Evaluation of a Personal Development Program for Chilean High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.19

Keywords:

Personal development, intervention program, secondary education

Abstract

Objective. An adaptation of a personal development program created in Spain for use in the Chilean educational context is proposed and submitted for evaluation. The idea is to provide a concrete proposal that strengthens one of the thematic axes proposed in Chile as part of adolescents’ personal development and evaluate it to determine its effectiveness. Methodology. The research design corresponds to a quasi-experimental line with pre- and post-test and control groups, calculating t-tests to determine the existence of statistical differences between the results of the initial and final evaluation of self-concept, emotional intelligence, anxiety, and self-efficacy. These constructs were measured with the Self-Description Questionnaire II, short version (SDQII-S), the Trait Meta-Mood Scale 24 (TMMS-24), the State and Trait Anxiety Scale (STAI-S), and the General Self-Efficacy Questionnaire. The sample included 182 high school students from the commune of Chillán, 88 males and 94 females (48% and 52%, respectively), aged between 14 and 17 years (M=15; SD; 1.01), who were selected by convenience, according to the criterion of accessibility. Results. The results indicate that the program shows statistically significant improvements of small and moderate magnitude in the experimental group. Conclusion. For the same reason, it can be reported that the program was positively evaluated using a satisfaction survey, so it is estimated that this proposal has been able to respond to the training needs of the Chilean educational system.

Author Biographies

Nelly Lagos-San Martín, Universidad del Bío-Bío

Académica del Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad del Bío-Bío, Chile, Profesora de Educación Básica, Magíster en Educación y Doctora en investigación educativa con Premio Extraordinario de doctorado. Ámbito de especialización en ansiedad escolar y su vinculación con otras variables psicoeducativas.

Víctor Hermosilla-Cabrera, Universidad del Bío-Bío

Ayudante de cátedra de Orientación educacional de la Universidad del Bío-Bío, actualmente Profesor de Matemática por la Universidad de Bío-Bío y profesor de integración por la Universidad de la República, actualmente trabaja en el Liceo Bicentenario de Excelencia Polivalente San Nicolás en el área de integración escolar.

José Manuel García-Fernández, Universidad de Alicante

Doctor en Psicología y profesor titular de Universidad de Alicante, con seis quinquenios. Su producción científica consta de 180 artículos científicos. Es co-uator de 9 libros y de numerosos capítulos de libro, muchos de ellos en editoriales de ámbito nacional e internacional (Editorial Pirámide, Grupo Anaya, CEPE, Grupo Editorial Universitario, Aljibe, Nova).

Maritza Palma-Luengo, Universidad del Bío-Bío

Académica del departamento de Ciencias de la Educación, Profesora de Biología por la Universidad de Concepción, Magister y Doctora en Ciencias Biológicas por la Universidad de Concepción. Su área de investigación y docencia son Enseñanza de las Ciencias, y Habilidades Cognitivas y Socioemocionales en el Aprendizaje.

Carlos Ossa-Cornejo, Universidad del Bío-Bío

Académico del departamento de Ciencias de la Educación, Psicólogo por la Universidad de Santiago de Chile, Magíster en Educación por la Universidad de Humanismo Cristiano y Doctor en Psicología por la Universidad de Concepción. Su área de investigación y docencia son Factores cognitivos y emocionales en el aprendizaje y la Calidad de vida laboral en educación.

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Published

2022-08-22

How to Cite

Evaluation of a Personal Development Program for Chilean High School Students (N. Lagos-San Martín, V. Hermosilla-Cabrera, J. M. García-Fernández, M. Palma-Luengo, & C. Ossa-Cornejo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.19

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Evaluation of a Personal Development Program for Chilean High School Students (N. Lagos-San Martín, V. Hermosilla-Cabrera, J. M. García-Fernández, M. Palma-Luengo, & C. Ossa-Cornejo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.19

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