Comparative Study on the Presence of Historical Thinking Skills in the Educational Curricula of Different Countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.19

Keywords:

curriculum, history education, comparative education, primary education, program of study

Abstract

Introduction. Historical thinking is a highly relevant aspect in teaching-learning history as it is a didactic approach that allows the development of more complex cognitive skills from a constructivist perspective. For students’ historical education to be based on this teaching approach, it is necessary to introduce it into educational curricula, among other aspects. Method. This qualitative research aimed to compare the curricula of ten countries (Canada, the United States, Mexico, Chile, Argentina, Australia, England, Portugal, France, and Spain), of particular relevance for their publications on this subject, to verify the presence of historical thinking concepts in them through the technique of content analysis. Results. The results showed that these concepts were incorporated into most curricula according to educational studies conducted on this subject. The results showed that most of the curricula have echoed the educational research carried out on this theme, including such concepts in their study programs. Discussion. Nevertheless, some modifications are necessary in the study programs of other countries to foster the development of historical thinking among students. To this end, curricula in which the historical concepts proper to this teaching approach are fully integrated can serve as a model and reference.

Author Biographies

María Martínez-Hita, Universidad de Murcia

Maestra de Educación Primaria con Mención en Lengua Extranjera Inglés. Máster de Investigación e Innovación Educativa. Doctora en Educación en la Universidad de Murcia. Sus áreas de investigación son la innovación en la didáctica de las ciencias sociales, el pensamiento histórico y  la gamificación en Educación Primaria.

Cosme Jesús Gómez-Carrasco, Universidad de Murcia

Profesor Titular de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Sus líneas de investigación son la formación del profesorado, métodos activos de aprendizaje, pensamiento histórico, libros de texto y evaluación de los aprendizajes.

Pedro Miralles-Martínez, Universidad de Murcia

Catedrático de Universidad de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad de Murcia. Sus líneas de investigación versan sobre enseñanza y aprendizaje de la historia, evaluación y libros de texto. Ha dirigido varios proyectos de investigación e innovación sobre didáctica de las ciencias sociales en Educación Infantil, Primaria y Secundaria.

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Published

2022-04-18

How to Cite

Comparative Study on the Presence of Historical Thinking Skills in the Educational Curricula of Different Countries (M. Martínez-Hita, C. J. Gómez-Carrasco, & P. Miralles-Martínez , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.19

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Comparative Study on the Presence of Historical Thinking Skills in the Educational Curricula of Different Countries (M. Martínez-Hita, C. J. Gómez-Carrasco, & P. Miralles-Martínez , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.19

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