Interdisciplinary Pedagogical Strategy for teaching in the first cycle of basic education in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.29

Keywords:

Integrated curriculum, integrated education, interdisciplinary curriculum, teaching methods, San Juan Bautista School, Colombia

Abstract

Introduction. School interdisciplinarity allows the student to acquire skills to function in real life, making interdisciplinarity important to use in the classroom. Purpose. To implement and evaluate the impact of the Interdisciplinary Pedagogical Strategy (IPS) on the first-year students’ academic performance, particularly on mathematics, social studies, and natural sciences standardized tests. Method. A mixed research methodology was implemented: a quasi-experimental quantitative method with a control group and only post-test in the case of the students, and a qualitative approach for the homeroom teachers. The IPS was built considering two branches: in the morning, the contents were taught in an integrated way by transdisciplinary units, and after a break in three disciplines: mathematics, Spanish, and La Salle Lecture (Cátedra Lasallista in a Christian school). A sample of 219 students and 6 teachers from The Institución Educativa Municipal San Juan Bautista De La Salle took part in the research. Results. Significant differences between the control and the experimental groups’ performance were found. Conclusions. To summarize, the students in the control group improved their academic performance on the standardized test used as an evaluation tool in the mentioned areas, as homeroom teachers noted; this shows that the IPS is useful in the teaching-learning process.

Author Biographies

Nidia Danigza Lugo-López, Universidad Americana de Europa

Candidata a doctora en Investigación y Docencia de la Universidad Americana de Europa. Magister en Física Fundamental por la Universidad de los Andes (Venezuela). Docente en propiedad de la Institución Educativa Municipal San Juan Bautista de la Salle en Enseñanza Básica Primaria. Publicaciones en revistas y congresos nacionales e internacionales.

María del Carmen Pérez-Almagro, Universidad Americana de Europa

PhD. Europea en Ciencias y Técnicas Historiográficas por la Universidad de Murcia (España). Docente en la Universidad Americana de Europa y en la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Responsable del archivo y colección de la Fundación Emilio Pérez Piñero. Funcionaria de carrera de la Consejería de Educación de la Región de Murcia del cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria. Publicaciones en revistas y congresos nacionales e internacionales.

References

Bogdan Toma, R. y Greca Dufranc, I. M. (2016). Modelo interdisciplinar de educación STEM para la etapa de educación primaria. En P. Membiela Iglesia, N. Casado Navas, M. I. Cebreiros Iglesias y M. Vidal (Dir.), La enseñanza de las ciencias en el actual contexto educativo (pp. 391-396). Educación Editora. http://hdl.handle.net/10259/4681

Borrero de Castillo, Y. y Barros Agüero, J. E. (2017). Incremento del dominio conceptual escolar con base en la interdisciplinariedad. Educación Física y Ciencia, 19(1), 1-15. https://doi.org/10.24215/23142561e024

Capdevilla Cunchillos, E. (2014). Proyecto interdisciplinar para alumnos de 6º de primaria [Tesis de licenciatura]. Universidad de Valladolid. https://cutt.ly/kyIlqzp

Castañer Balcells, M. y Trigo Aza, E. (2002). Globalidad e interdisciplina curricular en la Enseñanza Primaria: Propuestas teórico-prácticas (2.a ed.). INDE.

Castiblanco Porras, P. J. y Lozano Medina, R. (2016). El modelo STEM como práctica innovadora en el proceso de aprendizaje de las matemáticas en las escuelas unitarias de la IED instituto Técnico Agrícola de Pacho Cundinamarca [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Bolívar]. https://hdl.handle.net/20.500.12585/2677

Century, J., Ferris, K. A. y Zuo, H. (2020). Finding time for computer science in the elementary school day: A quasi-experimental study of a transdisciplinary problem-based learning approach. International Journal of STEM Education, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00218-3

Deneme, S. y Ada, S. (2012). On applying the interdisciplinary approach in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 885-889. https://stemeducationjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40594-020-00218-3

Floréz Herrera, H., Mancera Páez, Y. I., Ponce Díaz, J. A. y Roncancio López, M. (2015). Astronomía lúdica: Una oportunidad en la escuela primaria para acercarnos a las ciencias [Tesis de maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores].

Illescas Rubio, J., Hernández García, F. y Rubio Campillo, M. (2019). Aprendizaje basado en proyectos: Leonardo Da Vinci vive en nuestro colegio. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (37). https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/357107

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2009). Lineamientos generales. Saber 2009 grados 5º y 9º. Autor. https://fdocuments.ec/document/subdireccion-academica-lineamientos-generales-pruebas-saber-2009-grados.html?page=6

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020). Guía de orientación Saber 11.º 2021-1. Autor.

Lenoir, Y. y Hasni, A. (2016). Interdisciplinarity in primary and secondary school: Issues and perspectives. Creative Education, 7(16), 2433-2458. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.716233

Lugo López, N. D. (2020). Uso de la interdisciplinariedad para la enseñanza de las matemáticas y ciencias en básica primaria [Tesis doctoral, Universidad Americana de Europa].

Martínez Grela, L. (2013). Una propuesta didáctica interdisciplinar: Educación física y conocimiento del medio en educación primaria [Trabajo de grado, Universidad da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/11845

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Autor. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2016a). Derechos básicos de aprendizaje. Ciencias Naturales (2.a ed.). Autor. https://wccopre.s3.amazonaws.com/Derechos_Basicos_de_Aprendizaje_Ciencias.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2016b). Derechos básicos de aprendizaje. Ciencias Sociales (2.a ed.). Autor. http://cedidguillermocanoisaza.edu.co/Archivos_Pdf/DBA/DBA_C.Sociales.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2016c). Derechos básicos de aprendizaje: Matemáticas (2.a ed.). Autor. https://wccopre.s3.amazonaws.com/Derechos_Basicos_de_Aprendizaje_Matematicas_1.pdf

Moreno Martínez, L., y Calvo Pascual, M. A. (2017). La historia de la química en el currículo de ESO y de bachillerato (LOE). Una revisión interdisciplinar para la investigación didáctica. Enseñanza de las Ciencias, 35(2), 147-160. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2006

Nagle, B. (2013). Preparing high school students for the interdisciplinary nature of modern biology. CBE-Life Sciences Education, 12(2), 144-147. https://doi.org/10.1187/cbe.13-03-0047

Naranjo Ramírez, F. A. (2014). ¿Cómo enseñar ciencias, integrando áreas básicas de grado segundo en un contexto rural? [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75278

National Research Council, National Academy of Engineering y Committee on Integrated STEM Education. (2014). STEM integration in K-12 education. Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612

Navarro Ciudad, M. B. (2017). Oportunidades de aprendizaje en temáticas ambientales brindadas por el currículum nacional de ciencias de Chile. Enseñanza de las ciencias, 35(3), 107-127. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v35-n3-navarro

Nuhoğlu, H. y İmamoğlu, Y. (2018). An interdisciplinary nature education program for gifted primary school students and its effect on their environmental literacy. Elementary Education Online, 17(4), 1928-1943. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506905

Pagano Bigio, J. S. y Pérez Guardo, C. A. (2015). Interdisciplinariedad entre educación física y las ciencias naturales para mejorar los aprendizajes en niños de tercer grado de educación básica. Búsqueda, 2(14), 77-83. https://revistas.cecar.edu.co/index.php/Busqueda/issue/view/7

Rueda Garzón, L. P. y Garzón Molina, M. L. (2016). Propuesta educativa para la integración de las ciencias naturales a través de un problema socio-científico [Tesis de licenciatura, Universidad de Valle]. http://hdl.handle.net/10893/9481

Sáez Bondía, M. J. y Clavero Pagés, N. (2016). Hipatia de Alejandría: La Dama de las Ciencias. Una propuesta interdisciplinar en primaria a través del uso de textos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 628-642. http://hdl.handle.net/10498/18502

Semillero de investigación Forjadores de Sueños. (2019). Enseñanza interdisciplinar en el primer ciclo de la básica primaria. Revista Universidad de La Salle, (81), 157-176. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss81.10

Torres, J. (2000). Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado. Morata.

Vallejo Ovalle, M. P. (2015). Dificultades y posibilidades en la integración de las áreas Ciencias Sociales y Ciencias Naturales en la Implementación del PRAE, un estudio de caso, Colegio Francisco de Paula Santander, localidad Bosa [Tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/2317

Vázquez Manassero, M. A., y Vázquez Alonso, Á. (2017). Ciencia y arte se encuentran: El caso del telescopio de Galileo. Enseñanza de las ciencias, 35(3), 195-215. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2224

Published

2022-04-20

How to Cite

Interdisciplinary Pedagogical Strategy for teaching in the first cycle of basic education in Colombia (N. D. Lugo-López & M. del C. Pérez-Almagro , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.29

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Interdisciplinary Pedagogical Strategy for teaching in the first cycle of basic education in Colombia (N. D. Lugo-López & M. del C. Pérez-Almagro , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.29

Comentarios (ver términos de uso)