privadas y públicas en Argentina. Desarrollo Económico, 56(218), 3-31. https://www.jstor.org/stable/44735992
Alducin-Ochoa, J. M. y Vázquez-Martínez, A. I. (2017). Estilos de aprendizaje, variables sociodemográficas y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería de Edificación. Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.18
Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (1995). Recursos e instrumentos psico-pedagógicos. Los estilos de aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero. https://www.academia.edu/41935581/RECURSOS_E_INSTRUMENTOS_PSICOPEDAG%C3%93GICOS
Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (2012). Recursos e instrumentos psico-pedagógicos. Los estilos de aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero.
Altamirano-Droguett, J. E., Araya-Crisóstomo, S. P. y Contreras, M. P. (2019). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia. Revista Ciencias de la Salud. 17(2), 276-292. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Trillas.
Bahamón Muñetón, M. J., Vianchá Pinzón, M. A., Alarcón Alarcón, L. L. y Bohórquez Olaya, C. I. (2013). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionadas con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 11(1), 115-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80127000005
Bandler, R. y Grinder, J. (1982). Frogs into princess: Neuro linguistic programming. Royal Victorian Institute for the blind Tertiary Resource Service. Summus editorial.
Bandura, A. y Walters, R. (1981). Social learning and personality development. Stanford University.
Brenes Camacho, G. (2019). El peso de los factores contextuales en la asistencia a la secundaria entre los adolescentes costarricenses según la información censal. Estudios Demográficos y Urbanos, 34(2), 395-425. https://doi.org/10.24201/edu.v34i2.1636
Cabrera Albert, J. S. y Fariñas León, G. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: Una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 37(1), 1-10. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1090Cabrera.pdf
Castaño Collado, G. (2004). Independencia de los estilos de aprendizaje de las variables cognitivas y afectivo motivacionales [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/5474/
Cerdeira, J. M., Catela Nunes, L., Balcão, A. y Seabra, C. (2018). Predicttors of student success in higher education: Secondary school internal scores versus national exams. Higher Education Quarterly, 72(4), 304-313. https://doi.org/10.1111/hequ.12158
Coop, R. H. y Brown, L. D. (1970). Effects of cognitive style and teaching method on categories of achievement. Journal of Educational Psychology, 61(5), 400-405. https://doi.org/10.1037/h0029915
Danilowicz-Gösele, K., Lerche, K., Meya, J. y Schwager, R. (2017). Determinants of student’s success at university. Education Economics, 25(5), 513-532. https://doi.org/10.1080/09645292.2017.1305329
Entwistle, N. J. (1983). Styles of learning and teaching: An integrated outline of educational psychology for students, teachers and lecturers. John Wiley & Sons.
Fortoul, T. I., Varela Ruiz, M., Ávila Costa, M. R., López Martínez, S. y Nieto, D. M. (2006). Factores que influyen en los estilos de aprendizaje en el estudiante de medicina. Revista de la Educación Superior, 35(138), 55-62. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-27602006000200055&lng=es&nrm=iso
Honey, P. y Mumford, A. (1986). Using your learning styles. Peter Honey.
Keefe, J. W. (1989). Learning style profile handbook. Accommodating perceptual, study, and instructional preferences. NASSP.
Laugero, L., Balcaza, G., Salinas, N. y Craveri, A. M. (2009). Una indagación en el estilo de aprendizaje de los alumnos en distintos momentos de su vida universitaria. Revista Estilos de Aprendizaje, 2(4), 101-113. https://doi.org/10.55777/rea.v2i4.892
Montero Rojas, E., Villalobos Palma, J. y Valverde Bermúdez, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. Relieve, 13(2), 215-234 http://www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.htm
Ortiz Ojeda, A., y Canto Herrera, P. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería en México. Revista Estilos de Aprendizaje, 6(11), 1-12. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/978/1686
Pantoja Ospina, M. A., Duque Salazar, L. I. y Correa Meneses, J. S. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: Una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, (64), 79-105. https://doi.org/10.17227/01203916.64rce79.105
Rayner, S. G. (2015) Cognitive styles and learning styles. En, J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social and behavioral sciences (Vol. 4, 2.a ed., pp. 110-117). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.92008-7
Schunk, D. H. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson.
Sepúlveda Carreño, M. J., López Quiero, M., Torres Vergara, P., Luengo Contreras, J., Montero Cabrera, E. y Contreras Muñoz, E. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de química y farmacia de la Universidad de Concepción. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(7), 1-16. https://doi.org/10.55777/rea.v4i7.926
Serra-Olivares, J., Muñoz Valverde, C. L., Cejudo Armero, C. y Gil Madrona, P. (2017). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de universitarios de Educación Física chilenos. Retos, 32, 62-67. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/51919
Skinner, B. F. (1981). Conducta verbal. Trillas.
Valenzuela Miranda, G. A. y González Beltrones, A. V. (2010). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Universidad de Sonora Mexico. Estudio de Caso. Revista Estilos de Aprendizaje, 3(6), 92-120. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/915/1619
Van Waes, L., Van Weijen, D., y Leijen, M. (2014). Learning to write in an online writing center: The effect of learning styles on the writing process. Computers y Education, 73, 60-71. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.009
Ventura, A. C., Moscoloni, N. y Gagliardi, R. P. (2012). Estudio comparativo sobre los estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios argentinos de diferentes disciplinas. Psicología desde el Caribe, 29(2), 276-304. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3922/9171
Zamora-Araya, J. A. (2020). Las actitudes hacia la matemática, el desarrollo social, el nivel educativo de la madre y la autoeficacia como factores asociados al rendimiento académico en matemáticas. Uniciencia, 34(1), 74-87. http://dx.doi.org/10.15359/ru.34-1.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: