Pandemic and Teacher’s Perceptions About Emergency Remote Teaching: The Uruguayan Case
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.4Keywords:
Virtual learning, teaching practices, pandemics, teaching professionAbstract
Introduction. This article presents the results of an international research study for the Uruguayan case. The research analyzed teachers’ perceptions of emergency remote teaching in a national context. This context had two distinctive characteristics: universal access to technological resources for teaching due to the national coverage of the Ceibal Plan and online educational continuity. Objective: The study aimed to know the changes in teaching processes due to the COVID-19 health emergency. Method. The study was based on a mixed descriptive design that integrated quantitative and qualitative data. The information was collected through a self-administered digital survey applied to 470 teachers between May and June 2020; they were working at different teaching levels, from early education to university. Results. Even in a country like Uruguay with high educational connectivity, the suspension of in-person classes due to COVID-19 caused tensions and challenges at the work, pedagogy, and technology levels. There was a negative impact on occupational health and teacher stress. In addition, problems of low appropriation and pedagogical use of technologies the teaching staff experienced were registered. Discussion. One of the significant challenges the teaching staff pointed out is constructing new pedagogical formats to improve educational results with equity.
References
Administración Nacional de Educación Pública. (2020a). Censo nacional docente 2018. Informe de resultados. https://censodocente2018.anep.edu.uy/censo/documentos/CENSO_Nacional_Docente_LIBRO.pdf
Administración Nacional de Educación Pública. (2020b). Situación educativa en el contexto de la emergencia sanitaria. Encuesta Docente. https://www.anep.edu.uy/15-d/encuesta-para-docentes-aporta-valiosa-informaci-n-en-el-retorno-aulas
Alarcón, A. y Méndez, G. (2020). Informe Uruguay. Seguimiento del retorno a las clases presenciales en centros educativos en Uruguay. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. UNICEF. https://www.unicef.org/uruguay/informes/seguimiento-del-retorno-las-clases-presenciales-en-centros-educativos-en-uruguay
Alonso, C., Betancor, G., Borba, E., Cuevasanta, D., de Armas, A., Emery, C., González, M., López, R., Lucián, E., Méndez, I., Moreno, L., Núñez, M., Padula, D., Panizza, M. E., Rajchman, A. y Reigosa, V. (2020). Aristas 2018. Informe de resultados de tercero de educación media. INEEd. https://www.ineed.edu.uy/images/Aristas/Publicaciones/Aristas2018/Aristas-2018-Informe-de-resultados.pdf
Alonso, C., Cuevasanta, D., Dodino, L., Emery, C., Figueroa, V., García, E., Haretche, C., Mels, C., Méndez, I., Moreno, L., Núñez, M., Padula, D., Panizza, M. E., Picaroni, B., Rajchman, A., Rodríguez, P. y Martín Soca, J. (2018). Aristas 2017. Informe de resultados de tercero y sexto de educación primaria. INEEd. https://aristas2017.ineed.edu.uy/InformeAristas2017.pdf
Bolívar, A., López Yáñez, J. y Murillo, F. J. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas: Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, (14), 15-60. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2352/2171
Bühl, V. (2013). Los entornos virtuales de aprendizaje y sus usos en la enseñanza universitaria. Estado de situación y buenas prácticas en las Facultades de Química e Ingeniería de la Universidad de la República [Tesis de maestría]. Universidad de la República. https://www.cse.udelar.edu.uy/
Cabrera Borges, C. A., Rodríguez Zidán, C. E. y Zorrilla Zalgador, J. P. (2018-2019). Integración de dispositivos móviles en la formación inicial y en las prácticas educativas de los estudiantes de profesorado de Uruguay. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(14), 123-141. https://www.saece.com.ar/relec/numero14.php
Cáceres-Muñoz, J., Jiménez Hernández, A. S. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Canal Oficial de la Unidad Académica de Tecnología Educativa del Consejo de Formación en Educación (Uruguay). (6 de agosto de 2020). Relatos docentes en tiempos de pandemia [Video Youtube]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bIQllKq4fp8
Cardozo, S., Retamoso, A. y Biramontes, T. (2020). Situación educativa en el contexto de la emergencia sanitaria. Encuesta docente. – ANEP. https://observatorio.anep.edu.uy/sites/default/files/arch/Informe%20Encuesta%20Docente%20ANEP%20-%2015%20de%20julio%20v2.pdf
Cobo, C. y Montaldo, M. (2018). Plan Ceibal in Uruguay: How do you educate in learning to decode the unknown? IBE; UNESCO. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6005
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2021). Informe Argentina. Encuesta de percepción y actitudes de la población. El impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Autor.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teachingand-online-learning
Lamschtein, S. (2018). Tecnologías digitales y aprendizajes visibles. Fundación Ceibal. https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/289
Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet. Child & Adolescent Health, 4(6), 421. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7
Li, Y. (2020). Linking organizational justice to affective commitment: The role of perceived supervisor support in Chinese higher education settings. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 237-250. https://doi.org/10.1080/1359866X.2018.1542660
Luengo, F. y Manso, J. (Coords.) (2020). Informe de investigación COVID19. Voces de docentes y familias. Proyecto Atlántida. https://repositorio.uam.es/handle/10486/691408
Lugo, M. T. y Delgado, L. (2020). Hacia una nueva agenda educativa digital en América Latina. CIPPEC. https://www.cippec.org/publicacion/hacia-una-nueva-agenda-educativa-digital-en-america-latina/
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2019). Hacia una formación disruptiva de docentes: 10 claves para el cambio. Narcea.
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook. Qualitative data analysis (2.a ed.). Sage.
Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: Efectos, impactos y recomendaciones políticas. Fundación Carolina. https://doi.org/10.33960/AC_36.2020
Perera, M. y Aboal, D. (2017). Evaluación del impacto de la plataforma adaptativa de matemática en los resultados de los aprendizajes. CINVE.
Plan Ceibal. (2020). Ceibal en cifras. https://www.ceibal.edu.uy/es/articulo/ceibal-en-cifras
Plan Ceibal. (s.f.). Qué es Plan Ceibal. https://www.ceibal.edu.uy/es/institucional
Rama, C. (2020). Ejes problemáticos de la equidad de la educación superior en Uruguay. Debate Universitario, 8(16), 27-37. http://portalreviscien.uai.edu.ar/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/236
Reimers, F. M. y Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. OECD. https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2020/04/framework.pdf
Rodríguez Zidán, E., Marcelo, C., Bernasconi, G., Yot, C., Téliz, F. y Umpiérrez, S. (2017). Educadores en la era digital: Aprender a enseñar con tecnologías en la formación inicial de profesores de educación media en Uruguay. ANII; Fundación Ceibal. https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/222?mode=full
Sosa, F. y Ambrosi, N. (2021). El rol docente en contexto de pandemia por covid-19. Sistematización de prácticas docentes en la educación pública uruguaya. UNICEF Uruguay; Plan Ceibal; Administración Nacional de Educación Pública. https://www.unicef.org/uruguay/media/5571/file/El%20rol%20docente%20en%20contexto%20de%20pandemia%20por%20Covid-19.pdf
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2020). COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/COVID19/educationresponse
Vaillant, D. (2012). El Plan Ceibal y las prácticas de los docentes de matemática en primer año de liceo (Informe final). ANII; Fundación Ceibal. https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/139
Vaillant, D., Rodríguez Zidán, E. y Bentancor, G. (2020). La incorporación de herramientas y plataformas digitales en la enseñanza de la matemática. En D. Vaillant (Dirección) y Y. Ferreira (Edición), Educar y aprender en la era digital: Una mirada desde la investigación (pp. 177-195). Universidad ORT Uruguay. https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: