Implementing the Methodological Script as a University Curricular Experience for the Development of Teamwork Competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.10

Keywords:

Methodological script, teamwork competence, initial teacher training, dialogic learning

Abstract

Aim. Cooperative competence is considered a key in the teaching profession, which is why this work evaluated its promotion from the perception of students and teachers in the context of initial training. Method. For this, a curricular proposal was designed from the action research perspective in the classroom, from the methodological script of the pedagogical space of learning psychology, and from an evaluative perspective analyzing initial, procedural, and final phases. The instruments used were a closed questionnaire to assess the students’ training needs, a researcher’s journal to record the reflections of the teaching team, and a semi-structured interview applied to students. The participants were 47 students 3 teachers. Results. The results indicate that, for the students, the training experience implemented favored the reconstruction of meanings, experiences, and understandings of cooperative work in the context of the profession and, from the teachers’ perception, allowed new spaces for reflection and integration of the theory and practice. Conclusion. The curricular experience implemented in a dialogical and cooperative context allowed understanding that cooperative competence is not an end in itself but rather favors the construction of teaching identity.

Author Biographies

Elma Barahona-Henry, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Doctora en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM), Magíster en Psicología Educacional por la Universidad Católica de Chile y Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Trabaja actualmente como docente en la UPNFM y coordina el Grupo de Investigación: Estudios sobre la Profesión Docente. Las líneas de investigación que desarrolla son: bienestar docente, formación inicial de docentes y educación inclusiva.

Carla Leticia Paz-Delgado, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Doctora en Investigación Educativa por la Universidad de Alicante, Magíster en Investigación Educativa y Licenciada en Educación Especial por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. Trabaja actualmente como docente investigadora en la UPNFM y es miembro de los grupos de investigación: Estudios de la Profesión Docente de la UPNFM y Diversidad, Género y Educación de la Universidad de la Universidad de Alicante. Las líneas de investigación que trabaja son: formación inicial de docentes, justicia social e inclusión, desarrollo profesional docente.

Antonio Vicente Giner-Gomis, Universidad de Alicante

Doctor en Pedagogía por la Universidad de Alicante y en la actualidad Profesor Titular de la Universidad de Alicante. Maestro y asesor de Educación Infantil en el Centro de Profesores de Alicante y director del Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas de la Facultad de Educación. Realiza estudios en los campos de Educación Infantil y Desarrollo Profesional docente. Pertenece al Grupo de investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria, Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación GIDU-EDUTIC/IN. Su interés en investigación se centra en la escritura académica, investigación narrativa-biográfica e investigación cualitativa.

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Published

2022-07-03

How to Cite

Implementing the Methodological Script as a University Curricular Experience for the Development of Teamwork Competence (E. Barahona-Henry, C. L. Paz-Delgado, & A. V. Giner-Gomis , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.10

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Implementing the Methodological Script as a University Curricular Experience for the Development of Teamwork Competence (E. Barahona-Henry, C. L. Paz-Delgado, & A. V. Giner-Gomis , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.10

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