Cooperative Learning: Reflections for Implementation in Inclusive Classrooms
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14543Keywords:
cooperative learning, inclusive education, didactics, initial teacher educationAbstract
Purpose. This essay aims to reflect on the concept of cooperative learning (CL) as a response to inclusive education in schools. Discussion. From this perspective, this study recognizes inclusion as an educational process that guarantees the human right of children and young people to be educated, regardless of their individual, sociocultural, identitary, religious, ethnic, and educational differences. In the same way, it focuses on the concept of inclusive education from its dilemmatic character –that is, adequate to the diversity of the student body– and located in common and inclusive structures in the system, school, and classroom. In this line, although the need to train practicing teaching staff at this point is evident, it is worth asking about the teacher training programs that should guide their instruction toward the skills, knowledge, and attitudes, both disciplinary and pedagogical, of their students, and along with it, toward inclusive education. Conclusion. The essay concludes that training institutions can find in the CL a didactic opportunity that introduces teaching practices and, therefore, tools to face the challenges presented by inclusive classrooms.
References
Ainscow, M., Booth, T y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157
Azorín Abellán, C. M. (2018a). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, 40(161), 181-194. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300181
Azorín Abellán, C. M. (2018 b). Percepciones docentes sobre la atención a la diversidad: propuestas desde la práctica para la mejora de la inclusión educativa. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1), 173-186. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1502/pdf
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. y Shaw, L. (2000). Índice de inclusión Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas CSIE. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17276
Cortés Rojas, I. (2018). Guía para la no discriminación en el contexto escolar. Superintendencia de Educación; MINEDUC; OEI. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/433
Da Dalt, E. (2016). El aprendizaje cooperativo como instrumento de inclusión. En VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIII Jornadas de Investigación XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR “Subjetividad contemporánea: Elección, inclusión, segregación” Psicología Educacional y Orientación Vocacional (Tomo 1, pp. 72-75). Universidad de Buenos Aires. http://jimemorias.psi.uba.ar/index.aspx?anio=2016
Domínguez Alonso, J., López Castedo, A., Pino Juste, M. R. y Vázquez Varela, E. (2015). Integración o inclusión: El dilema educativo en la atención a la diversidad Revista Portuguesa de Educação, 28(2), 31-50. https://doi.org/10.21814/rpe.7749
Duk, C. y Murillo, F. J. (2016). Editorial: La inclusión como dilema. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 11-14. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100001
Echeita, G., Simón, C., Verdugo, M. Á., Sandoval, M., López, M., Calvo, I. y González-Gil, F. (2009). Paradojas y dilemas en el proceso de inclusión educativa en España. Revista de educación, (349), 153-178. https://repositorio.uam.es/handle/10486/668197
Fundación MAPFRE. (2016). El trabajo cooperativo como metodología para la escuela inclusiva. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2016/11/DOC1-El-Trabajo-Cooperativo.pdf
García Pajares, R. (2019). En busca de la inclusión educativa. Una propuesta de aula a partir del Aprendizaje Cooperativo y las TRIC. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(2), 151-172. https://doi.org/10.15359/rep.14-2.8
Giné Giné, C. (2009). Aportaciones al concepto de inclusión: La posición de los organismos internacionales. En C. Giné, D. Duran, J. Font y E. Miquel (Coords.), La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado (13-24). Horsori Editorial.
Haggis, S. M. (1992). Declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las Necesidades básicas de aprendizaje. En S. Haggis (Autora), Educación para todos: Finalidad y contexto. Monografía 1. Conferencia Mundial para educción para todos (pp. 97-106). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000184556
Iturra González, P. (2019) Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación Las Américas, 8, 80-92. https://doi.org/10.35811/rea.v8i0.7
Johnson, D W., Johnson, R T y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Lata Doporto, S. y Castro Rodríguez, M. (2016). El aprendizaje cooperativo, un camino hacia la inclusión educativa. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1085-1101. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47441
Latorre Cosculluela, C., Liesa Orús, M. y Vázquez Toledo, S. (2018). Escuelas inclusivas: Aprendizaje coopertivo y TAC con alumnado con TDAH. Magis. Revista Intrenacional de Investigación en Educación, 10(21), 137-152. https://doi.org/10.11144
León, B., Felipe, E., Iglesias, D. y Latas, C. (2011). El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista de Educación, (354), 715-729. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19698
León del Barco, B. y Latas Pérez, C. (2007). La formación en técnicas de aprendizaje cooperativo del profesor universitario en el contexto de la convergencia europea. Revista de Psicodidáctica, 12(2), 269-278. http://hdl.handle.net/10396/19590
Materechera, E. K. (2020). Inclusive education: Why it poses a dilemma to some teachers. International Inclusive education: why it poses a dilemma to some teachers, 24(7), 771-786. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1492640
Merino, S. y Merino, S. (2009). El trabajo en las aulas heterogéneas. Una experiencia institucional de formación continua del profesorado de inicial y primaria en la problemática de la diversidad sociocultural e institución escolar. Didáctica Geográfica, (10), 121-138. https://didacticageografica.age-geografia.es//index.php/didacticageografica/article/view/30
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2015a). Diversificación de la enseñanza. Decreto N° 83/2015. Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de Educación Parvularia y Educación Básica. https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/Decreto-83-2015.pdf
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2015b). Ley 20845. De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. Diario Oficial de la República de Chile. https://vlex.cl/vid/ley-num-20845-publicada-573151542
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2017a) Convivencia escolar. Orientaciones para la conformación y funcionamiento de los equipos de convivencia escolar en la escuela/liceo. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/555/MONO-472.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio De Educación de Chile [MINEDUC]. (2017b). Orientaciones sobre estrategias diversificadas de enseñanza para Educación Básica, en el marco del Decreto 83/2015. https://especial.Ministerio de Educación de Chile.cl/wp-content/uploads/sites/31/2017/05/OrientacionesD83-Web-2017.pdf
Molbaek, M. (2018). Inclusive teaching strategies – dimensions and agendas. International Journal of Inclusive Education, 22(10), 1048-1061. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1414578
Moriña Díez, A. (2011). Aprendizaje cooperativo para una educación inclusiva: Desarrollo del programa PAC en un aula de Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 21, 199-216. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/97039/Aprendizaje%20cooperativo%20para%20una%20educaci%c3%b3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Muñoz Martínez, Y., Monge-López, C. y Torrego Seijo, J. C. (2020). Teacher education in cooperative learning and its influence on inclusive education. Improving Schools, 23(3), 277-290. https://doi.org/10.1177/1365480220929440
Norwich, B. (2008). Dilemmas of difference, inclusion and disability: international perspectives on placement. European Journal of Special Needs Education, 23(4), 287-304. https://doi.org/10.1080/08856250802387166
Organización de las Naciones Unidas para la Educción, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. América Latina y el Caribe. Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615
Perlado Lamo de Espinosa, I., Muñoz Martínez, Y. y Torrego Seijo, J. C. (2019). Implicaciones de la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo para la educación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 128-151. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.9468
Perlado Lamo de Espinosa, I., Muñoz Martínez, Y. and Torrego Seijo, J. C. (2021). Students with special educational needs and cooperative learning in the ordinary classroom: some learnings from teaching practice. Journal of Research in Special Educational Needs, 21(3), 211-221. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12511
Pujolàs Maset, P. (2011). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva: Una forma práctica para que puedan aprender juntos alumnos diferentes Caribe OR. En R. Blanco (Ed.), Educación especial e inclusión educativa. Estrategias para el desarrollo de escuelas y aulas inclusivas (pp. 15-93). OREAL/UUNESCO. https://issuu.com/rosariomontero8/docs/pdf2
Pujolàs Maset, P (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112. http://dspace.uvic.cat/xmlui/bitstream/handle/10854/1998/artconlli_a2012_pujolas_pere_aulas_inclusivas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pujolàs Maset, P., Lago, J. R. y Naranjo, M. (2013). Aprendizaje cooperativo y apoyo a la mejora de las prácticas inclusivas. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 207-218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4736014
Ruffinelli, A. (2013). La calidad de la formación inicial docente en Chile: La perspectiva de los profesores principiantes. Calidad en la Educación, (39), 118-154. https://doi.org/10.31619/caledu.n39.80
Santos Rego, M. Á., Lorenzo Moledo, M. del M. y Priegue, Caamaño, D. (2013). (Red) conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XXI, 16(1), 63-84. https://www.redalyc.org/pdf/706/70625886004.pdf
Slavin, R. E. (2011). Instruction based on cooperative learning. En R. E. Mayer y P. A. Alexander (Eds.), Handbook of research on learning and instruction (pp. 344-360). Taylor & Francis.
Völlinger, V. A. y Supanc, M. (2020). Student teachers’ attitudes towards cooperative learning in inclusive education. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 727-749. https://doi.org/10.1007/s10212-019-00435-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: