Distance Basic Education in COVID-19 Time from the Analysis of the “Aprende en Casa” Strategy in Tlaxcala, México
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.27Keywords:
Basic education, distance education, COVID-19, ICT, emergency remote teachingAbstract
Aim. This article aims to analyze the Aprende en casa [Learning from home] strategy designed by the Mexican Department of Education implemented in the State of Tlaxcala, México. Method. For this purpose, the study employed an exploratory, qualitative research design based upon the decoding of information, the identification of analysis categories, and the creation of factual and analytic matrixes. This study involved interviews with 28 sector heads and 210 supervisors held during the coordination of virtual meetings. Results. The main findings showed that most students participated in the Aprende en casa strategy. They also revealed that the students have poor use of information and communications technologies for learning; teachers and principals are in the same situation. This helped reach operative goals but not the substantive ones at the end of the 2019-2020 school year. WhatsApp was the most used tool to communicate the activities, thanks to the support of parents. Conclusions. The use of technology was not enough to bring learning to students. We have to transition from emergency remote teaching to more inclusive distance education.
References
Anderson, B. y Simpson, M. (2012). History and heritage in distance education. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 16(2), 1-10. https://eric.ed.gov/?id=EJ1080085
Borjas García, J. E. (2020). Validez y confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo el enfoque cualitativo. Trascender, Contabilidad y Gestión, 5(15), 79-97. DOI: https://doi.org/10.36791/tcg.v0i15.90
Bozkurt, A. y Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corona Virus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://zenodo.org/record/3778083#.XuwpDueZJPY
Chaves Torres, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia y Virtualidad, 10(1), 23-41. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2241
Corporación Andina de Fomento, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Digital Policy and Law y TELECOM ADVISORY SERVICES LLC. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. CAF; UN. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45360-oportunidades-la-digitalizacion-america-latina-frente-al-covid-19
García Aretio, L. (2016). El juego y otros principios pedagógicos. Supervivencia en la educación a distancia y virtual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 9-23. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/16175/25289
García Aretio, L. (2002). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Ariel. https://www.academia.edu/35112395/La_educaci%C3%B3n_a_distancia_De_la_teor%C3%ADa_a_la_pr%C3%A1ctica
Gobierno de Tlaxcala [@GobTlaxcala]. (16 de marzo de 2020). Como parte de las medidas de prevención del contagio del Coronavirus (COVID-19) el Gobierno del Estado anuncia la suspensión de clases del 17 de marzo al 20 de abril además de las medidas ya conocidas para evitar su rápida propagación [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/GobTlaxcala/status/1239612833010274305/photo/1
Harting, K. y Erthal, M. J. (2005). History of distance learning. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 23(1), 35-44. http://citeseerx.ist.psu.edu/messages/downloadsexceeded.html
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Huberman, A. M. y Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods. En N. K Denzin, y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 428-444). Sage.
Iriondo Otero, W. R. y Gallego Gil, D. J. (2013). El currículo y la educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 109-132. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/2062/1938
Martínez Uribe, C. H. (2008). La educación a distancia: Sus características y necesidad de educación actual. Educación, 17(33), 7-27. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1532
Naciones Unidas y Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Efectos económicos y sociales. No. 1. Informe especial COVID-19. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45337-america-latina-caribe-la-pandemia-covid-19-efectos-economicos-sociales
Navarrete-Cazales, Z. y Manzanilla-Granados, H. M. (2017). Panorama de la educación a distancia en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 13(1), 65-82. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134152136004.pdf
Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H. y Ocaña-Pérez, L. (2021) La educación después de la pandemia: Propuesta de implementación de un modelo de educación básica a distancia. Diálogos sobre educación. Temas Actuales en Investigación Educativa 12(22), 1-24. https://doi.org/10.32870/dse.vi22.920
Paredes Rojas, L. y Navarrete Quezada, A. (2019) Educación a distancia y pandemia. Experiencias en educación básica en zonas rurales y urbanas. Reencuentro Análisis de problemas universitarios, 31 (78) 101-122. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1023
Rada Cadenas, D. M. (2007). El rigor en la investigación cualitativa: Técnicas de análisis, credibilidad, transferibilidad y confirmabilidad. Sinopsis Educativa, 7(1), 7-26. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/3539
Rivera-Vargas, P., Alonso-Cano, C. y Sancho-Gil, J. (2017). Desde la educación a distancia al e-learning: Emergencia, evolución y consolidación. Revista Educación y Tecnología, 1(10), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6148504
Sánchez-Olavarría, C. y Carrasco Lozano, M. E. E., (2021). Competencias digitales en educación superior. Revista Etic@ net, 21(1), 28-50. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16944
Secretaría de Educación Pública. (16 de marzo de 2020a). ACUERDO número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Secretaría de Educación Pública. (12 de junio de 2020b). ACUERDO número 12/06/20 por el que se establecen diversas disposiciones para evaluar el ciclo escolar 2019-2020 y cumplir con los planes y programas de estudio de Educación Básica (preescolar, primaria y secundaria), Normal y demás para la formación de maestros de Educación Básica aplicables a toda la República, al igual que aquellos planes y programas de estudio del tipo Medio Superior que la Secretaría de Educación Pública haya emitido, en beneficio de los educandos. Diario Oficial de la Federación, pp. 1-8. http://sep.gob.mx/es/sep1/Acuerdos_publicados_en_el_DOF_2020
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020c). Lineamientos generales para el uso de la estrategia de aprende en casa. Autor. http://educacionbc.edu.mx/eventos/2020/Linaprendeencasa/Lineamientos%20de%20la%20Estrategia%20Aprende%20en%20Casa%20Mayo2020.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020d). Lineamientos generales para la operación del servicio de asesoría y acompañamiento a las escuelas en educación básica. Autor. https://cespd.edomex.gob.mx/sites/cespd.edomex.gob.mx/files/files/FDocenteDoc/Lineamiento_Generales_SAAE_EB_2021.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020e). Guía de trabajo. Organización escolar para enfrentar la emergencia epidemiológica del COVID-19. https://aulas.see.gob.mx/consejo-tecnico-escolar-extraordinario/
Secretaría de Educación Pública del Estado, Unidad de Servicios Educativos de Tlaxcala. (2020). Informe de datos estadísticos de la Dirección de Educación Básica, ciclo escolar 2019-2020.
Villalobos Muñoz, K. D. (2021) ¿Cómo es el trabajo de los profesores de educación básica en tiempos de pandemia? Modalidades de aprendizaje y percepción del profesorado chileno sobre la educación a distancia. Perspectiva Educacional. Formación de profesores 60(1), 107-138. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.1-art.1177
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: