Las Tecnologías de información y comunicación (TICs) como respuesta a necesidades educativas del medio rural
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.11Keywords:
educative needs, costarrican rural zones, tic in education proceses, tic potencial in the rural educationAbstract
The article must like intention reflect, from a critical perspective, on the use of the technologies of the information and the communications (TIC) in the rural education, under the assumption that these resources are not in themselves solutions to problems, but that can allow to obtain solutions to concrete problems, in the scope of the rural education. For it, an analysis becomes from different edges.
References
Anfossi, A., Acuña, A. L. & López, E. (2002). Ambientes de aprendizaje informatizados,
construccionismo y currículo escolar. Consultado el 12, junio de 2006 en: http://lsm.dei.uc.pt/
ribie/docfiles/txt200372915425Ambientes%20de%20aprendizaje.pdf
Arredondo, M. A., Catalán, R., Montesinos, J., y Monsale, S. (2001). Aproximación etnográfica en
la introducción de nuevas tecnologías de información y comunicación en dos escuelas rurales
del centro sur de Chile. Consultado el 18, junio, 2006 de www.red-ler.org/introducciontics-educacion-rural-chile.pdf
Bossio, J., López, J., Saravia, M. & Wolf, P. (2004). Desarrollo rural y tecnologías de información
y comunicación. Experiencias en el Perú: lecciones aprendidas y recomendaciones.
Recuperado 22, junio de 2006 de http://www.itdg.org.pe/archivos/tic/desarrolloytic.pdf
Fundación Omar Dengo. (2005). Informe Estadístico del PRONIE MEP-FOD I y II Ciclos al 03 de
enero 2005. Departamento de Investigación, FOD. Recuperado el dia, mes de año de http://
www.fod.ac.cr/pronie/estadisticas/EstadisticasDis2004/COBERTURA%20PRONIE%20
I-II%20ZONA%20MEP%20(03-01-05).xls
Fundación Omar Dengo. (2006). Internet y aprendizaje en línea. Consultado el 26 de junio de 2006
de http://www.fod.ac.cr/contenidos/instituto/nexos/infoGeneral.htm.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (2001). “IX Censo Nacional de Población y V de
Vivienda: Resultados generales”. Consultado el dia, mes de año de en http://www.inec.go.cr/
INEC_DIS/Publicaciones/archivos%20SerieCensal%20xls/ResulCenso2000.pdf
Marchesi, A. y Martín, E. (2003). Tecnología y aprendizaje. Investigación sobre el impacto del
ordenador en el aula. Madrid: Instituto IDEA.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2004a). Relanzamiento de la educación costarricense.
Recuperado de http://www.mep.go.cr/Relanzamiento.asp
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2004b). Plan de Acción de la educación para todos 2003-
San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2005). I Informe de Seguimiento del Plan de Acción EPT.
San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (s.f.). Costa Rica. Marco Institucional y Contexto. San José,
Costa Rica. Consultado el día, mes de año de catedradh.unesco.unam.mx/catedradh2007/
PresentacionExperiencias/webEducacionDemocracia/docbas/COSTA_RICA.pdf
Monge, R. y Hewitt, J. (2004). Tecnologías de la información y las comunicaciones (TICs) y el
futuro desarrollo de Costa Rica: el desafío de la exclusión. San José, Costa Rica, Academia
Centroamericana. Consultado el 22, junio de 2006 de http://www.colombiadigital.net/informacion/docs/TicFut_vg_d.pdf
Mora, R. y Ramos, P. (2002). Educación y conocimiento en Costa Rica: Desafíos para avanzar
hacia una política de Estado (Aut), IX Informe Estgado de la Nación en Desarrollo Humano
Sostenible (pp. 5-116). San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.
Oliveira, L. (1976). Mutaciones en la educación. Argentina: Editorial Humanitas.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2005a). Informe Estado de la
Educación 1. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación, Consejo Nacional de
Rectores.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2005b). XI Informe Estado de
la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Programa Estado de la
Nación.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2006). XII Informe Estado de
la Nación en desarrollo humano sostenible. San José, Costa Rica: Programa Estado de la
Nación.
Tedesco, J. C. (2003). Las Tics y la desigualdad educativa en América Latina. Consultado el día,
mes de año de http://www.enlaces.cl/ocde/doc/Conferencias/TICs_Desigualdad(3).doc
UNESCO. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión
Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones
UNESCO.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: