Psychopedagogical Diagnosis: From Classifying Students to Identifying Barriers to Learning and Participation
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.24Keywords:
Barriers to learning and participation, cognition, psychopedagogical diagnosis, inclusive education, studentsAbstract
Objective. This work aims to reflect on the psychopedagogical diagnosis of students and their evolution from a psychometric and classificatory approach to the identification of barriers to learning and participation in inclusive schools. Analysis. An integrative review of the bibliography was carried out, structured in two stages. In the first, information was collected on the postulates of cognitive psychology, psychometric studies of intelligence, and their influence on educational practices. In contrast, the second stage was directed to the search for the postulates of social psychology and the conceptions of inclusive education. The criteria for analyzing the bibliographic information were the psychometric approach to intelligence, the biological approach, the interaction of the biological and the social in the development of the personality, the social context as a generator of barriers, the various barriers that impede learning, and student participation. Conclusions. The psychopedagogical diagnosis should focus on the pedagogical aids to move from a diagnosis based on the identification of the student’s disabilities and educational needs to a diagnosis that emphasizes the context; it should also focus on identifying those barriers that prevent learning and participation, and this from an optimistic point of view of the psychological processes in formation and sustained in the social model of inclusive education. Based on the analyzes conducted, it is advisable to organize educational processes that eliminate the barriers preventing attention to the diversity of students in inclusive schools.
References
Arias Beatón, G. (2005). La persona en el enfoque histórico cultural. Linear B.
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. y Shaw, L. (2000). Índice de Inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (Trad. A. L. López). UNESCO. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós.
Budoff, M. (1975). Studies in learning potential. Measuring learning potential: An alternative to the traditional intelligence test. En G. R. Gredler (Ed.), Ethical and legal factors in the practice of School Psychology. Proceeding of the first annual conference in School Psychology (pp. 74-89). Temple University Press. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED085962.pdf
Cardona Moltó, M. C. (2006). Diversidad y educación inclusiva. Enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa. Pearson educación.
Cole, M. (1999). Psicología cultural. Morata.
Covarrubias Pizarro, P. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: Una propuesta para su clasificación. En J. A. TrujilloHolguín, A.C. Ríos Castillo y J. L. García Elos (Coords.), Desarrollo Profesional Docente: Reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la Nueva Escuela Mexicana (pp. 135-157). Escuela Normal Superior Prof. José E. Medrano R. http://ensech.edu.mx/pdf/maestria/libro4/TP04-2-05-Covarrubias.pdf
Fernández Silva, I. L. y Ortega Alfonso, F. O. (2016). Diagnóstico psicopedagógico de los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Pueblo y Educación.
Feuerstein, R. (1979). The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device, theory, instruments and techniques. University Park Press.
Giné, C. (2014). 14. La evaluación psicopedagógica: En Á. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 3. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales, (pp. 389-410). Alianza Editorial. https://www.academia.edu/33185597/Desarrollo_psicologico_y_educacion_T_3_Transtornos_del_desarrollo_Palacios_Marchesi_y_Coll
Herrera, J. D. (2016). La relación escuela - comunidad: Un análisis desde la teoría de sistemas a nueve experiencias de América Latina. Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 9(1), 11-33. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2016.0001.01
Herrera Rodríguez, J. I. (2018). 2. La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. En O. A. Martínez Molina (Ed.), Educación y prospectiva en tiempos de crisis (Vol. 2, pp. 41-56). INDTEC. https://issuu.com/indteca/docs/educaci_n_y_prospectiva_en_tiempos_
Lacasa P. y Reina A. (Coords.) (2004). La televisión y el periódico en la escuela primaria: Imágenes, palabras e ideas. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Secretaría General de Educación y Formación Profesional, Centro de Investigación y Documentación Educativa. https://docplayer.es/63452168-La-television-y-el-periodico-en-la-escuela-primaria-imagenes-palabras-e-ideas.html
López Melero, M. (1997). Diversidad y cultura: En busca de los paradigmas perdidos. En P. Arnaiz Sánchez y R. de Haro Rodríguez (Eds.), 10 años de integración en España: Análisis de la realidad y perspectivas de futuro (pp.181-228). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
López Melero, M. (2001). Cortando las amarras de la escuela homogeneizante y segregadora. XXI. Revista de Educación, (3), 15-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=209797
López Melero, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. Aljibe.
López Melero, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Revista de Innovación educativa, (21), 37-54. https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/6223
Organización Mundial de la Salud. (1980). Clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías. Manual de clasificación de las consecuencias de la enfermedad. Autor. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/131983/8486852455-spa.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Organización Mundial de la Salud. (2001). Clasificación internacional del funcionamiento de la discapacidad y de la salud. Autor. https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=3562:2010-clasificacion-internacional-funcionamiento-discapacidad-salud-cif&Itemid=2561&lang=es
Souza, M. T., Silva, M. D. y Carvalho, R. (2010). Revisão integrativa: O que é e como fazer. Einstein, 8(1), 102-106. https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/?format=pdf&lang=pt
Vygotsky, L. S. (1935). El problema del entorno: cuarta conferencia. Osnovy Podologii. Izdanie Instituto.
Vygotski, L. S. (1982). Obras escogidas. – II Pensamiento y lenguaje. Conferencias sobre psicología. Ed. Pedagogía.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: