Teacher Training in Science for Citizenship: A Proposal Inspired by the Reggio Emilia Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.33Keywords:
Science education, teacher training, citizenship educationAbstract
Introduction. Education for citizenship should be developed from early childhood, considering the knowledge, attitudes, and values required for participation. One of the aspects contributing to this is scientific literacy through inquiry, for which there must be teachers who can integrate this aspect into didactic designs to allow democratizing scientific knowledge and favor the centrality and participation of children in basic education. Objective. To contribute to developing scientific inquiry in the training of future elementary school teachers. Discussion. In this perspective, the Reggio Emilia philosophy can contribute from its principles to the initial training of basic education teachers. For this purpose, three relevant aspects to incorporate are the environment as a third educator, classroom projects, and the teaching staff as a researcher reflected in the pedagogical documentation. With this, it is sought that inquiry is integrated as a methodological approach to be addressed in the training of teachers, promoting learning from experience. Conclusions. In this sense, from the three elements reviewed, we conclude that the Reggio Emilia philosophy is presented as an opportunity to improve inquiry skills and their incorporation into the future practices of elementary school teachers.
References
Amelotti, I., Hernández, M. L., Abrahan, L., Cavallo, M. J. y Catalá, S. (2016). Alfabetización científica en el ámbito preescolar: Primeros conocimientos como herramientas para la promoción de la salud y la prevención de la enfermedad de chagas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 192-202. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.14
Baker, F. S. (2015). Reflections on the Reggio Emilia approach as inspiration for early childhood teacher education in Abu Dhabi, UAE. Early Child Development and Care, 185(6), 982-995. https://doi.org/10.1080/03004430.2014.974036
Biroli, P., Del Boca, D., Heckman, J. J., Heckman, L. P., Koh, Y. K., Kuperman, S., Moktan, S., Pronzato, C. D. y Ziff, A. L. (2018). Evaluation of the Reggio approach to early education. Research in Economics, 72(1), 1-32. https://doi.org/10.1016/j.rie.2017.05.006
Bolívar Botía, A. (2008). Competencias básicas y ciudadanía. Caleidoscopio, Revista digital de contenidos educativos, (1), 4-32. https://www.researchgate.net/publication/28241033_Competencias_basicas_y_ciudadania
Centro de Políticas Comparadas de Educación, Universidad Diego Portales. (2015). Estudio calidad educativa en educación parvularia: Experiencias internacionales y representaciones sociales nacionales (Informe final)s. Autor. http://archivos.agenciaeducacion.cl/Informe_Estudio_Calidad_Educacion_Parvularia_2015.pdf
Cofré, H., Camacho, J., Galaz, A., Jiménez, J., Santibáñez, D. y Vergara, C. (2010). La educación científica en Chile: Debilidades de la enseñanza y futuros desafíos de la educación de profesores de ciencia. Estudios Pedagógicos, 36(2), 279-293. https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000200016
Cofré, H., González-Weil, C., Vergara, C., Santibáñez, D., Ahumada, G., Furman, M., Podesta, M. E., Camacho, J., Gallego, R. y Pérez, R. (2015). Science teacher education in South America: The case of Argentina, Colombia and Chile. Journal of Science Teacher Education, 26(1), 45-63. https://doi.org/10.1007/s10972-015-9420-9
Cox, C., Bascopé, M., Castillo, J. C., Miranda, D. y Bonhomme, M. (2014). Educación ciudadana en América Latina: Prioridades de los currículos escolares. UNESCO. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4266
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós.
Emerson, A. M. y Linder, S. M. (2021). A review of research of the Reggio Inspired approach: An integrative re-framing. Early Years. An International Research Journal, 41(4), 428-442. https://doi.org/10.1080/09575146.2019.1591350
Escofet, A., Bautista, G. y López, M. (2021). I. Los espacios de aprendizaje y la universidad. En G. Bautista, A. Escofet y M. López (Eds.), El espacio de aprendizaje en la universidad: Codiseño de entornos innovadores (pp.6-13). OCTAEDRO.
Figueroa Céspedes, I., Pezoa Carrasco, E., Godoy, M. E. y Díaz Arce, T. (2020). Habilidades de pensamiento científico: Una propuesta de abordaje interdisciplinar de base sociocrítica para la formación inicial docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 257-273. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941figueroa14
Gardner, A. F. y Jones, B. D. (2016). Examining the Reggio Emilia approach: Keys to understanding why it motivates students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(40), 602-625. https://doi.org/10.14204/ejrep.40.16046
Garritz, A. (2010). Indagación: Las habilidades para desarrollarla y promover el aprendizaje. Educación Química, 21(2), 106-110. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30159-9
Hall, T. (2017). Architecting the ‘third teacher’: Solid foundations for the participatory and principled design of schools and (built) learning environments. European Journal of Education, 52(3), 318-326. https://doi.org/10.1111/ejed.12224
Hardinata, A., Putri, R. E. y Permanasari, A. (2019). Gender difference and scientific literacy level of secondary student: A study on global warming theme. Journal of Physics: Conference Series, 1157(2), 1-6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/2/022016
Hoyuelos Planillo, A. (2007). Documentación como narración y argumentación. Aula Infantil (39), 5-9. https://www.grao.com/es/producto/revista-aula-infantil-39-de-septiembre-2007-ai039
Inan, H. Z. (2009). Science education in preschool: How to assimilate the Reggio Emilia pedagogy in a Turkish preschool. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(2), 1-11. https://www.eduhk.hk/apfslt/download/v10_issue2_files/hatice.pdf
Inan, H. Z., Trundle, K. C. y Kantor, R. (2010). Understanding natural sciences education in a Reggio Emilia-inspired preschool. Journal of Research in Science Teaching, 47(10), 1186-1208. https://doi.org/10.1002/tea.20375
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.
Kolb, A. Y. y Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management Learning & Education, 4(2). https://doi.org/10.5465/amle.2005.17268566
Lara Subiabre, B. y Castillo Mardones, P. (2020). Valoración de una experiencia formativa de indagación desde la mirada de la identidad docente. Perspectivas Docentes, 31(74), 9-20. https://doi.org/10.19136/pd.a31n74.3856
Latorre Ariño, M. (18 de noviembre, 2015). Pedagogía de la indagación guiada. Blog Marino Latorre. https://marinolatorre.umch.edu.pe/aprendizaje-basado-en-problemas-abp/
Macedo, B. (2016). Educación científica. UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Montevideo/pdf/PolicyPapersCILAC-CienciaEducacion.pdf
Malaguzzi, L.. (2017). La educación infantil en Reggio Emilia (5.º ed.). Ediciones Octaendro.
Marcelo, C. (1989). Introducción a la formación del profesorado. Teoría y métodos. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Mejía, M. R. (2011). La(s) escuela(s) de la(s) globalización(es) II. Entre el uso técnico instrumental y las educomunicaciones. Ediciones Desde abajo.
Ministerio de Educación de Chile. (2012). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica (2.º ed.). Autor. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/Est%C3%A1ndares_B%C3%A1sica.pdf
Moss, P. (2016). Loris Malaguzzi and the schools of Reggio Emilia: Provocation and hope for a renewed public education. Improving Schools, 19(2), 167-176. https://doi.org/10.1177/1365480216651521
Muñoz-Campos, V., Franco-Mariscal, A. J. y Blanco-López, Á. (2020). Integración de prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización en un contexto de la vida diaria. Valoraciones de estudiantes de secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 1-23. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3201
Naciones Unidas. (30 de octubre de 2015). Convención sobre los derechos del niño. Observaciones finales sobre los informes periódicos cuarto y quinto combinados de Chile. ONU. https://otdchile.org/wp-content/uploads/2018/08/Observaciones-finales-sobre-los-informes-perio%CC%81dicos-cuarto-y-quinto-combinados-Comite%CC%81-de-los-Derechos-del-Nin%CC%83o.pdf
Navarro-Medina, E. y de-Alba-Fernández, N. (2015). Citizenship Education in the European Curricula. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 45-49. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.381
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La formación inicial docente en educación para la ciudadanía en América Latina. Análisis comparado de seis casos nacionales. Autor. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Formacion-Inicial-Docente-en-Educacion-para-la-Ciudadani.pdf
Ossa-Cornejo, C., Palma-Luengo, M., Lagos-San Martín, N. y Díaz-Lorenas, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.12
Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523. https://es.calameo.com/read/000121425820f69775752
Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. En J. Sikula (Ed.), Handbook of Research on Teacher Education (2.a ed.), 102-119. https://www.researchgate.net/profile/Virginia-Richardson/publication/239666513_The_role_of_attitudes_and_beliefs_in_learning_to_teach/links/572cdb6f08aeb1c73d11b2e2/The-role-of-attitudes-and-beliefs-in-learning-to-teach.pdf
Rinaldi, C. (2006). La pedagogía de la escucha: La perspectiva de la escucha desde Reggio Emilia. En La propuesta educativa Reggio Emilia. Una mirada reflexiva hacia la cultura de la infancia (pp. 13-17). http://equidadparalainfancia.org/wp-content/uploads/2006/09/La-propuesta-educativa-Reggio-Emilia.-Una-mirada-reflexiva-hacia-la-cultura-de-la-infancia..pdf
Silva Monsalve, A. M. y Santiago Vergel, A. L. (2021). Estrategia didáctica colaborativa para el fortalecimiento en la indagación y búsqueda de información como habilidad investigativa. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (Vol.1 4.a ed., pp. 593-600). Instituto Antioqueño de Investigación. https://zenodo.org/record/5708704#.Yp6OvajMI2w
Solaz-Portolés, J. J., Sanjosé López, V. y Gómez López, Á. (2011). Aprendizaje basado en problemas en la educación superior: Una metodología necesaria en la formación del profesorado. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (25), 177-186. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2369/1925
Stone, J. E. (2012). A Vygotskian commentary on the Reggio Emilia approach. Contemporary Issues in Early Childhood, 13(4), 276-289. https://doi.org/10.2304/ciec.2012.13.4.276
Varela-Losada, M., Arias-Correa, A. y Vega-Marcote, P. (2019). Educar para el cambio y la sostenibilidad: Evaluación de una propuesta de aprendizaje experiencial para formar al profesorado en formación inicial. Revista Portuguesa de Educação, 32(2), 57-73. https://doi.org/10.21814/rpe.15303
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: