Environmental Awareness and Climate Change: A Study with Pre-service Primary Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.24

Keywords:

Content analysis, climate change, environmental awareness, educational intervention, pre-service primary teachers

Abstract

Introduction. There is a broad consensus when recognizing the important role that education plays as an engine of change and social transformation, as well as in the development of a critical and committed citizenry. In this framework, the fight against global problems such as climate change requires efficient transversal, systemic, and affective-cognitive tools. Objective. The present study addresses this question in the context of initial training of pre-service primary school teachers that has, as a backbone, environmental awareness and looks for research-based evidence. Method. A teaching experiment has been implemented and studied through a qualitative approach and by means of a content analysis technique supported by software. Conclusions. The data describe changes in the participants’ environmental awareness that allow identifying opportunities to contribute to generating environmentally responsible behavior in future teaching work of pre-service primary teachers.

Author Biographies

Sandra Laso-Salvador, Universidad de Valladolid

Doctora por la Universidad de Valladolid y Profesora de la Universidad de Valladolid (UVa) en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y de la Matemática. Su investigación se enmarca en el campo de la Educación Científica y Ambiental, principalmente de futuros formadores.

José María Marbán-Prieto, Universidad de Valladolid

Doctor en Matemáticas y Profesor Titular de Universidad (PTUN) de la Universidad de Valladolid (UVa) en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y de la Matemática. Sus principales líneas de investigación se enmarcan en el campo de la Educación Matemática, aunque ha colaborado en diferentes iniciativas relacionados con colectivos especialmente vulnerables en temas de discapacidad, de inmigración y de género. 

Mercedes Ruiz-Pastrana, Universidad de Valladolid

Licenciada y Doctora en Ciencias Químicas por la Universidad de Valladolid, es Profesora de Didáctica de las Ciencias Experimentales en la Facultad de Educación y Trabajo Social de la Universidad de Valladolid. Ha participado en diversos proyectos de investigación competitivos y ha publicado trabajos de investigación en revistas de prestigio internacionales y nacionales.

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Published

2022-08-22

How to Cite

Environmental Awareness and Climate Change: A Study with Pre-service Primary Teachers (S. Laso-Salvador, J. M. Marbán-Prieto, & M. Ruiz-Pastrana , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.24

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Environmental Awareness and Climate Change: A Study with Pre-service Primary Teachers (S. Laso-Salvador, J. M. Marbán-Prieto, & M. Ruiz-Pastrana , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.24

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