Satisfaction and Stress in Teachers by Cause of Remote Activities due to COVID-19 contingency
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14499Keywords:
COVID-19, stress, teachers, remote work, mental healthAbstract
Objective. This study aims to identify stress, satisfaction, and willingness to continue using technological tools, as well as the main physical and emotional affections when carrying out distance learning activities presented by a sample of teachers of the primary, middle, and high school levels, as well as higher education, that taught distance learning in Mexico. Method. It was based on a non-experimental, cross-sectional, and comparative design. A questionnaire made in Google Forms was administered to 122 teachers. Results. The main results show that 25% of the sample presents low satisfaction; 30% show stress when carrying out their activities remotely; and 40% do not offer a willingness to continue using technological tools for their classes, being the schools of basic level the most affected. The main physical affections referred to were muscle aches, headaches and sleep problems, and emotional conditions related to anxiety, sadness, fear, and uncertainty. Conclusions. It is suggested to develop programs to identify and support the emotional affections of the teaching staff due to their remote work.
References
Abrajan Castro, M. G., Contreras Padilla, J. M. y Montoya Ramírez, S. (2009). Grado de satisfacción laboral y condiciones de trabajo: Una exploración cualitativa. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14(1), 105-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29214108
Alania Contreras, R. D., Llancari Morales, R., de La Cruz, M. R. y Dayan Ortega Révolo, D. I. (2020). Adaptación del cuestionario de estrés académico SISCO SV al contexto de la crisis por COVID-19. Socialium, 4(2), 111-130. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.669
Animal Político. (2020, 19 de agosto). 60 mil muertes por COVID, el escenario catastrófico en México [Video]. YouTube. https://www.animalpolitico.com/video/60-mil-muertes-por-covid-el-escenario-catastrofico-en-mexico/
Arias, E., Escamilla, J., López, A. y Peña, L. (2020). ¿Cómo perciben los docentes la preparación digital de la educación superior en América Latina? BID. https://observatorio.tec.mx/edu-news/encuesta-preparacion-digital-docentes-universitarios-america-latina
Cantón Mayo, I. y Tellez Martínez, S. (2017). La satisfacción en el desempeño profesional de los docentes de educación infantil y educación primaria. Un estudio de caso. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 279-292. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10056
Casali, A. y Torres, D. (2021). Impacto del COVID-19 en docentes universitarios argentinos: Cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés. TE&ET. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 423-431.
Chehaibar, L. M. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempo de pandemia. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 83-91). IISUE. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Díaz-Barriga, Á. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En H. Casanova Cardial (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 19-29). IISUE. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Ducoing Watty, P. (2020). Una expresión de la desigualdad en educación básica durante la emergencia sanitaria: El caso de una alumna. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 55-64). IISUE. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Durán, R. (2020, 18 de junio). SEP: Concluye ciclo escolar 2020-2021 este 19 de junio. Debate. https://www.debate.com.mx/estados/SEP-Concluye-ciclo-escolar-2019-2020-este-19-de-junio-20200618-0115.html
Federación de Enseñanza USO (feUSO). (2020). Crisis COVID-19. Encuesta de FEUSO sobre la incidencia del teletrabajo en los docentes. http://www.feuso.es/images/FEUSO-Encuesta-Teletrabajo.pdf
González, N. (2008). Prevalencia del estrés en la satisfacción laboral de los docentes universitarios. REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 3(4), 68-89. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistaelectronicadehumanidadeseducacionycomunicacionsocial/2008/no4/7.pdf
As.com (2020, 1 de mayo). ¿Cuándo se podría regresar a las clases en México? As. https://mexico.as.com/mexico/2020/05/01/tikitakas/1588351736_950764.html
Ibáñez, F. (2020, 20 de noviembre). Educación en línea, virtual, a distancia y remota de rmergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias? https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota
Lampert Grassi, M. P. y Poblete, M. (2018). Efectos positivos y negativos del teletrabajo sobre la salud. BCN. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/26041/1/BCN_Efectos_del_teletrabajo_sobre_la_salud_FINAL.pdf
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 115-121). IISUE. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Madero Gómez, S., Luengo Martínez, C. E. y Alvarado de Marsano, L. (2021). Efectos del estrés y el bienestar laboral con el trabajo a distancia en el entorno del COVID-19: México, Perú y Chile. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(27), 84-94. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.765
Mancera Corcuera, C., Serna Hernández, S. y Barrios Belmonte, M. (2020, 29 de abril). Pandemia: Maestros, tecnología y desigualdad. Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2286
Mejía Serrano, J. C. Silva Giraldo, C. A. y Rueda Mahecha, Y. M. (2020). Ruta de atención psicosocial para docentes con síndrome de burnout a causa de la cuarentena generada por el COVID-19. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud en el Trabajo -GISST, 2(2), 133-142. https://revistaseidec.com/index.php/GISST/article/view/18/16
El Universal. (2020a, 29 de mayo). Presenta gobierno de AMLO semáforo de nueva normalidad [Video] Youtube. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/politica/asi-es-el-semaforo-de-la-nueva-normalidad
El Universal. (2020b, 18 de junio). Presenta UNAM lineamientos para el regreso a clases presenciales. El Universal [Video] Youtube. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/sociedad/unam-presenta-lineamientos-para-el-regreso-clases-presenciales
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020, 29 de junio). Cronología de la respuesta de la OMS a la COVID-19. Última actualización: 30 de julio de 2020. https://www.who.int/es/news-room/detail/29-06-2020-covidtimeline
Ramos-Huenteo, V., García-Vásquez, H., Olea-González, C., Lobos-Peña, K. y Sáez-Delgado, F. (2020). Percepción docente respecto al trabajo pedagógico durante la COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 334-353. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/566362
Redacción. (2020a, 16 de marzo). La SEP publica decreto para suspender clases hasta el 17 de abril por el coronavirus. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/politica/La-SEP-publica-decreto-para-suspender-clases-hasta-el-17-de-abril-por-el-coronavirus-20200316-0029.html
Redacción. (2020b, 4 de junio). El coronavirus dispara el estrés entre el profesorado: Un 93 % sufre desgaste emocional. Éxito Educativo. Información Educativa y Gestión. https://exitoeducativo.net/el-coronavirus-dispara-el-estres-entre-el-profesorado-un-93-sufre-desgaste-emocional/
Redacción Animal Político. (2020a, 3 de agosto). Alumnos regresan este lunes a clases, pero no a las aulas; ciclo escolar será a distancia. Animal Político. https://www.animalpolitico.com/2020/08/regresan-a-clases-proximo-ciclo-escolar-en-linea-sep-semaforo-verde/
Redacción Animal Político. (2020b, 12 de marzo). La UNAM cancela actividades masivas y el TEC suspenderá clases ante COVID-19. Animal Político. https://www.animalpolitico.com/2020/03/COVID-19-unam-clases-tec-monterrey/
Ruiz Cuéllar, G. (2020). Covid-19. Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Iinvestigación Educativa, 25(85), 229-237. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v25n85/1405-6666-rmie-25-85-229.pdf
Tapasco, O. A. y Giraldo, J. A. (2017). Estudio comparativo sobre percepción y uso de las TIC entre profesores de universidades públicas y privadas. Formación universitaria, 10(2), 3-12. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002
Tizón, J. L. (2020). Salud emocional en tiempos de la pandemia. Reflexiones desde una pandemia. Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctv1bpw65s
Trucco, M. (2002). Estrés y trastornos mentales: Aspectos neurobiológicos y psicosociales. Revista chilena Neuro-psiquiatría, 40(2), 8-19. https://doi.org/10.4067/S0717-92272002000600002
United Nations (UN). (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/sg_policy_brief_COVID-19_and_education_august_2020.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: