Validation of the Digital Teaching Competence Questionnaire in Chilean University Teachers
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.9Keywords:
Factorial analysis, questionnaire, university teaching, information and communication technologiesAbstract
Objective. Nowadays, university teachers must develop competencies to offer quality education, including digital competence. This study aimed to validate the “Teaching Digital Competence Questionnaire” in the scale of use for the context of higher education in Chile. Method. The method is quantitative, an ex-post factum study. The sample was of 1,122 teachers. Results. The results reveal that the instrument has a high level of validation and reliability. Conclusions. The model achieved through confirmatory factor analysis shows that the factor with greater weight is the maintenance of devices by the university teachers, and the factor with lesser importance is the use of devices in creating digital content. The discussion on the preeminence of the technological dimension over the pedagogical seeks to guide the improvement processes in university teaching.
References
Agreda Montoro, M., Hinojo Lucena, M. A. y Sola Reche, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 39-56. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03
Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J. y Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers and Education, 100, 110-125. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002
Cabero Almenara, J. y Marín Díaz, V. (2017). La educación formal de los formadores de la era digital - los educadores del siglo XXI. Notandum, (44-45), 29-42. http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.4
Chua Reyes, Jr., V., Reading, C., Doyle, H. y Gregory, S. (2017). Integrating ICT into teacher education programs form a TPACK perspective: Exploring perceptions of university lecturers. Computers & Education, 115, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.07.009
Consejo Nacional de Educación. (s. f.). Índices indicadores educación superior. https://www.cned.cl/indices
Enlaces. (2011). Marco de competencias tecnológicas para el sistema escolar. http://www.enlaces.cl/marco-de-competencias-tecnologicas-para-el-sistema-escolar/
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Union. 10.2788/52966
Gisbert Cervera, M., González Martínez, J. y Esteve Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: Una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 74-83. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Pearson.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Larraz Rada, V. (2013). La competència digital a la universitat [Tesis doctoral]. Universitat d’Andorra. http://hdl.handle.net/10803/113431
Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert-Cervera, M. y Silva-Quiroz, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (63), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091
Luna Scott, C. (2015). El futuro del aprendizaje 2. ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? (Documentos de Trabajo ERF). Investigación y Prospectivas en Educación UNESCO, (14), 1-14. https://www.uees.edu.sv/wp-content/uploads/2017/planeamiento/doc/El%20futuro%20del%20aprendizaje.pdf
Marín-Díaz, V., Sampedro Requena, B. E. y Vega Gea, E. (2017). Estudio psicométrico de la aplicación del internet addiction test con estudiantes universitarios españoles. Contextos educativos, Extraordinario 2, 147-161. https://doi.org/10.18172/con.3067
Mercader, C. y Gairín, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635
Mirete Ruiz, A. B. (2016). El profesorado universitario y las TIC. Análisis de su competencia digital. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 133-147. https://doi.org/10.18239/ensayos.v31i1.1033
Montenegro Maggio, H. y González Ugalde, C. (2013). Análisis factorial confirmatorio del cuestionario “Enfoques de docencia universitaria”. Estudios Pedagógicos, 39(2), 213-230. https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000200014
Morata-Ramírez, M. A., Holgado-Tello, F. P., Barbero-García, I. y Méndez, G. (2015). Análisis factorial confirmatorio. Recomendaciones sobre mínimos cuadrados no ponderados en función del error Tipo I de Ji cuadrado y RMSEA. Acción Psicológica, 12(1), 79-90. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2015000100008
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B. y Podsakoff, N. P. (2012). Sources of method bias in social science research and recommendations on how to control it. Annual Review of Psychology, 63, 539-569. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100452
Prendes Espinosa, M. P., Gutiérrez Porlán, I. y Martínez Sánchez, F. (2018). Competencia digital una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
Reis, C., Pessoa, T. y Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Alfabetización y competencia digital en Educación Superior: Una revisión sistemática. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 45-58. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11274
Ríos Ariza, J. M., Gómez Barajas, E. R., y Rojas Polanco, M. P. (2018). Valoración de competencias TIC del profesorado universitario: Un caso en Chile. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (52), 55-65. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.04
Rivera-Laylle, L. I., Fernández-Morales, K., Guzmán-Games, F. J. y Eduardo-Pulido, J. (2017). La aceptación de las TIC por profesorado universitario: Conocimiento, actitud y practicidad. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.6
Rodríguez Aramendiz, V. R. y Gallardo Córdova, K. E. (2019). Decisiones en evaluación: Ambientes virtuales de posgrado, un estudio ex post-facto. RED. Revista de Educación a Distancia, 19 (59), 1-19. https://doi.org/10.6018/red/59/06
Rodríguez-García, A.-M., Raso Sánchez, F. y Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: Un estudio de meta-análisis en la web of science, Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (54), 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
Svensson, M. y Baelo, R. (2015). Teacher students’ perceptions of their digital competence. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 180, 1527-1534. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.302
Tondeur, J., Aesaert, K., Prestridge, S. y Consuegra, E. (2018). A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher’s ICT competencies. Computers & Education, 122, 32-42. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.002
Tourón, J, Martín, D., Navarro Asencio, E., Pradas, S. e Iñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). REP. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
Venkatesh, V., Rabah, J., Fusaro, M., Couture, A., Varela, W. y Alexander, K. (2016). Factors Impacting University Instructors’ and Students’ Perceptions of Course Effectiveness and Technology Integration in the Age of Web 2.0. McGill Journal of Education, 51(1), 533-561. https://doi.org/10.7202/1037358ar
Viñals Blanco, A. y Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27447325008/html/index.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: