University Didactics in Virtual Environments. Experience in Social Sciences
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.28Keywords:
ICT, higher education, teaching and training, virtual classroom, university didacticsAbstract
Objective. This article presents the empirical study conducted to identify the incorporation of technological means in virtual environments for teaching-learning processes of higher university education in social sciences at the National University of Costa Rica. This research is part of the academic research project titled Analysis of the principles and conditions of scientific, technological, and innovation development in teaching-learning processes in subjects from three Bachelor’s degrees in Social Sciences (Araya Muñoz y Majano Benavides (2019-2021). It is also part of the lecture titled The use of technology and application of the virtual classroom in the didactic process in university courses given at the International Learning Congress (Araya Muñoz y Majano Benavides, 2019). Methodology. The methodology is descriptive with a mixed methodological approach. Surveys are validated and applied to students and professors of the Faculty of Social Sciences (FSS), and the subject programs and institutional regulations related to the object of study are reviewed. Sources, data, and the theoretical basis are triangulated. The statistical study of validity and reliability of the data supporting the analysis is incorporated. The research context was the Faculty of Social Sciences (FSS) at the National University of Costa Rica. The study population is 220 students and 56 professors from eight schools with bachelor’s degrees at FSS. Results. The results include sufficient technological resources for learning activities. The institutional virtual classroom, Aula Virtual, offers training to users and is a strength in pedagogical processes. However, the incorporation of this resource in pedagogical mediation is limited, which shows little autonomous and collaborative work. The dependence of the student body on master classes prevails. Nevertheless, an increase in technological skills is reflected. Conclusion. It is concluded that the incorporation of technological means in didactics diversifies learning. Teachers must attend processes to strengthen their basic, technical, and technological skills to generate multiplier and innovative spaces with their peers and those who are part of their virtual teaching and learning communities.
References
Abrigo-Córdova, I. y Chamba-Eras, L. (2015). Aula virtual: Una herramienta para dinamizar el proceso de enseñanza-aprendizaje. XVIII Congreso Internacional EDUTEC 2015: Educación y Tecnología desde una visión transformadora. http://www.edutec.es/sites/default/files/congresos/edutec15/Articulos/EAICS-Escenarios_de_aprendizaje_para_la_inclusion_y_cohesion_social/iabrigo_aula_virtual_herramienta.pdf
Álvarez, M. B., Álvarez, T. y Molpeceres, M. G. (2005). Aceptación social de las encuestas en internet. Desarrollo de una aplicación específica. Metodología de encuestas, 7, 5-20. http://casus.usal.es/pkp/index.php/MdE/article/viewFile/963/904
Araya Muñoz, I. (2019). Blended learning, principios didácticos para el diseño y desarrollo de asignaturas de grado universitario. En E. Soriano Ayala y V. Caballero Cala (Coords.), El valor de la educación en una sociedad culturalmente diversa (pp. 380-389). Editorial Universidad de Almería.
Araya Muñoz, I. y Arce Rojas, P. (2019). The role of collaborative work in blended learning. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2019.04.02.114
Araya-Muñoz, I., Fonseca-Argüello, M., Majano-Benavides, J. y Ugalde-Villalobos, M. E. (2019). Evaluación del diseño y desarrollo didáctico de tres asignaturas blended learning. Plan piloto en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.6
Araya Muñoz, I. y Majano Benavides, J. (Enero 2019-Enero 2021). Análisis de los principios y condiciones del desarrollo científico, tecnológico e innovación en los procesos de enseñanza-aprendizaje en asignaturas de tres titulaciones de licenciatura de las Ciencias Sociales (PPAA 096-18. SIA). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Araya Muñoz, I. y Majano Benavides, J. (24 al 26 de julio de 2019) El uso de recursos tecnológicos y aplicación del aula virtual en el proceso didáctico en cursos universitarios [conferencia]. 26ª Congreso Internacional de Aprendizaje. Queen’s University Belfast, Belfast, Reino Unido.
Barbón Pérez, O. Gloria y Fernández Pino, J. W. (2018). Rol de la gestión estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior. Educación Médica, 19(1), 51-55. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
Bisquerra, R. (1989). Clasificación de los métodos de investigación: Guía práctica. CEAC. https://www.academia.edu/34814025/Bisquerra_M%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_educativa
Cabero-Almenara, J., Del Prete, A. y Arancibia Muñoz, M. L. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios chilenos sobre uso de redes sociales y trabajo colaborativo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 35-55. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.22847
Consejo Universitario, Universidad Nacional. (10 de diciembre de 2021). UNA-SCU-ACUE-338-2021 del 9 de diciembre. Reglamento del régimen de carrera académica. UNA-Gaceta N.o 22-2021. Consejo Universitario. Universidad Nacional. https://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/9676
Delors, J. (Presidente). (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO.
García Sánchez, M. del R., Reyes Añorve, J. y Godínez Alarcón, G. (2017) Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 299-316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6255413
Meza Hormaza, J. A., Ortiz Aldean, O. y Mendoza Bravo, K. (2018). Educación de la inteligencia colectiva, un desafío para la universidad ecuatoriana. RECUS. Revista Electrónica Cooperación - Universidad - Sociedad, 3(2), 8-15. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/article/view/1454/1532
Moreira-Segura, C. y Delgadillo-Espinoza, B. (2015) La virtualidad en los procesos educativos: Reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha, 28(1), 121-129. https://www.scielo.sa.cr/pdf/tem/v28n1/0379-3982-tem-28-01-00121.pdf
Rojas, E. F., Poveda, L. y Grmblatt, N. (2016). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2016. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40528/6/S1601049_es.pdf
Universidad Nacional. (2015). Estatuto Orgánico. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6693/ESTATUTO-ORG%C3%81NICO-UNA-digital.pdf
Universidad Nacional, Vicerrectoría Académica. (2012). Los procedimiento para la apertura de cursos en el aula virtual. UNA-Gaceta 22-2012. https://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1236
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: