La teoría de las inteligencias múltiples en la práctica docente en educación preescolar
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.12-1.10Keywords:
Multiple Intelligences, Preeschool EducationAbstract
This article presents the results of the application of curricular proposal based on the Multiple Intelligences Theory on Educational practice in Preeschool Education
References
Antunes, C. (2000). Estimular las Inteligencias Múltiples. ¿Qué son, cómo se manifiestan, cómo
funcionan? Madrid, España: Narcea S. A.
Armstrong, T. (2001). Inteligencias Múltiples: cómo descubrirlas y estimularlas en sus hijos. San
José, Costa Rica: Grupo Editorial Norma.
Campbell, L., Campbell, B.,y Dickenson, D. (2002). Inteligencias múltiples. Usos prácticos para la
enseñanza y el aprendizaje. Buenos Aires, Argentina: Editorial Troquel S. A.
Doltó, F. (2000). Las etapas de la infancia: nacimiento, alimentación, juego, escuela (1ª ed.).
Barcelona, España: Editorial Paidós.
Gardner, H. (2001). El maestro de la inteligencia no artificial: la definición de Howard Gardner
de listo todavía causa controversia. Ponencia presentada en el Congreso EDUCA 2001, San
José, Costa Rica.
Gardner, H. (2001). Una multiplicidad de inteligencias. Ponencia presentada en el Congreso
EDUCA 2001, San José, Costa Rica.
Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI.
Barcelona, España: Ediciones Paidós.
Gardner, H., Feldman, D., y Krechevsky, M. (2000). El Proyecto Spectrum (1): Construir sobre las
capacidades infantiles. Madrid: Edición Morata.
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente. La teoría de las Inteligencias Múltiples. México, D.
F.: Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la realidad. Barcelona:
Paidós.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of Multiple Intelligences. New York: Basic
Books.
Gatgens, G. (2003). Inteligencias Múltiples: Enseñar a los niños en la forma en que ellos aprenden.
Tesis de maestría no publicada, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Lapalma, F. (s.f.). La Teoría de las Inteligencias Múltiples y la Educación. Recuperado el 16 de
noviembre de 2006 de www.lapalmacosultin.com
Lizano, K. y Umaña, M. (2005). Aplicación de una propuesta curricular basada en la teoría de
las Inteligencias múltiples con niños de 5 y 6 años en un Jardín Infantil Público. Tesis de
licenciatura no publicada, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Mora y Vindas. (2002). Sistematización del diseño de una propuesta curricular basada en la teoría
de las inteligencias múltiples para niños de 5 y 6 años. Tesis de licenciatura no publicada,
Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Valverde, H. (2003). Aprendo haciendo. Material didáctico para la educación Preescolar. San José,
Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Zamora, D. (1999). La apreciación musical en el Jardín Infantil. Preescolar, 16, 10-13.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: